تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 May 17
اچ‌پي اينترپرايز کامپيوتر Machine را با ۱۶۰ ترابايت مموري، براي پردازش کلان‌داده‌ها معرفي کرد.
به گزارش آی تابناک : به نقل از زومیت اچ‌پي اينترپرايز (HPE)، بازوي سازماني شرکت اچ‌پي که در زمينه‌ي ارائه‌ي راهکارهاي شبکه، ذخيره‌سازي و سرور فعاليت دارد، از کامپيوتر Machine رونمايي کرد. کامپيوتر Machine که يک کامپيوتر تک‌حافظه با قابليت پردازش مقادير بسيار حجيم اطلاعات است، براي پردازش کلان‌داده‌ها (Big Data) طراحي شده است.

به گفته‌ي اچ‌پي، ساخت کامپيوتر Machine به لطف بزرگ‌ترين برنامه‌ي تحقيق و توسعه در تاريخ HPE محقق شده است و درصورت به بار نشستن اين پروژه، شاهد تأثير چشمگير آن بر صنعت پردازش داده خواهيم بود. مگ وايتمن، مديرعامل HPE در بيانيه‌ي رسمي معرفي Machine مي‌گويد:

راز جهش‌هاي علمي آينده، نوآوري‌هاي متحول‌کننده‌ي صنعت و تکنولوژي‌هاي تاريخ‌ساز بعدي، همگي در انبوه داده‌هاي خام پيش رويمان نهفته است. براي استفاده از اين داده‌ها نمي‌توانيم به تکنولوژي‌هاي گذشته اتکا کنيم؛ بلکه بايد ماشيني براي عصر «کلان‌داده‌ها» بسازيم.
نمونه‌ي آزمايشي Machine که امروز از آن رونمايي شد، داراي ۱۶۰ ترابايت مموري است. براي مقايسه، پردازش اطلاعات تمامي کتاب‌هاي موجود در کتابخانه‌ي کنگره‌ي آمريکا (بزرگ‌ترين کتابخانه‌ي جهان با ۳۲ ميليون جلد کتاب) تنها به يک‌پنجم اين مقدار حافظه نياز دارد.

اچ‌پي مي‌گويد معماري Machine امکان ساخت سيستم‌هاي تک‌حافظه با مقدار مموري ۴,۰۹۶ يوتابايت را فراهم خواهد کرد. با توجه به اينکه اين مقدار مموري تقريبا ۲۵۰ هزار برابر بيشتر از تمامي اطلاعات ديجيتال موجود در جهان است، مي‌توان ظرفيت افزايش مموري Machine را از لحاظ نظري تقريبا بي‌نهايت در نظر گرفت.

به گفته‌ي اچ‌پي، با اين مقدار حافظه مي‌توان تمامي داده‌هاي مربوط به وضعيت سلامتي افراد ساکن زمين، تمامي داده‌هاي فيسبوک و تمامي داده‌هاي اکتشافات فضايي را به‌صورت هم‌زمان پردازش کرد. مارک پاتر، مدير ارشد تکنولوژي HPE مي‌گويد:

ما باور داريم پردازش مموري‌محور (Memory-Driven Computing) راه حلي براي به پيش بردن تکنولوژي است؛ به‌گونه‌اي که تمامي جنبه‌هاي جامعه تحت تأثير قرار بگيرد. اين معماري را که امروز پرده از آن برداشتيم، مي‌توان در تمامي شاخه‌هاي رايانش به کار گرفت؛ از دستگاه‌هاي هوشمند گرفته تا سوپرکامپيوترها.
«پردازش مموري‌محور» نامي است که اچ‌پي روي معماري نسل جديد کامپيوترهاي خود گذاشته است. در اين سبک جديد پردازش، مموري به جاي پردازنده در مرکز معماري کامپيوتر قرار مي‌گيرد. معماري‌هاي متداول امروزي به دليل نياز به انتقال مستمر داده‌ها بين «فضاي ذخيره‌سازي»، «مموري» و «پردازنده»، در مقايسه با معماري مموري‌محور اچ‌پي بسيار غير بهينه عمل مي‌کنند. اچ‌پي با حذف اين عوامل در Machie، زمان پردازش اطلاعات پيچيده را از چندين روز به چندين ساعت کاهش خواهد داد. پاتريک مورهد، تحليل‌گر مؤسسه‌ي مور مي‌گويد:

کامپيوتر Machine براي آينده طراحي شده است. معماري آن به‌گونه‌اي است که مقادير عظيم مموري (که در عين حال از آن به‌ عنوان فضاي ذخيره‌سازي نيز مي‌توان استفاده کرد) به‌صورت مستقيم در اختيار برنامه‌هاي تحليلي و يادگيري ماشيني قرار مي‌گيرد. صنعت رايانش براي غلبه بر مشکل پردازش کلان‌داده‌ها، تابه‌حال تنها چشم به بهبود عملکرد فضاي ذخيره‌سازي داشته است. معرفي SSD-هاي فوق سريع Optane بر مبناي تکنولوژي 3D XPoint توسط اينتل را مي‌توان تلاشي در همين راستا تلقي کرد. انتظار دارم که هر دو رويکرد طي سه تا پنج سال آينده به يک سمت همگرا شوند.

نمونه‌ي آزمايشي Machine مجهز به ۱۶۰ ترابايت مموري و لينک‌هاي ارتباطي اپتيکال و فوتونيک X1 است و از سيستم‌روي‌چيپ ARMv8-A ساخت کاويوم استفاده مي‌کند. سيستم عامل Machine بر مبناي لينوکس است و اچ‌پي به همراه آن ابزارهاي برنامه‌نويسي مخصوص معماري جديد خود را در اختيار توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد.

سيد علي، رئيس و مدير عامل کاويوم، درباره‌ي همکاري با اچ‌پي مي‌گويد:

کاويوم و اچ‌پي نگاه يکساني به پردازش مموري‌محور دارند. ما مفتخريم که در ساخت کامپيوتر Machine با اچ‌پي همکاري داشته‌ايم. نوآوري پيشگامانه‌ي اچ‌پي در رايانش مموري‌محور، پارادايم جديدي از کاربردها را در ديتاسنترهاي نسل آينده و پردازش ابري ايجاد خواهد کرد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار