کد خبر: ۹۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 24
تعریف شما از یک خوردو لوکس چیست؟ این سوال را از هر فردی که بپرسید مطمئنا پاسخی شبیه به این خواهید شنید: «خودرویی گران قیمت از یک برند درجه یک و لوکس ساز که دارای امکانات رفاهی کامل و فراتر از تصور، پیشرانه پرقدرت، متریال داخلی باکیفیت و مواردی از این دست است.»
به گزارش آی تابناک : به نقل از خودرو امروز صدالبته که این پاسخ درست است اما گاهی اوقات می توان با دیدی متفاوت نسبت به لوکس بودن خودروها نظر داد. با همین دید متفاوت به بررسی خودروهایی می پردازیم که شاید به طور کامل در زمره خودروهای لوکس قرار نگیرند اما وجود یکسری ویژگی ها، کمی رنگ و بوی لوکس بودن را به آنها می بخشد؛ خودروهای فانتزی و کوچکی که این روزها به عنوان نمادی از یک سبک زندگی مدرن شهری، در بازار اروپا محبوبیت زیادی دارند و آهسته آهسته، در حال یافتن جایگاه خود در بازار کشور ما نیز هستند. ما نام این سگمنت را «شیک کوچولوها» گذاشته ایم و این، رقابت شیک کوچولوهای جذاب بازار ایران است.

DS3

اصولا فلسفه برند DS ساخت خودروهای پریمیوم و نستبا لوکس است و بنابراین، حتی کوچک ترین و ارزان ترین محصول این برند نیز خالی از این حس نخواهد بود. در طراحی ظاهری DS3، وجود المان هایی همچون جلوپنجره بزرگ، چرخ های زیبای 17 اینچی، تضاد رنگ آینه های جانبی و سقف خودرو با بدنه و چراغ های سه بعدی عقب، چهره اسپرتی و فانتزی مناسب این کلاس را به خودرو بخشیده اند. ضمن آنکه توجه به جزییاتی همچون نحوه جانمایی دی لایت ها در سپر جلو، گرافیک زیبای چراغ های جلو و استفاده بجا از قطعات کرومی، کمی رنگ و بوی لوکس بودن را به DS3 بخشیده اند.
 
کوچولوهای شیک و مدرن برای شهرهای بزرگ 

کابین DS3 نیز همانند نمای بیرونی خودرو، تلفیقی از المان های اسپرتی و پریمویم است. به عنوان مثال، به کارگیری قاب های دایره ای شکل برای صفحه نشانگرها و کنترلگرهای سیستم تهویه مطبوع در ترکیب با غربیلک فرمان D- شکل (کف تخت)، اسپرتی و هیجان انگیز به نظر می رسند و از طرفی به کارگیری قطعات فلزی و مشکی براق به همراه پوشش چرم در جای جای کابین، شخصیتی فراتر از اکثر خودروهای این کلاس به این هاچ بک پریمیوم فرانسوی می بخشد.
 
کوچولوهای شیک و مدرن برای شهرهای بزرگ 

DS3 نیروی مورد نیاز خود را از طریق یک ِپیشرانه 3 سیلندر توربو با حجم 1.2 لیتر تامین می کند که این پیشرانه با تولید حداکثر قدرت 108 اسب بخار و حداکثر گشتاور 205 نیوتن متر، اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 4.7 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 9.9 ثانیه و حداکثر سرعت 188 کیلومتر در ساعت را برای این شیک کوچولوی پاریسی به ارمغان می آورد.

قلب تپنده DS3، اگرچه پرحجم نبوده و یا قدرت خارق العاده ای ندارد اما به لطف وزن نسبتا پایین خودرو و وجود گیربکس 6 سرعته اتوماتیک (که ساخت شرکت نامدار ژاپنی یعنی ایسین است) عملکرد مطلوبی را از خود بروز می دهد.
 
کوچولوهای شیک و مدرن برای شهرهای بزرگ
 

امکانات رفاهی و ایمنی DS3 نیز در سطح مطلوبی قرار دارد که از جمله آنها می توان به نمایشگر 7 اینچی لمسی، کروز کنترل به همراه محدود کننده سرعت، سنسور نور، سنسور باران، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه به همراه سیستم کنترل کیفیت و خوشبوکننده هوا، روکش چرمی Black Dinamica برای صندلی ، روکش چرمی فرمان، دی لایت، آینه میانی الکتروکرومیک، چراغ های جلو از نوع زنون DS LED Vision، سنسورهای پارک جلو و عقب به همراه دوربین دید عقب، نمایشگر میزان باد تایرها (TPMS)، سیستم های کامل ایمنی و کنترل پایداری شامل (ESP, EBD, ASR)، 6 عدد ایربگ و... اشاره کرد. هر چند کمبودی در این تجهیزات مشاهده نمی شود اما بهتر است که آرین موتور به منظور هماهنگی بیشتر با سلیقه مشتریان ایرانی، نسبت به واردات نمونه مجهز به سقف پارچه ای بازشونده DS3، 136.9 میلیون تومان است که در صورت خرید نقدی می توان از تخفیف 2.7 میلیون تومانی بهره مند شد.

Smart For Two

سال 1982 میلادی بود که ایده ساخت یک خودرو کوچک شهری به ذهن نیکلاس هایک، مدیرعامل شرکت ساعت سازی سواچ سوییس خطور کرد و وی، برای عملی کردن این ایده خود، با شرکت های خودروسازی متعددی وارد مذاکره شد تا اینکه سرانجام در سال 1994 با مرسدس بنز به توافق رسید و شرکت مشترکی با نام اسمارت (که نام آن برگرفته از واژه های Swatch, Mercedes و Art است) تاسیس شد.
 
کوچولوهای شیک و مدرن برای شهرهای بزرگ
 

نخستین محصول اسمارت با نام فورتو (Fpr Two) در سال 1998 وارد بازار شد که تاکنون 3 نسل از آن به تولید رسیده است. تا مدتی قبل، داستان اسمارت در ایران محدود به واردات تعداد انگشت شماری از نسل دوم فورتو بود تا اینکه اواخر سال گذشته و در نمایشگاه بین المللی خودرو تهران، شرکت ستاره خاورمیانه ایرانیان از نسل جدید فورتو و برادر بزرگ تر آن یعنی فورفور (ForFour) رونمایی و فروش آنها را رسما آغاز کرد (البته با نشان شرکت MEC design آلمان و به ترتیب با نام های MEC 2s و MEC 4s).
 

کوچولوهای شیک و مدرن برای شهرهای بزرگ 

در مجموع می توان طراحی ظاهری و داخلی اسمارت فورتو را ساده ارزیابی کرد اما در عین سادگی، نکات جذابی در آن وجود داشته که یک حس طراوت و تازگی را به ظاهر خودرو می بخشد. به گونه ای که تا مدت ها، مالک خود را دلزده نخواهدکرد. ضمن آنکه ابعاد بسیار کوچک فورتو نیز توجه های بسیاری را به خود معطوف می کند. اسمارت فورتو در ایران با یک پیشرانه 1 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 71 اسب بخار و حداکثر گشتاور 91 نیوتن متر عرضه می شود که پیشرانه مذکور با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچ، ضمن مصرف 4.9 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 15.1 ثانیه و حداکثر سرعت 151 کیلومتر در ساعت را برای این شیک کوچولوی آلمانی تبار به ارمغان می آورد.
 
کوچولوهای شیک و مدرن برای شهرهای بزرگ
 

فورتو لیست قابل قبولی از تجهیزات رفاهی و ایمنی را به همراه دارد که از جمله شاخص ترین آنها عبارتند از سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز به نمایشگر 7 اینچی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سقف پانوراما، گرمکن صندلی ها، کروز کنترل، سیستم استاپ/ استارت، دی لایت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و 4 عدد ایربگ، قیمت در نظر گرفته شده برای مدل 2017 فورتو نیز 160 میلیون تومان است.

Fiat 500

مدل 500 یکی از محبوب ترین خودروهای فیات است که نسل نخست آن از سال 1957 تا 1975 میلادی تولید شد. نسل دوم این خودرو نیز پس از غیبتی طولانی مدت و در سال 2007 معرفی و به بازار عرضه شد. نسل دوم با تکنیک Retrospective (احیاگرایانه، نگاه به گذشته) طراحی شده و ضمن شباهت فراوان با مدل های قدیمی، طراحی به روزی دارد که در مجموع می توان آن را (چه در ظاهر و چه در کابین) فانتزی و بامزه ارزیابی کرد همین باعث می شود جذابیت آن برای بانوان بیشتر باشد.
 

 کوچولوهای شیک و مدرن برای شهرهای بزرگ

فیات 500های موجود در بازار ایران، مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.2 لیتری هستند که با دارا بودن حداکثر قدرت 69 اسب بخار و حداکثر گشتاور 102 نیوتن متر و با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته AMT، ضمن مصرف 4.7 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 13 ثانیه و حداکثر سرعت 160 کیلومتر در ساعت را برای این کوچولوی ایتالیایی به ارمغان می آورد.
 

 کوچولوهای شیک و مدرن برای شهرهای بزرگ

تجهیزات رفاهی و ایمنی فیات 500 در سطح قابل قبلوی قرار داشته و روی آن مواردی همچون سیستم استاپ/ استارت موتور، سقف پانوراما، سیستم تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی مجهز به پورت USB, AUX و 6 عدد بلندگو، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم ضدلغزش (ASR)، سیستم کمکی کنترل ایستایی در شب (HBA)، 7 عدد ایربگ و... نصب است.
 

 کوچولوهای شیک و مدرن برای شهرهای بزرگ

تعداد محدودی فیات 500 در بازار ایران موجود بوده که همگی کارکرده و مدل سال های 2014 و 2015 هستند و برای خریداری آنها، بسته به سال ساخت، میزان سلامت و کارکرد، باید مبلغی بین 95 تا 115 میلیون تومان پرداخت کنید که مبلغی نسبتا بالا برای خودرویی در این سطح است.

سخن پایانی

در پایان اگر نگاهی به هر یک از خودروهای مورد بحث داشته باشیم می توان گفت که DS3 از نظر عملکرد فنی و قابلیت های دینامیکی، یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر بوده. ضمن آنه خدمات پس از فروش گسترده تری نیز دارد. اسمارت فورتو گزینه ای جذاب از نظر طراحی، کیفیت و آپشن محسوب می شود که البته پیشرانه ای نسبتا ضعیف و قیمتی نسبتا بالا دارد و در نهایت، فیات 500 یک کوچولوی اصیل و دوست داشتنی برای استفاده های روزمره درون شهری است اما افسوس که واردات آن متوقف شده و تقریبا خدمات پس از فروشی برای آن وجود ندارد. البته خودروهای دیگری نیز می توانستند در لیست شیک کوچولوهای مورد بررسی قرار گیرند مثل محصولات مختلف شرکت مینی که به دلیل تعداد بسیار محدود و قیمت بسیار گزاف آنها در کشور، از آنها فاکتور گرفته ایم.

یک DS خاص، با نشان بچه آهو!

دی اس نسخه تولید محدودی از DS3 را با همکاری خانه مد فرانسوی lnes de la fressange Paris طراحی کرده که در تیراژی محدود به تنها 200 دستگاه در بریتانیا عرضه خواهد شد. این نسخه با پسوند lnes de la fressange Paris، دارای رنگ بدنه آبی دواتی و سقفی به رنگ سفید شیری است و کابین آن نیز مزین به چرم پریمیوم آبی گرانیت است. رنگ قرمز lnes نیز باری تزیین داشبورد و قاب آیینه های جابنی انتخاب شده است. این نسخه همچنین برای نزدیکی بیشتر به خانه مد lnes de la fressange Paris، روی داشبورد و قاب سوییچ شیک خود، دارای یک نشان بچه آهو است که از لوگوی این برند دنیای مد و پوشاک گرفته شده.

DS3 مدل 2017

Smart For Two مدل  2017

Fiat 500 مدل 2015

نوع موتور

3 سیلندر توربو

3 سیلندر دمش طبیعی

3 سیلندر دمش طبیعی

حجم موتور (CC)

1.199

999

تعداد سیلندر/ سوپاپ

12.3

12.3

حداکثر قدرت (hp @ دور در  دقیقه)

108@5.500

71 @ 6.000

حداکثر گشتاور (Nm @ دور در دقیقه)

205@1.500

91 @ 2.850

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

5 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

عقب

جلو

وزن خالص (kg)

1.170

935

865س

شتاب صفر تا 100 (s)

9.9

15.1

13

حجم مخزن سوخت (L)

50

33

35

مصرف سوخت ترکیبی(L/100km)

4.7

4.9

4.7

حداکثر سرعت (km/h)

188

151

160

طول × عرض × ارتفاع (mm)

3.950×1.710×1.460

2.695×1.663×1.555

3.546×1627×1.488

فاصله بین دو محور (mm)

2.464

1.873

2.300

قیمت (میلیون تومان)

136.9

160

115-95

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار