کد خبر: ۸۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 23
سرپرست معاونت فناوري فضايي سازمان فضايي ايران گفت: ساخت ماهواره‌هاي مخابراتي و سنجشي از برنامه هاي راهبردي در حوزه ماهواره ها است که در حوزه ماهواره هاي مخابراتي ناهيد 1 در مرحله تحويل گيري قرار دارد و قرارداد ناهيد 2 منعقد شده، طراحي مفهومي ماهواره سنجشي پارس 1 نيز تا پايان شهريور انجام مي شود.
به گزارش آی تابناک : به نقل از فارس مجتبي سرادقي سرپرست معاونت فناوري فضايي سازمان فضايي ايران با اشاره به برنامه هاي راهبري اين سازمان در حوزه ماهواره ها، افزود : ساخت ماهواره هاي مخابراتي و سنجشي از برنامه هاي راهبردي در حوزه ماهواره ها است که در حوزه ماهواره هاي مخابراتي ناهيد 1 در مرحله تحويل گيري قرار دارد و قرارداد ناهيد 2 نيز منعقد شده است.

وي با اشاره به فعاليت سازمان فضايي ايران از سال 85 در حوزه ماهواره سنجشي، تاکيد کرد: در سال هاي گذشته اين سازمان ساخت ماهواره هاي سنجشي را به 3 دانشگاه علم و صنعت، شريف و امير کبير واگذار کرده بود که در سطح آزمايشگاهي کاربرد داشتند و عملياتي نبودند.

سرادقي تصريح کرد: پروژه صنعتي شريف ماهواره دوستي بود که در مرحله پرتاب است و ماهواره ظفر در دانشگاه علم و صنعت توليد شد و محصول دانشگاه امير کبير ماهواره پيام بود که رونمايي شده است و تمام اين فعاليت ها تجربيات کشور در حوزه ماهواره هاي سنجشي در چند سال گذشته است.

* تغيير شکل همکاري با دانشگاه ها در بخش فضايي

وي اظهار کرد: هر ماهواره در مسير قرار گرفتن در مدار خود داراي چندين محصول است که از طراحي آغاز مي شود و نخستين مدلي که از ماهواره ساخته مي شود، مدل مهندسي آن است که براي شرايط فضايي هنوز آماده نيست و در اين مرحله يک رونمايي انجام مي شود و مرحله بعد ساخت مدل کيفي است و در انتها نيز مدل پروازي آن ساخته مي شود تا در مدار قرار گيرد. 

وي با اشاره به تجربياتي که در حوزه ساخت ماهواره هاي سنجشي به دست آمده، تصريح کرد: با توجه به سوابقي که در اين زمينه بود مقرر شد شکل کار با دانشگاه ها تغيير کند و هر کدام از دانشگاه ها در زمينه اي از ساخت ماهواره همکاري داشته باشند و نتيجه کار در جايي به صورت متمرکز تبديل به محصول شود.

سرادقي افزود: در چند سال گذشته ماهواره ها با کاربرد تحقيقاتي ساخته مي شدند در صورتي ما در حال حاضر نياز به ساخت ماهواره هاي عملياتي داريم؛ اما ظرفيت ها و زيرساخت هاي يک دانشگاه براي اينکار کافي نيست.

*مهمترين دستاورد پارس1، انجام آن توسط بخش خصوصي است

وي به پروژه ماهواره پارس 1 اشاره کرد و گفت: مهمترين دستاورد اين پروژه انجام آن توسط بخش خصوصي است بطوري که در اين پروژه از کساني که در کشور تجربياتي در ساخت ماهواره داشتند، خواسته ايم که طراحي مفهومي اين پروژه را انجام دهند و در ادامه براي ساخت آن در قالب يک شرکت خصوصي اقدام کنند.

سرپرست معاونت فناوري فضايي سازمان فضايي ايران افزود: در اسفند ماه سال گذشته اين فرآيند با حضور 6 مجموعه دانشگاه هاي شريف، اميرکبير، علم و صنعت، خواجه نصير و مراکز تحقيقاتي ICT انجام شد و با 4 دانشگاه تا پايان سال گذشته قرار داد منعقد شد و کار بر روي طراحي مفهومي اين پروژه آغاز شده است، بر اساس پيش بيني ها تا پايان شهريور ماه سال جاري فاز نخست اين پروژه که طراحي مفهومي ساخت ماهواره پارس 1 نام دارد، انجام مي شود.

* فعاليت 4 دانشگاه در پروژه پارس 1 و ايجاد فضاي رقابتي

وي با اشاره به اينکه اين 4 دانشگاه کارها را به صورت موازي انجام مي دهند، خاطر نشان کرد: اين شکل کار نوعي رقابت را براي شناسايي توانايي آنها براي مديريت اين پروژه ايجاد مي کند و با مشخص شدن مديريت پروژه بقيه دانشگاه ها هم در کنار آن پروژه را به عهده مي گيرند.

سرادقي با اشاره به فعاليت هاي 10 ساله اين دانشگاه ها در حوزه ساخت ماهواره، تاکيد کرد: با شناختي که از فعاليت هاي گذشته اين دانشگاه ها داريم هر کدام در قسمتي از فناوري فضايي تخصص دارند و به نظر مي رسد تقسيم کار مناسبي بين آنها انجام شود.

وي در ادامه تصريح کرد: بايد از دولتي کردن حوزه فضايي فاصله بگيريم و به سمت خصوصي کردن اين فعاليت ها حرکت کنيم که اين روش مزيت هاي فراواني از جمله چابک کردن فعاليت ها کم کردن هزينه و برخورداري از نيروي انساني مناسب دارد.

*الزام ثبت فعاليت شرکت هاي فضايي در قالب شرکت هاي دانش بنيان

سرپرست معاونت فناوري فضايي سازمان فضايي ايران به الزام ثبت فعاليت اين شرکت ها در قالب شرکت هاي دانش بنيان اشاره کرد و افزود: بعد از تشکيل شرکت هاي دانش بنيان، اين شرکت ها در قالب يک مجموعه مي توانند به صورت مشترک اين پروژه را انجام دهند.

* تشکيل شرکت مادر براي پروژه پارس 1 تا پايان سال

وي تصريح کرد: با انجام اين اقدامات تا پايان سال جاري ما شرکت مادري داريم که محوريت انجام پروژه پارس يک، از طراحي اوليه تا آخر کار را عهده دار مي شود و طرحي را نيز براي استفاده از بقيه شرکت هاي دانش بنيان اين حوزه براي همکاري در ساخت اين ماهواره ارايه مي کند.

* لازمه موفقيت پارس 1 ارايه سرويس است

سرادقي ويژگي هاي اين ماهواره را سنجشي و عملياتي بودن آن عنوان کرد و افزود: ماهواره هاي قبلي مانند دوستي، ظفر و پيام براي به دست آوردن فناوري هاي مورد نياز در اين حوزه طراحي، ساخته و پرتاب مي شوند تا در پروژه هاي ديگر بتوانيم از تجربيات آن استفاده کنيم و به نوعي پروژه ها اثبات فناوري هستند اما لازمه موفقيت پارس 1 در آن است که بتواند به کاربران ارايه سرويس کند.

وي با اشاره به اينکه رزوليشين اين ماهواره 15 متر است، تاکيد کرد: به همين علت کاربردهاي ماهواره پارس 1 بسيار گسترده و متنوع است مانند کشاورزي، پايش زمين هاي کشاورزي و نقشه برداري و کاربرد هاي ديگر که امکان دريافت سرويس هاي متنوعي را از ماهواره پارس 1 مي دهد.

سرپرست معاونت فناوري فضايي سازمان فضايي ايران درباره ميزان سرمايه گذاري در اين پروژه نيز گفت: با توجه به سرمايه گذاري و حضور شرکت هاي دانش بنيان خصوصي هزينه هاي ساخت اين ماهواره نسبت به ديگر ماهواره ها کاهش مي يابد اما با توجه به ابعاد و بزرگي کار و عملياتي بودن اين ماهواره و کارکرد 2 تا 3 ساله در مدار زمين هزينه آن نسبت به پروژه هاي دانشگاهي بيشتر مي شود.

* پروژه پارس 1 در راستاي ايجاد اشتغال پايدار و تحقق اقتصاد مقاومتي است

وي به تعريف اين پروژه در حوزه اقتصاد مقاومتي اشاره کرد و تصريح داشت: با اين پروژه نيروي هاي دانشگاهي که قبلا در اين حوزه فعال بودند پراکنده نمي شوند به طوري که در 3 پروژه گذشته دانشگاهي دوستي ، ظفر و پيام در هرکدام به طور متوسط بيش از 60 دانشجو نخبه همکاري مي کردند و با اين پروژه از خارج شدن اين نيروها و مغزها جلوگيري مي شود.

سرادقي در ادامه گفت: همچنين با تشکيل شرکت هاي دانش بنيان در اين حوزه و فعاليت اين شرکت ها اشتغال کوتاه مدت ناپايدار به اشتغال پايدار با هدف توسعه و صادر کردن اين فناوري تبديل مي شود و اين شرکت ها مي توانند سفارش ساخت ماهواره را از ديگر شرکت ها دريافت کنند که البته تاکنون چند درخواست از کشورهاي همسايه در حوزه ساخت و پرتاب ماهواره هم داشتيم.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار