کد خبر: ۹۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۲ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 25
کاشت درخت اغلب یکی از راهکارهایی است که کمک می‌کند شهرها سبزتر، پاک‌تر و سالم‌تر باشند. اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد در طول امواج گرما، درختان شهری به یک منبع آلاینده هوا تبدیل می‌شوند.
به گزارش آی تابناک : به نقل از ساینس نیوز، با افزایش دما، 60 درصد از ازن سطح زمین با کمک مواد شیمیایی که از درختان شهری آزاد می‌شود، تشکیل می‌شود. محققان این مطالعه را در Environmental Science & Technology به چاپ رسانده‌اند.

شاید این یافته‌ها غیرمنطقی به نظر برسد، اما رابرت یانگ، یکی از متخصصان برنامه‌ریزی شهری در دانشگاه تگزاس می‌گوید: فراموش نکنیم هر چیزی می‌تواند اثرات متعدد و چندگانه‌ای داشته باشد. او تاکید می‌کند: این نتایج به این معنا نیست که برنامه‌های درخت‌کاری در سطح شهرها باید متوقف شود. در واقع به جای آن لازم است کنترل‌های سخت‌گیرانه‌تری بر دیگر منابع آلاینده هوا همچون وسایل نقلیه موتوری اعمال شود.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد درختان و سایر درختچه‌های شهری مواد شیمیایی آزاد می‌کنند که می‌تواند با مواد موجود در محیط اطراف‌ وارد واکنش شده و هوای آلاینده ایجاد کند. ایزوپرن حاصل از این درختان با ترکیبات انسان‌ساز همچون نیتروژن اکسید وارد واکنش شده و در سطح زمین ازون تشکیل می‌دهد. این ازون یک گاز بی‌رنگ است که می‌تواند به سلامت انسان‌ها آسیب برساند. مونوترپن‌ها و سسکویی‌ترپن‌ها نیز با نیتروژن اکسید واکنش می‌دهند و مقادیر زیادی ذرات ریز مشابه با دوده تشکیل می‌دهند که در هوا شناور می‌ماند. در شهرها خودروها و وسایل نقلیه اصلی‌ترین منبع این اکسیدها به حساب می‌آیند.

در این مطالعه گالینا چورکینا از دانشگاه هومبولد برلین و همکارانش به مدلسازی از غلظت مواد شیمیایی که از گیاهان منتشر می‌شود پرداختند و تاثیر موج گرمای تابستان 2006 و 2014 بر انتشار مواد آلاینده را بررسی کردند.  

شبیه‌سازی‌ها نشان داد در دمای عادی تابستان که به طور میانگین برابر با 25 درجه سلسیوس است، مواد شیمیایی منتشر شده از گیاهان 6 تا 20 درصد در تشکیل ازون نقش دارد. در دمای بالا در طول موج گرما که دما به بیش از 30 درجه سلسیوس می‌رسد انتشار گازهای گیاهی به اوج خود می‌رسد و سهم آن‌ها در تشکیل ازون به بیش از 60 درصد افزایش می‌یابد.

او می‌گوید: مزایایی که درختان شهری دارند همچون کمک به کاهش روان‌آب حاصل از باران، ایجاد سایه خنک و تبدیل دی‌اکسیدکربن به اکسیژن برای ما بسیار مهم است.

وی تاکید می‌کند: این یافته‌ها نباید کاشت درخت در مناطق شهری را به حاشیه براند؛ چراکه درختان کیفیت زندگی را در شهرها ارتقا می‌دهند. بلکه لازم است کاهش مواد آلاینده از وسایل نقلیه موتوری و افزایش استفاده از منابع انرژی پاک در دستور کار مدیران قرار بگیرد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار