کد خبر: ۸۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 May 13
اگر مي خواهيد يک گوشي جديد بخريد و در انتخاب و تصميم گيري خود مردد هستيد حتما اين مطلب را بخوانيد؛ زيرا در ادامه مطالبي را بيان خواهيم کرد که مي تواند در اين تصميم گيري به شما کمک کند.
به گزارش آی تابناک : به نقل از کلیک آيا مي خواهيد يک گوشي جديد بخريد اما نمي دانيد کدام گوشي براي شما مناسب است ؟ آيا مشخصات مختلف و مدل هاي گوناگون شما را سردرگم کرده است؟ اگر اين چنين است اين مطلب را حتما بخوانيد؛ زيرا در ادامه مطالبي را بيان خواهيم کرد که مي تواند به شما براي تصميم گيري در مورد انتخاب يک گوشي مناسب کمک مي کند.

اندرويد در مقابل iOS

سيستم عامل گوشي براي برخي از افراد مهم ترين معيار در خريد گوشي است؛ حال اين سوال مطرح مي شود که اصلي ترين تفاوت ها بين iOS و اندرويد چيست؟

اين دو سيستم عامل در سال هاي اخير شباهت هاي زيادي به يکديگر پيدا کرده اند و در طراحي هر يک از اين دو سيستم عامل از ويژگي هاي سيستم عامل ديگر تقليد شده است. محبوب ترين اپليکيشن ها (از فيس بوک گرفته تا Spotify) براي هر دو سيستم عامل عرضه شده اند و بر روي هر دو سيستم عامل از عملکرد خوبي برخوردار هستند. ويژگي هاي پايه هر دو سيستم عامل براي استفاده از قابليت ها و گوشي هاي هوشمند امروزي يکسان است.

در رابطه با اين دو سيستم عامل بايد گفت که اندرويد بيشترين قابليت سفارشي سازي را در ميان ساير اپليکيشن ها دارد؛ مثلا شما مي توانيد اپليکيشن پيام رسان و يا مرورگر پيش فرض خود را در اين سيستم عامل به راحتي تغيير دهيد. همچنين نفوذ اپليکيشن ها به سيستم عامل اندرويد بيشتر است؛ بنابراين مي توانند وظايف بيشتري انجام دهند؛ مثلا مي توانيد در طول تماس ها، مکالمات خود را ضبط کنيد؛ اما در iOS امکان چنين کاري وجود ندارد و سيستم عامل به اپليکيشن ها اجازه نفوذ نمي دهد.

عملکرد iOS بهتر از اندرويد است؛ اما در عوض محدوديت آن بسيار بيشتر از اندرويد است. خوب يا بد بايد بگوييم که iOS محدوديت بيشتري براي کاربران و اپليکيشن ها ايجاد مي کند. طرفداران اين موضوع معتقد هستند که اين کار باعث روان تر شدن عملکرد سيستم عامل و کاربر در هنگام کار با آن تجربه بهتري دارد؛ اما مخالفان اين موضوع معتقد هستند که اين کار باعث محدوديت شديد سيستم عامل مي شود؛ به عنوان مثال شما مي توانيد اپليکيشن هاي Gmail و Outlook را نصب کنيد، اما هنگامي که مي خواهيد ايميلي را براي کسي ارسال کنيد، هميشه اپليکيشن Apple Mail براي شما باز خواهد شد.

گوشي هاي آيفون عمدتا براي کار کردن با محصولات ديگر اپل همانند اپل واچ و مک بوک طراحي شده اند. همچنين مي توانيد گوشي هاي آيفون را با iTunes در ويندوز همگام (سينک) کنيد و حتي مي توانيد بدون کامپيوتر هم از آن استفاده کنيد. انتخاب شما بين اندرويد و iOS به اپليکيشن ها و پلتفرم هايي که استفاده مي کنيد، نيز بستگي دارد.

بر خلاف آنچه که در اکثر منابع اينترنتي نوشته مي شود، ويژگي ها و قابليت هاي هر دو سيستم عامل تا حدود زيادي شبيه به يکديگر هستند و هر يک از آن ها به نحو خاصي عمل مي کنند؛ بنابراين چه صاحب گوشي آيفون باشيد و چه گوشي اندرويدي داشته باشيد، گوشي دوست خود را که داراي سيستم عامل ديگري است، بگيريد و چند دقيقه اي با آن کار کنيد.

استفاده از گوشي فعلي خود يا خريد يک گوشي جديد؟

شما قبل از انتخاب بين اندرويد و iOS ابتدا بايد ببينيد که آيا اصلا خريد يک گوشي جديد با سيستم عاملي متفاوت ضروري است يا نه. بايد خاطر نشان کنيم که اپل و گوگل مي خواهند تا جايي که ممکن است کاربران را به اپليکيشن هاي خود وفادار نگه دارند.

در صورتي که از اپليکيشن هاي متنوع گوگل مانند Gmail، Google Drive ،Google Photo زياد استفاده مي کنيد، مي توانيد هر دو سيستم عامل را انتخاب کنيد؛ زيرا گوگل اپليکيشن هاي خود را براي هر دو سيستم عامل عرضه کرده است.

اگر زمان زيادي از محصولات اپل استفاده کرده ايد، استفاده از اندرويد براي شما آزار دهنده خواهد بود؛ زيرا ديگر نمي توانيد از اپليکيشن هايي همانند iMessage و ساير اپليکيشن هاي اختصاصي iOS استفاده کنيد. همچنين فيلم هايي که از iTunes گرفته مي شوند؛ بر روي اندرويد قابل پخش نيستند و بايد يک حساب کاربري iTunes بر روي ويندوز، آيپد و يا اپل تي وي ايجاد کنيد.

چيزي که واضح و مشخص است اين است که سوييچ کردن بين اندرويد و iOS غير ممکن نيست؛ اما اگر قبلا از سرويس هاي گوگل در دستگاه هاي اپل استفاده نکرده ايد، استفاده از iOS کمي براي شما دشوار خواهد بود. همچنين اگر از سرويس ها و اپليکيشن هاي مانند iCloud و Apple Mail استفاده مي کنيد، اندرويد براي شما مناسب نخواهد بود. يکي از مهمترين اپليکيشن هاي اپل که بر روي پلتفرم گوگل قابل استفاده است، اپليکيشن Apple Music است.

براي افرادي که مي خواهند يک گوشي جديد بخرند، بهترين توصيه اين است که گوشي جديد آن ها نيز داراي همان سيستم عامل گوشي قبلي باشد. گوشي هاي جديدتر اندرويد و آيفون طبيعتا داراي سرعت بالاتري هستند و مي توانيد اطلاعات زيادي را به راحتي از گوشي قديمي خود به گوشي جديدتر انتقال دهند.

از سوي ديگر قطعا ويژگي ها و قابليت هاي گوشي هاي جديدتر و همچنين رابط کاربري بهتر آن ها نظر شما را به خود جلب مي کند. اگر به تازگي يک مک بوک يا اپل تي وي خريده ايد، بهتر است گوشي جديد شما يک گوشي آيفون باشد و اگر در حال حاضر صاحب يک گوشي آيفون هستيد و بيشتر از اپليکيشن هاي گوگل در آن استفاده مي کنيد، بهتر است اندرويد انتخاب جديد شما باشد.

مشخصات يک گوشي به چه معنايي است؟

مشخصات يک گوشي شباهت زيادي به مشخصات يک کامپيوتر دارد. پردازنده گوشي سرعت آن در پردازش اطلاعات را کنترل مي کند و حافظه دسترسي تصادفي يا رم گوشي، تعيين کننده ميزان پردازش اطلاعات در يک زمان است و وظيفه حافظه داخلي و کارت حافظه گوشي هم که ديگر مشخص است.

يکي از ملاک هاي ديگر براي خريد يک گوشي، اندازه صفحه نمايش و رزولوشن آن است. رزولوشن بالاتر به معناي وضوح بيشتر تصاوير و متون بر روي صفحه نمايش است. البته استفاده راحت از گوشي با يک دست هم مهم است. در مورد اندازه صفحه نمايش هم بايد گفت که تقاضا براي خريد گوشي هايي با صفحه نمايش کوچک روز به روز در حال کاهش است و مردم بيشتر متمايل به خريد گوشي هايي با صفحه نمايش بزرگ تر هستند و اندازه اين گوشي ها به تدريج در حال نزديک تر شدن به اندازه صفحه نمايش تبلت ها است.

سخت افزار گوشي ها تنها در صورتي مهم است که بخواهيد ارزان قيمت ترين و يا گران قيمت ترين گوشي موجود در بازار را بخريد؛ در غير اين صورت سخت افزار گوشي ها زياد مهم نيست و يا حداقل به اندازه سخت افزار لپ تاپ ها مهم نيست. هر گوشي جديدي به راحتي مي تواند اپليکيشن هاي فيس بوک و اينستاگرام را اجرا کند و وجود جديدترين و قدرتمندترين گوشي ها تنها در صورتي ضروري است، که بخواهيد بازي هاي با گرافيک بالا و يا اپليکيشن هاي سنگين مانند اپليکيشن هاي ويرايش فيلم را با سرعت بالايي اجرا کنيد.

ويژگي هاي ديگري که بايد در هنگام خريد گوشي به آن ها توجه کنيد، مقاومت در برابر آب و گرد و غبار و پشتيباني از کارت حافظه است (بيشتر گوشي هاي اندرويدي از کارت حافظه پشتيباني مي کنند، اما در مورد گوشي هاي آيفون هنوز اين چنين نيست). ويژگي ديگري که در هنگام خريد گوشي بايد به آن توجه کنيد، فناوري شارژ بي سيم است؛ در سال هاي اخير بيشتر گوشي ها با اين فناوري عرضه شده اند که باعث شده است کاربران از شر کابل هاي شارژ خلاص شوند.

ملاک ديگري که در هنگام خريد گوشي بايد به آن دقت کنيد، کيفيت دوربين گوشي است. دو معيار در اين زمينه از اهميت زيادي برخوردار هستند که يکي از اين دو رزولوشن دوربين و ديگري دريچه ديافراگم (دريچه اي که باعث رسيدن نور به حسگر مي شود). در مورد دريچه ديافراگم که با /F نمايش داده مي شود، بايد گفت که عدد کوچکتر به معناي کيفيت تصوير بهتر است؛ اما موارد زياد ديگري هم هستند که در کنار يکديگر تعيين کننده کيفيت دوربين گوشي هستند. براي انتخاب يک گوشي هوشمند با دوربين با کيفيت مي توانيد از نقد و بررسي هاي حرفه اي، نقد و بررسي کاربران و نمونه تصاوير منتشر شده در سايت هاي مختلف کمک بگيريد.

عمر باتري گوشي نيز يکي از عوامل مهم ديگري است که در هنگام خريد گوشي بايد به آن دقت کنيد. ظرفيت باتري يک گوشي با واحد ميلي آمپر ساعت سنجيده مي شود که اين عدد هر چقدر بالاتر باشد، طبيعتا بهتر است. البته اندازه بزرگ صفحه نمايش و وضوح بالا نيز در کاهش عمر باتري نقش بسزايي دارند. عمر باتري بيشتر گوشي ها نيز در نقد و بررسي آن ها ذکر شده است.

انتخاب گوشي هوشمندي با قيمت مناسب

قيمت هم يکي از عوامل بسيار مهم براي بسياري از کاربران است. در واقع مي توان گفت که قيمت يکي از عواملي است که مي تواند انتخاب کاربران را به ميزان زيادي محدود کند؛ بنابراين ابتدا بايد بودجه خود را مشخص کنيد و ببينيد چه گوشي هايي در رده قيمتي مورد نظر شما در بازار موجود هستند.

تنوع قيمتي گوشي هاي اندرويدي بيش از گوشي هاي آيفون است و بيشتر شرکت هاي توليد کننده گوشي هاي اندرويدي علاوه بر توليد گوشي هاي رده بالا، گوشي هاي ميان رده با قيمت هاي مناسب تر عرضه مي کنند تا افرادي که انتظار کمتري از گوشي خود دارند، آن ها را خريداري کنند. اپل نيز برخي از گوشي هاي خود را با قيمت مناسب تري عرضه مي کند؛ مثلا با عرضه آيفون جديد، آيفون سال قبل خود را با قيمت کمتري عرضه مي کند. در ضمن گوشي iPhone SE که داراي صفحه نمايش کوچکتري نسبت به ساير گوشي هاي آيفون است، با قيمت کمتري عرضه مي شود.

گوشي هايي که قيمت آن ها تنها چند صد دلار است با گوشي هايي که قيمت آن ها در حدود ۱۰۰۰ هزار است، تفاوت زيادي ندارند و تفاوت آن ها به اندازه صفحه نمايش و رزولوشن آن، کيفيت دوربين و سرعت بارگزاري اپليکيشن ها ختم مي شود. براي اينکه مطمئن شويد گوشي مورد نظر شما ارزش پولي را که براي آن مي پردازيد، دارد يا نه، مي توانيد نقد و بررسي هاي ارائه شده براي آن را مطالعه کنيد.

شما مي توانيد در هنگام خريد گوشي جديد، به گوشي دست دوم هم فکر کنيد. ممکن است يک گوشي براي مدت کوتاهي کار کرده است، اما عملکرد آن با يک گوشي نو هيچ تفاوتي نداشته باشد. در اين صورت مي توانيد در هزينه خود نيز به ميزان زيادي صرفه جويي کند. توصيه مي شود گوشي خود را از يک فروشگاه معتبر بخريد و مطمئن شويد که گوشي دست دوم شما خدمات پس از فروش نيز دارد.

مدل هاي قديمي تر هم گزينه خوبي براي خريد هستند. معمولا وقتي که گوشي جديدي عرضه مي شود، قيمت مدل قبلي آن به ميزان قابل توجهي کاهش پيدا مي کند؛ حتي اگر آن گوشي، گوشي بسيار خوبي باشد. بهتر است گوشي هاي پرچمدار را يک سال تا ۱۸ ماه پس از عرضه آن بخريد؛ پس از گذشت اين مدت زمان، قيمت اين گوشي ها به ميزان تعجب آوري کاهش پيدا مي کند.

زمان مناسب براي خريد گوشي

در هنگام خريد گوشي بايد به زمان هم توجه کنيد. معمولا گوشي ها پس از گذشت چند هفته از رونمايي آن ها، عرضه مي شوند.

اپل معمولا در ماه سپتامبر از گوشي هاي جديد خود رونمايي مي کند و گوگل هم پس از گذشت مدت کوتاهي از رونمايي از گوشي هاي آيفون، از گوشي هاي پيکسل خود رونمايي مي کند. بيشتر شرکت هاي ديگر حوالي ماه مي از گوشي هاي جديد خود رونمايي مي کنند. البته ممکن است اين زمان متغير باشد.

هنگامي که گوشي مورد نظر خود را انتخاب کرديد، ابتدا ببينيد چه زماني عرضه شده است؛ چنانچه در حدود يک سال از عرضه آن گذشته است، بهتر است صبر کنيد تا مدل جديد آن عرضه شود.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار