کد خبر: ۸۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 May 13
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: سهم حوزه مهندسی از کل تولید علم برتر دنیا حدود ۴ درصد و بعد از آن بیشترین سهم متعلق به حوزه ریاضیات است که حدود ۳ درصد است.

به گزارش آی تابناک : به نقل از مهر و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر افزود: براساس آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه شاخص اساسی علم (ESI-ISI) تولید علم برتر کشور از ۲۱۶ مورد در سال به ۳۶۸۸ مورد در سال ۲۰۱۶ میلادی رسید و تولید علم برتر ۷۰ درصد رشد را نشان می دهد.

دهقانی اظهار داشت: یک درصد از مقالات دنیا ۱۸ درصد از استنادهای آن را دریافت می کنند که تولید علم برتر کشور را تشکیل می دهند. مقالات برتر در بازه ۱۰ سال اخیر توسط پایگاه شاخص های اساسی علم ISI به صورت دو ماه یکبار روزآمد و اعلام می شود، از همین رو تعداد این مقالات همیشه تغییر می کند و ممکن است یک مقاله در یک دوره زمانی در دسته مقالات برتر قرار گیرد و در یک دوره دیگر از این فهرست حذف شود. 

وی افزود: اساسا مقالات پر استناد یا مقالات برتر بدلیل اهمیت آن بعنوان شاخصی برای کیفیت علم تلقی می شود.  

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، گفت: تعداد مقالات برتر کشور در سال ۲۰۰۷ میلادی تعداد ۵۵ مورد اعلام شده است که این رقم در سال ۲۰۰۸ میلادی کاهش یافته و به ۴۶ مورد رسید. تعداد مقالات برتر کشور در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۱۳۴ مورد رسید و این مقدار در سال ۲۰۱۴ میلادی مجددا افزایش یافته و به ۱۶۳ مورد افزایش یافت.

وی گفت: در سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد این مقالات به ۲۱۶ مورد و در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۳۶۸ مورد افزایش یافت. اطلاعات سال ۲۰۱۷ میلادی هنوز کامل نشده است، اما از جمهوری اسلامی ایران در این سال ۱۰ مقاله برتر در پایگاه شاخص های اساسی علم ثبت شده است.  

دهقانی افزود: سهم رشته های موضوعی مختلف از تولید علم برتر دنیا یکسان نیست. سه حوزه مهندسی، ریاضیات و علوم کشاورزی بالاترین سهم از تولید علم برتر دنیا در مقایسه با سایر حوزه های کشور را به خود اختصاص داده اند. هر یک از این حوزه ها حدود ۳ تا ۴ درصد از تولید علم برتر دنیا را در اختیار دارند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کل مقالات برتر کشور را مد نظر قرار دهیم و سهم هر یک از رشته ها را مورد توجه قرار دهیم وضعیت رشته ها از بعضی ابعاد تغییراتی می کند. حدود ۳۵ درصد تولید علم برتر کشور در حوزه مهندسی تولید می شود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: حدود ۱۴ درصد تولید علم برتر کشور توسط پژوهشگران کشور در حوزه شیمی تولید می شود و سهم رشته های ریاضیات، فیزیک و علوم کشاورزی هر کدام حدود ۸ درصد است.

وی گفت: تعداد مقالات برتر حوزه مهندسی ۴۵۳ مورد است. پژوهشگران حوزه های شیمی، ریاضیات، فیزیک و علوم کشاورزی به ترتیب ۱۷۶، ۱۰۶، ۱۰۲ و ۹۹ مورد است.



۲۰ میلیون تن زباله در سال نتیجه فرهنگ غلط و نبود مدیریت است

چالش های اقتصاد ایران در سال ۹۶

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار