کد خبر: ۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 22
معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری گفت: به منظور سامان‌دهی استاندارد و توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان، گواهی انطباق یا گواهی محصول برای محصولات دانش بنیان صادر می‌شود.
به گزارش آی تابناک : به نقل از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری محمود شیخ زین‌الدین، با بیان این‌که گواهی انطباق محصولات دانش بنیان پایان سال ۹۵و آخرین روزهای سال اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک اقدام عملیاتی و موثر محقق شد، از مهم‌ترین اقداماتی که در سال ۹۵ برای شرکت های دانش بنیان انجام گرفت، مصوبه شورای عالی استاندارد در این زمینه بود.
وی اشاره به صدور این گواهی از سوی سازمان ملی استاندارد به محصولات دانش‌بنیان، عنوان کرد: برای سامان‌دهی استاندارد و توسعه بازار محصولات دانش بنیان و در اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش پوشش استاندارد برای همه محصولات داخلی و ترویج آن و حمایت از تولید محصولات دانش بنیان این اقدام با همکاری نزدیک معاونت علمی و فناوری و سازمان ملی استاندارد و تصویب شورای عالی استاندارد صورت گرفت.
معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این‌که مطابق روال نشان ملی استاندارد را به محصولی ارائه می دهند که به تولید انبوه یا حداقل تولید آزمایشگاهی رسیده باشد، خاطرنشان کرد: ریسک تولید محصولات دانش بنیان بالاست، از این رو ضروری به نظر می رسید تا شرکت‌های دانش بنیان قبل از اینکه به تولید برسند این گواهی انطباق دانش نماد را دریافت کنند تا پیش از اخذ علامت استاندارد ملی با در دست داشتن گواهی انطباق یا گواهی محصول بتوانند نسبت به جذب سرمایه‌گذار اقدام کرده و محصول خود را به تولید انبوه برسانند.
شیخ زین الدین با اشاره به سازوکار این گواهی اظهار کرد: با این مصوبه شورای عالی استاندارد، صدور گواهی انطباق (KB_COC) و یا گواهی محصول (KB-COP) برای محصولات دانش بنیان این امکان را به شرکت‌های دانش بنیان می دهد تا حتی بدون وجود استاندارد ملی با استفاده از استانداردهای معتبر بین المللی و یا کارخانه ای از سازمان ملی استاندارد گواهینامه ای معتبر را برای تایید محصول خود دریافت کنند که در بسیاری از کشورهای دنیا نیز معتبر است.
وی افزود: شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری نیز در راستای صدور گواهی انطباق دانش نماد به شرکت های دانش بنیان با سازمان ملی استاندارد همکاری می کند.
معاون نوآوری و  تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری با اشاره به تحقق اقدام در قالب یک تفاهم نامه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد، گفت: بهره‌گیری از توان تخصصی، علمی و اجرایی طرفین و لزوم تجاری سازی و تسهیل ورود محصولات دانش بنیان به بازارهای داخلی و بین المللی از موضوعات اصلی این تفاهم نامه است.
به گفته شیخ زین‌الدین، رفع موانع موجود با توجه به رویکرد ویژه به مقوله ارزیابی انطباق محصولات دانش بنیان، اجرای مقدمات اعطاء گواهی استاندارد دانش نماد و تدوین رویه ها و فرآیندهای مرتبط از دیگر مواردی است که در این تفاهم نامه به آن تاکید شد.
وی افزود: این موضوع می تواند به عنوان گامی موثر در تجاری سازی و ورود محصولات دانش بنیان به بازار به عنوان اصلی‌ترین چالش پیش روی شرکتهای دانش بنیان به حساب آید.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار