کد خبر: ۸۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 May 17
شرکت HP از یک سوپرکامپیوتر جدید حافظه محور به نام The Machine رونمایی کرد که معماری سوپرکامپیوترهای کنونی را متحول کرده است. در این سوپر کامپیوتر به جای افزایش تعداد هسته‌های پردازشی، بر تقویت حافظه دستگاه تمرکز شده است.
به گزارش آی تابناک : به نقل از تلگراف، سوپر کامپیوترهای موجود با استفاده از مجموعه بزرگی از پردازنده‌ها ساخته می‌شوند که در هر لحظه یک کار را انجام می‌دهند و برای این منظور هر یک از هسته‌های پردازشی، یکی از وظایف لازم برای تکمیل کار را بر عهده می‌گیرند. 
اما از آنجا که هریک از این هسته‌ها از یک حافظه اختصاصی کوچک استفاده می‌کند، زمان و انرژی زیادی برای برقراری ارتباط بین این هسته‌ها و همچنین انتقال اطلاعات از حافظه به دیسک سخت و بالعکس، تلف می‌شود. 
سوپر کامپیوتر The Machine برای اجتناب از این مشکل، از معماری متفاوتی موسوم به پردازش مبتنی بر حافظه بهره می‌برد که در آن تمام هسته‌های پردازشی به یک حافظه بزرگ مشترک دسترسی دارند. 
در نمونه اولیه این سوپر کامپیوتر 160 ترابایت حافظه بین 40 پردازنده به اشتراک گذاشته شده است و این کامپیوتر را به بزرگترین کامپیوتر دارای حافظه واحد در جهان تبدیل کرده است. در این معماری پردازش و ذخیره اطلاعات در یک فضای واحد انجام می‌شود.
علاوه بر این با استفاده از فناوری فوتونیک سرعت ارتباط بین پردازنده‌ها نیز افزایش یافته است. در واقع به جای انتقال اطلاعات در قالب الکترون‌ها با استفاده از طریق سیم‌های مسی، در این کامپیوتر از فوتون‌ها و فیبرهای نوری استفاده شده است که با سرعت بالاتر، دمای کمتر و انرژی بسیار کم‌تر انجام می‌شود. 
به گفته متخصصان حافظه این کامپیوتر قابلیت ارتقا تا 4.096 یوتابایت را دارد. هر یوتا بایت معادل هزار میلیارد ترابایت است. به دلیل دسترسی پردازنده‌ها به چنین فضای عظیمی برای ذخیره اطلاعات، انتظار می‌رود نسل جدید سوپرکامپیوترهای HP در دیتاسنترها و ماموریت‌های فضایی کاربرد داشته باشند. 





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار