کد خبر: ۸۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 22
شرکت «ميا سيستمز» که دفتر مرکزي آن در شهر سانفرانسيسکو واقع شده است با استفاده از هوش مصنوعي موفق به ساخت نوعي روبات شد که مي‌تواند سابقه کاري يا رزومه افرادي جوياي کار را در اختيار بگيرد، آن را به دقت تحليل کند، براي هر يک از آنها برنامه‌ريزي دقيق ارائه دهد، از بين رزومه‌هاي دريافتي بهترين افراد را انتخاب کند، و در پايان در نخستين روز کاري براي مصاحبه به استقبال افراد برود و با آنها گفت‌وگو کند.
به گزارش آی تابناک : به نقل از ایران شايد باور اين مسأله سخت باشد که صلاحيت انسان توسط روبات‌ها تأييد شود ولي بايد بپذيريم که اين اتفاق براي نخستين بار در تاريخ در سال 2017 ميلادي به وقوع مي‌پيوندد
مصاحبه‌اي که روبات‌ها انجام مي‌دهند از کارشناسان مخصوص بخش منابع انساني بهتر است. زيرا اگر افراد نتوانند در شغل جديد پذيرفته شوند روبات يک گزارش تحليلي دقيق در اختيار آنها مي‌گذارد تا دريابند چه مشکلاتي داشته‌اند و رزومه کاري آنها در چه بخش‌هايي نقص داشته است. اين اتفاق به افراد جوياي کار کمک مي‌کند در گام‌هاي بعدي بهتر خود را معرفي کنند.

«ميا» فعاليت‌هاي خود را مبتني بر فضاي پردازش ابري انجام مي‌دهد و به صورت مستقيم با نرم‌افزار هوشمند رديابي جويندگان کار که در شرکت «ميا سيستمز» طراحي شده است ارتباط  دارد.

برخي افراد نگران آن هستند که در آينده نه چندان دور روبات‌ها جاي انسان را بگيرند و بسياري از فرصت‌هاي شغلي را از بين ببرند. مرکز تحقيقاتي گارتنر در آخرين گزارش خود پيش‌بيني کرد تا سال 2020 ميلادي روبات‌ها در زمينه مديريت برنامه، فروش کالا، روزنامه‌ نگاري و نويسندگي، حسابداري و پزشکي بتوانند جايگزين انسان شوند و به عبارت ديگر بدون آنکه از ما کمک بگيرند، براحتي وظايف خود را در اين زمينه‌ها ايفا کنند. با وجود اين يک شرکت نوپاي امريکايي با استفاده از هوش مصنوعي روباتي ساخته است که به شما کمک مي‌کند شغل پيدا کنيد تا نگراني‌ها در اين زمينه کمتر شود.شرکت «ميا سيستمز» که دفتر مرکزي آن در شهر سانفرانسيسکو واقع شده است با استفاده از هوش مصنوعي موفق به ساخت نوعي روبات شد که مي‌تواند سابقه کاري يا رزومه افرادي جوياي کار را در اختيار بگيرد، آن را به دقت تحليل کند، براي هر يک از آنها برنامه‌ريزي دقيق ارائه دهد، از بين رزومه‌هاي دريافتي بهترين افراد را انتخاب کند و در پايان در نخستين روز کاري براي مصاحبه به استقبال افراد برود و با آنها گفت‌وگو کند. روزنامه گاردين نوشت: «اين مهم‌ترين اتفاقي است که بزودي تجربه مي‌کنيم تا يک روبات با ما مصاحبه کاري انجام دهد و صلاحيت ما را براي ورود به شغل جديد تشخيص دهد.»

انسان زير نظر روبات

روبات هوشمند شرکت «ميا» بخش ويژه‌اي را در خود جا داده است که با نام «دستيار من» شناخته مي‌شود و از طريق رايانه يا گوشي هوشمند سؤالات مختلف براي مصاحبه کاري را مطرح مي‌کند. او از افراد واجد شرايط سؤالات مختلف از جمله موارد زير را مي‌پرسد: ميزان در دسترس بودن شما براي حضور در شغل جديد به چه صورت است؟ اگر قرار باشد براي حضور در اين شرکت به‌ازاي هر ساعت کار 15 دلار دريافت کنيد، چگونه فعاليت خود را ادامه مي‌دهيد و چقدر احساس رضايت مي‌کنيد؟ چند سال تجربه اين کار را داريد و چگونه مي‌توانيد اين تجربيات را به صورت عملي به کار گيريد؟

«ايال گرايوسکي» بنيانگذار مرکز «ميا سيستمز» در مصاحبه اخير خود به روزنامه گاردين توضيح داد:‌ «شايد باور اين مسأله سخت باشد که صلاحيت انسان توسط روبات‌ها تأييد شود. ولي بايد بپذيريم که اين اتفاق براي نخستين بار در تاريخ در سال 2017 ميلادي به وقوع مي‌پيوندد. توجه داشته باشيد مصاحبه‌اي که روبات‌ها انجام مي‌دهند از کارشناسان مخصوص بخش منابع انساني بهتر است. زيرا اگر افراد نتوانند در شغل جديد پذيرفته شوند روبات يک گزارش تحليلي دقيق در اختيار آنها مي‌گذارد تا دريابند چه مشکلاتي داشته‌اند و رزومه کاري آنها در چه بخش‌هايي نقص داشته است. اين اتفاق به افراد جوياي کار کمک مي‌کند در گام‌هاي بعدي بهتر خود را معرفي کنند.»

شرکت «ميا سيستمز» فرآيند مصاحبه کاري به کمک روبات‌هاي خود را شبيه‌ سازي کرد و درکنفرانسي که هفته گذشته در شهر سانفرانسيسکو برگزار کرد، آن را به نمايش گذاشت. در اين اتفاق نشان داده شد انسان مي‌تواند در فرآيند جذب نيروهاي جديد هيچ نقشي نداشته باشد و روبات هوشمند بدون هرگونه خطا بهترين گزينه‌ها ر براي مشاغل ارائه شده شناسايي کند. مصاحبه‌هاي کاري روباتيک به صورت پيام نوشتاري، گفت‌وگوي صوتي يا گفت‌وگوي تصويري ارائه مي‌شود.

متقاضيان کار براي آنکه بتوانند بهترين معرفي را داشته باشند بايد با روبات «ميا» چت کنند. اگر اين روبات تشخيص دهد که آنها شرايط مناسب را دارند، برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام مي‌دهد تا در مرحله نهايي مدير بخش منابع انساني به صورت حضوري فرد را از نزديک ببيند. اين روبات همچنين مي‌تواند به صورت خودکار از طريق سرويس نقشه الکترونيکي Maps گوگل مسير رسيدن به شرکت را در اختيار کارمند جديد بگذارد و روي نقشه الکترونيکي زمان و ساعت ورود به شرکت را به او اعلام کند.

مصاحبه روباتيک

روبات «ميا» کاملاً هوشمند است و براي بررسي سابقه کاري و ميزان صلاحيت متقاضيان کار نيازي به نيروي انساني ندارد. اوفهرستي از تمام مشاغل مورد نياز را در اختيار دارد و پس از تحليل رزومه دريافتي اگر فرد را براي شغل مورد نظر مناسب نداند، مشاغل متناسب با مهارت‌هاي او را پيشنهاد مي‌دهد. اين روبات بر اساس کليدواژه‌ها و کدهاي تعريف شده مي‌تواند عنوان شغلي را به صورت همزمان در شرکت‌هاي مختلف تحليل کند و نتايج حاصل از آن را در کمتر از يک ثانيه ارائه دهد.

«ميا» فعاليت‌هاي خود را مبتني بر فضاي پردازش ابري انجام مي‌دهد و به صورت مستقيم با نرم‌افزار هوشمند رديابي جويندگان کار که در شرکت «ميا سيستمز» طراحي شده است ارتباط دارد. پاسخ‌هاي دريافتي از سوي روبات بسيار جامع و کامل است و به گفته شرکت سازنده، حتي نظرسنجي روي متقاضيان کار نشان داد 72 درصد آنها معتقدند که از مصاحبه با اين روبات راضي‌تر از مصاحبه با کارمندان بخش منابع انساني بوده‌اند و شرايط آنها عادلانه‌ تر تحليل شده است.

گرايوسکي در اين خصوص توضيح داد:‌ «هر کارفرما سياست متفاوتي را براي استخدام کارمندان در نظر مي‌گيرد. بعضي از کارفرمايان بسيار سختگير هستند و بعضي ديگر ترجيح مي‌دهند براي ورود کارمند جديد فضاي بازتر و آسان‌تري را برقرار کنند. روبات هوشمند هيچ مشکلي در اين زمينه ندارد و براحتي با نيازهاي هر شرکت و سازمان سازگار مي‌شود.»
گرايوسکي اظهار داشت کارفرمايان هيچ گونه نگراني در مورد نحوه فعاليت «ميا» ندارند و اگر فرآيند جذب نيروي جديد را به آن بسپارند، راضي‌تر از قبل خواهند بود. در بخش منابع انساني احتمالاً خطا وجود دارد و روبات «ميا» ادعا مي‌کند که آن را به طور کامل از بين مي‌برد. او گفت: «انتخاب افراد براي شغل‌هاي موجود کار بسيار دشوار و حساسي است و مي‌تواند سرنوشت آنها را تغيير دهد. استخدام نيروي کاري جديد اتفاقي است که براي هر دو طرف کارمند و کارفرما مي‌تواند معايب و مزاياي فراوان به همراه داشته باشد و به همين خاطر بايد دقت زيادي در اين زمينه صورت گيرد. همين مسأله باعث شده است اين روبات هوشمند فعاليت خود را آغاز کند.»روبات «ميا» نخستين بار در ژوئيه 2016 به صورت آزمايشي فعاليت خود را آغاز کرد و پس از کسب موفقيت‌هاي فراوان طي هفته جاري به صورت رسمي در بهترين شرکت‌هاي جهان که نام آنها در فهرست Fortune 500 موجود است استخدام شد.
اين روبات هم‌اکنون وظيفه استخدام نيروي کاري جديد در فروشگاه‌ها، بانک‌ها، بخش‌هاي مشاوره‌اي، بيمارستان‌ها، مراکز اقتصادي و... را به عهد ه داردو متقاضيان کار با تخصص‌هاي مختلف در سطوح متفاوت را مورد تحليل قرار مي‌دهد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار