کد خبر: ۹۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 June 03
گسترش نادرست اینترنت و ارتباطات مجازی از دولت اول محمود احمدی نژاد آغاز شد و هم چنان نیز با شتابی بیشتر توسط حسن روحانی و مسئولین مربوطه در دولت پیگیری می شود.
به گزارش آی تابناک : به نقل از بولتن نیوز قصد گسترش هر پدیده جدیدی را داشته باشیم، می بایست پیش از اشاعه آن، فرهنگ استفاده و برخورد با آن را گسترش دهیم. برای مثال  پیش از این که این حجم از خودرو به ناگاه وارد ایران شود و از مرکب های حیوانی به سمت ماشین حرکت کنیم، می بایست فرهنگ استفاده از خودرو و هم چنین رفتارهایی که در مواجه با آن باید انجام داد، آموزش داده می شد؛ که اگر این اتفاق افتاده بود، امروز شاهد مشکلات ریز و درشت مرتبط با این پدیده نبودیم. دیگر پدیده ای که مخصوصا در 12 سال گذشته به شکلی افسار گسیخته گسترش یافته است، فضای مجازی است. گسترشی که آن قدر بی حساب و کتاب بود که کشور و جامعه را با مشکلات عدیده ای مواجه کرد.

گسترش بی قاعده اینترنت و فضای مجازی و آسیب های آن به کشور

گسترش نادرست اینترنت و ارتباطات مجازی از دولت اول محمود احمدی نژاد آغاز شد و هم چنان نیز با شتابی بیشتر توسط حسن روحانی و مسئولین مربوطه در دولت پیگیری می شود. گسترش فضای مجازی مشکلاتی را به وجود آورد که گاهی کشور را با مشکلات عدیده ای مواجه کرد که از آن جمله می توان فتنه 88 و موج سازی از سوی بیگانگان را ذکر کرد. اساسا جدا از بحث فرهنگ سازی و آموزش نحوه استفاده و نحوه برخورد با موارد مربوط به این محیط و کلا اینترنت و هر آن چه به آن مربوط است، می بایست زیرساخت های آن فراهم می شد.

از جمله این زیرساخت ها سرعت و کیفیت مناسب خدمات رسانی است. متاسفانه بدون توجه به این امر و زیرساخت های مخابراتی کشور، استفاده از این امکان را گسترش دادند و به این امر فکر نکردند که آیا زیرساخت موجود توانایی ارائه کیفیت مناسبی را دارد یا خیر. از سوی دیگر تنها مشکل همین نبوده است. عدم توانایی کنترل مناسب در سال های گذشته مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کرد. البته که امروز از وضعیت خوبی برخورداریم اما به علت این که در سال های گذشته به این امر به صورت همه جانبه ای نگاه نشده بود، این فضا به مکانی شدیدا مخرب تبدیل شده بود تا زمانی که بالاخره بعد از سال ها پلیس فتا تشکیل شد تا بتواند کمی این فضا را سازمان دهد که البته تا حدودی نیز در این زمینه موفق عمل کرده است.

اما باید به یک مورد در مورد حجم پرونده های در حال رسیدگی در پلیس فتا اشاره کرد. اگر آموزش و فرهنگ سازی مناسبی در این زمینه صورت می گرفت، امروز شاهد این حجم از پرونده نبودیم. هر روز یک شکل جدید از جرایم را شاهد هستیم. بخشی مسائل اقتصادی ا نشانه رفته اند و بخشی نیز حریم شخصی مردم را هدف گرفته اند؛ اما آن بخشی که این روزها به صورتی عجیب شاهدش بودیم، بخش سیاسی آن بوده است. در زمان انتخابات ریاست جمهوری شاهد ایجاد جنگی تمام عیار در این فضا بودیم و هر دو طرف اصلی مشغول به فعالیت های گسترده ای بودند و طرفدارانشان از کف خیابان به این فضا لشکرکشی کرده بوده بودند.

این امر هم محاسنی در پی داشت و هم معایبی که البته معایبش بر محاسنش برتری پیدا کرد. معایبی که بیشترین دلیلش عدم آموزش استفاده از این فضا و حساب کردن عده ای بر همین نابلدی مردم بود که البته به خوبی جواب داد و حتی می توان گفت پیروز انتخابات را نیز تعیین کرد. دروغ های فراوانی که در ایام انتخابات پخش شد و شایعاتی که منتشر شد و باعث ترس مردم از توهماتی شد، باعث شد تا این دغدغه که این اتفاق ممکن است نه در اندازه یک انتخابات بلکه برای امنیت داخلی کشور نیز دردسرساز شود، به ذهن متبادر شود.

گسترش بی قاعده اینترنت و فضای مجازی و آسیب های آن به کشور

هنگامی که عده ای بدون تحقیق و علم داشتن به قواعد این محیط و امکانات فراوان آن، هر چه را که به خوردشان می دهند بدون ذره ای تحقیق می پذیرذد، بی شک سواستفاده کنندگان بیشترین بهره را از این فضا می برند و هر دروغی را به عنوان حقیقت قلب می کنند و تحویل مخاطب می دهند و متاسفانه مخاطبی که اندکی از اصول این محیط نمی داند و فکر می کند هر چه که به او تحویل داده می شود، صحیح است، در دام این ها می افتد و دچار اشتباه می شود. از همین سوی است که خطراتی به مراتب بزرگ تر از انتخابات و نتیجه آن کشور را تهدید می کند و برخورد با این تهدیدات نیازمند هوشیاری و برنامه ریزی مناسب از سوی مسئولان است.

البته متاسفانه بیش از هر قشری، قشر نوجوان و جوان ما تحت تاثیر قرار می گیرد و این امر تنها شامل انتخابات نمی شود و همه شئون زندگی یک نوجوان را نشانه می رود. به همین دلیل بهترین راهکار برای کنترل این قضیه نه در امروز که در آینده، آموزش در مدارس و به صورتی دقیق تر آموزش به عنوان یکی از دروس در مقاطع تحصیلی است که می تواند کمکی شایان به ارتقای سطح فرهنگی و آگاهی بخشی به جوانان کشور در آینده داشته باشد.






ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار