کد خبر: ۸۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 May 16
هفتمین گالری موزه ملی علوم و فناوری با عنوان گالری ابزارهای نجومی- بخش کهن گشایش یافت.
به گزارش آی تابناک : به نقل از ایرنا مراسم افتتاحیه گالری ابزارهای نجومی بعدازظهر سه شنبه با حضور احمد محیط طباطبایی و جمعی از متخصصان و صاحبنظران موزه داری برگزار شد. 
منجمان گذشته برای اندازه گیری مختصات اجرام آسمانی و تهیه مدل هایی از حرکت خورشید، ماه، سیارات و ستارگان، ابزارهایی ساخته بودند که می توان آنها را در دو گروه ابزارهای نجومی رصدی و غیررصدی تقسیم بندی کرد. 
ابزارهای غیررصدی بیشتر در حل مسائل نجوم کروی و محاسبات ریاضی مربوط به آن مانند زمان سنجی های طلوع و غروب ماه، خورشید و ستاره ها و عبور این اجرام از نصف النهار ناظر استفاده می شدند و از نتایج به دست آمده در پیش بینی رخدادهای نجومی استفاده می شد. 
در هفتمین گالری موزه ملی علوم و فناوری، ابزارهای نجومی کهن همچون اسطرلاب (ستاره یاب)، کره سماوی (برای نشان دادن صورت های فلکی ستارگان)، حلقه اعتدالین ( برای رصد و دریافتن لحظه ورود خورشید به نقاط اعتدال بهاری و پاییزی)، حلقه نصف النهاری ( برای اندازه گیری بیشینه و کمینه ارتفاع خورشید در روزهای مختلف سال)، ذات الحلق ( برای تعیین طول و عرض دایرة البروجی سیارات و اندازه گیری فاصله زاویه ای آنها ) به نمایش گذاشته شده است. 
ذات الثقبتین ( برای محاسبه تعیین قطر ماه و خورشید و میزان گرفتگی آنها در گرفت ها)، ذات الشعبتین (ابزار اندازه گیری اختلاف منظر ماه)، ذات الربعین (برای تعیین فاصله قوسی دو ستاره از یکدیگر)، ربع جداری (ابزار اندازه گیری ارتفاع أجرام آسمانی)، ذات الجیب و السهم، ذات الجیب و السمت، وسیله کامله و ساعت آفتابی از دیگر ابزارهایی است که در این گالری جدید به نمایش درآمده است. 
رییس موزه ملی علوم و فناوری در مراسم افتتاح گالری ابزارهای نجومی گفت: به دلیل کمبود فضای فیزیکی ناچار شدیم فقط بخش ابزارهای نجومی کهن را در این گالری به نمایش بگذاریم.
سیف اله جلیلی، هدف از راه اندازی این گالری جدید را معرفی و آموزش کار با دستگاه های موقعیت یاب اجرام آسمانی و معرفی مخترعان این ابزارها برای نسل کنونی عنوان کرد.
پیش از این ٦ گالری با عنوان های 'از مورس تا موبایل'، 'انرژی های نو'،'ابزارهای پزشکی'،'فناوری های بومی'،'فیزیک و مکانیک' و 'اپتیک' در موزه ملی علوم و فناوری راه اندازی شده بود.
این موزه در میدان امام خمینی، خیابان ٣٠ تیر واقع شده و در تمام روزهای هفته پذیرای حضور علاقه مندان است. 




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار