کد خبر: ۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 May 16
فضای یک مصاحبه‌ی کاری را باید طوری طراحی کنید که بتوانید ویژگی‌های اخلاقی فرد متقاضی را تشخیص بدهید و تصمیم درستی برای شرکت خود بگیرید.

به گزارش آی تابناک : به نقل از INC همه‌ی ما تابه‌حال به یک یا چند مصاحبه‌ی کاری رفته‌ایم و با سؤال‌هایی مانند «بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف شما چیست؟» یا ده‌ها سؤال کلیشه‌ای دیگری که در این جلسات پرسیده می‌شوند، آشنایی داریم. واقعیت این است که این سؤال‌ها هیچ شناخت خوبی از فرد مصاحبه‌شونده در اختیار شما قرار نمی‌دهند. شما باید سعی کنید در مدت‌زمان محدود مصاحبه بهترین تصمیم را برای پیشرفت سازمان خود بگیرید. اغلب اوقات در یک مصاحبه‌ی کاری میزان مهارت‌های یک فرد مورد سؤال قرار می‌گیرد و به سؤالاتی که جنبه‌های شخصیتی و قدرت رهبری افراد را نشان می‌دهد، پرداخته نمی‌شود. همه‌ی ما قبول داریم که بسیاری از توانایی‌های افراد به ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها مانند خودآگاهی، حس شوخ‌طبعی، همدردی و ثبات آن‌ها بستگی دارد. پس چگونه می‌توان جلسه‌های مصاحبه‌ی استخدام را به سمتی هدایت کرد که بهره‌وری بیشتری داشته باشند؟

job interview

۱- شرایط مناسب را برای مصاحبه فراهم کنید

باید یک مکالمه‌ی خوب با متقاضی داشته باشید. درواقع بهترین مصاحبه‌ یک گفتگوی صادقانه و هدفمند میان ۲ نفر است. اگر به دنبال استخدام فردی برای مدیریت بخشی از شرکت خود هستید به خارج از دفتر بروید و قرار ملاقات خود را در یک رستوران یا کافی‌شاپ برگزار کنید. این کار باعث می‌شود مکالمه هدفمندتری با شخص متقاضی داشته باشید.

۲- سؤال‌های هدفمند بپرسید


job interviewاگر نمی‌خواهید پاسخ‌های کلیشه‌ای بشنوید، نباید سؤال‌های کلیشه‌ای بپرسید. به‌عنوان مثال از افراد متقاضی بخواهید نظرشان را درباره‌ی اتفاقی که اخیرا افتاده است بیان کنند؟ بپرسید به کدام‌یک از ویژگی‌هایی که از پدر یا مادر خود به ارث برده‌اند افتخار می‌کنند؟ همچنین از آن‌ها بخواهید توانایی‌های ذاتی خود را نام ببرند.

۳- نظر متقاضی را درباره‌ی آموزش دادن جویا شوید

بهترین رهبران افرادی هستند که می‌خواهند مهارت‌های رهبری خود را به دیگران آموزش دهند نه اینکه به فکر جذب طرفدار باشند. به یاد داشته باشید که برای تحقیق در مورد صلاحیت یک فرد، نه‌تنها باید از مدیران او درباره‌ی عملکردش سؤال کنید، بلکه باید نظر افرادی را جویا شوید که این شخص رهبری آن‌ها را بر عهده داشته است. رهبران خوب از طریق آموزش دادن به دیگران یک تیم قوی می‌سازند.

۴- به‌خوبی به صحبت‌های متقاضی گوش دهید

مصاحبه‌ی شغلی برای اکثر افرادی که به دنبال کار هستند یک فرآیند ناخوشایند است. مهم‌تریم وظیفه‌ی فردی که مصاحبه می‌کند این است که به‌خوبی به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهد. بنابراین اگر نتوانستید جواب مورد نظر خود را بگیری،د باید از آن‌ها بخواهید که بیشتر در مورد آن موضوع برای شما صحبت کنند. سعی کنید با سؤال کردن به عمق یک موضوع بروید و اطلاعات جامع به دست بیاورید.

job interview

۵- رفتار متقاضی را قبل و بعد از مصاحبه در نظر بگیرید

درست است که افراد باید توانایی انجام دادن کارها را داشته باشند؛ اما این موضوع باید کمترین نگرانی شما برای استخدام فرد مورد نظر باشد. درواقع شما باید دنبال افرادی باشید که بتوانند در آینده رهبری بخشی از شرکت شما را به دست بگیرند و با ساختن یک تیم خوب، فرهنگ سازمان شما را بهبود ببخشند. قبل و بعد از مصاحبه رفتار شخص متقاضی را در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال ببینید آیا دوست دارید با آن فرد برای صرف شام بیرون بروید یا مدت‌زمان زیادی با او در یک ماشین بگذرانید؟ ببینید آیا او به شما انرژی مثبت می‌دهد یا انرژی‌تان را از بین می‌برد؟ همچنین رفتار او با دیگر کارمندان شرکت را بررسی کنید.

اکنون زمان آن رسیده است که مصاحبه‌ی شغلی خود را برای خودتان، شرکتتان و شخص متقاضی به‌صورت هدفمند برگزار کنید. سعی کنید سؤال‌هایی بپرسید که به ویژگی‌های شخصیتی آن فرد پی ببرید و ببینید که آیا او می‌تواند با تأثیر مثبتی که بر دیگران می‌گذارد، باعث پیشرفت سازمان شما بشود یا خیر؟    




۲۰ میلیون تن زباله در سال نتیجه فرهنگ غلط و نبود مدیریت است

چالش های اقتصاد ایران در سال ۹۶

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار