کد خبر: ۹۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 June 03
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان در خط مقدم رشد کمیت تولید علم دنیا قرار دارد و با 18 درصد رشد به بالاترین میزان رشد در پنج سال اخیر رسیده است.
به گزارش آی تابناک : به نقل از ایرنا و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمد جواد دهقانی اظهار کرد: بررسی اطلاعات استخراج شده از پایگاه وب آو ساینس (ISI) نشان می دهد کمیت تولید علم ایران در سال 2016 میلادی به 45 هزار و 183 مورد افزایش یافته است.
وی توضیح داد: در سال 2015 میلادی تعداد مدارک نمایه شده ایران در این پایگاه 38 هزار و 282 مورد بود؛ به این ترتیب رشد تولید علم کشور در سال 2016 نسبت به 2015 میلادی به 18درصد و در واقع به بالاترین میزان رشد در پنج سال اخیر رسیده است. 
دهقانی گفت: در مقایسه با 25 کشور برتر تولیدکننده علم دنیا رتبه نخست رشد علمی دنیا همچنان در اختیار ایران است و این در حالی است که کشور ما در سال 2013 از نظر رشد کمی علم، جایگاه آخر در میان 25 کشور برتر را داشت.
وی یادآور شد: اطلاعات سال 2017 هنوز کامل نشده است؛ بعد از ایران، کشورهای روسیه، لهستان، هند، چین و ترکیه به ترتیب بیشترین میزان رشد کمی علم (به ترتیب بین 5 تا 15 درصد) را داشته اند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه پایگاه استنادی وب آو ساینس معتبرترین مجلات علمی دنیا را نمایه‌سازی می‌کند، افزود: هرچند کمیت تولید علمی که از ایران در سطح بین المللی منتشر می شود بیش از مقداری است که در پایگاه آی.اس.آی نمایه سازی شده، باید یادآور شد که این بخش از تولید علم کشور در برجسته ترین نشریات علمی دنیا منتشر شده است.
به گقته دهقانی، کره جنوبی، فرانسه و تایوان از رشد منفی کمیت تولید علم برخوردار بوده و به ترتیب بین منفی 0.2 درصد تا منفی 2.9 درصد رشد منفی داشته اند.
وی گفت: سهم جمهوری اسلامی ایران از کمیت تولید علم دنیا در سال 2016 میلادی به 1٫72 درصد رسیده است. این در حالی است که در سال 2015 میلادی سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا 1٫49 درصد بوده است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: در حال حاضر آمریکا حدود یک چهارم کمیت علم دنیا را تولید می کند و بعد از این کشور، چین قرار دارد. سهم چین از کل کمیت علم دنیا حدود 16 درصد است. 
دهقانی افزود: انگلیس، آلمان، ژاپن، هند، فرانسه، ایتالیا، کانادا و استرالیا کشورهایی هستند که به ترتیب بیشترین کمیت علم دنیا را دارند؛ آنها بین چهار تا هفت درصد کمیت تولید علم دنیا را تولید می کنند و بعد از ایران کشورهای سوئیس، لهستان، سوئد، تایوان، بلژیک، دانمارک، اتریش و اسکاتلند قرار دارند.
وی گفت: هرچند افزایش کمیت تولید علم یکی از عوامل مهم در رشد علمی کشور است، اما به تنهایی باعث توسعه علمی کشور نمی شود؛ این مساله به خوبی در سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب تبیین شده است. مرجعیت علم و فناوری در سطح بین المللی اولین بند از این سند است و مرجعیت علمی زمانی حاصل می شود که از علم تولیدشده مورد بهره برداری قرار گیرد. 
بنابراین در کنار توجه به رشد کمیت تولید علم باید به سایر عوامل مهم در توسعه علمی کشور از جمله اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولیدشده، کیفیت تحقیقات و دیپلماسی علمی توجه شود.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار