تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 May 06
مايکروسافت کساني که از ويندوز 10 اس استفاده مي‌کنند را مجبور مي‌کند که از مرورگر اج و جستجوگر بينگ استفاده کنند و هيچ امکاني نيز براي تغيير آنها وجود ندارد.
به گزارش آی تابناک : به نقل از جی اس ام همان‌طور که پيش‌تر هم نوشتيم، مايکروسافت قصد دارد تا با ارائه محصولاتي مانند لپ‌تاپ سرفيس و سيستم‌عامل ويندوز 10 اس، از طرفي رسما وارد فاز رقابت با گوگل و کروم‌بوک‌هاي اين کمپاني شود و از طرف ديگر نيز بتواند سهمي از بازار فناوري‌هاي آموزشي را نصيب خود کند. ويندوز 10 اس نيز به همين منظور ساخته شده است. سيستم‌عاملي با محدوديت اپليکيشن و امکانات نظارتي فراوان که مي‌تواند براي معلمان و دانش‌آموزان مورداستفاده قرار بگيرد.

اما متاسفانه، در ويندوز 10 اس شاهد آن هستيم که کاربران به استفاده از نرم‌افزارهايي خاص مانند مرورگر Edge و جستجوگر بينگ اجبار مي‌شوند. کاربران ويندوز 10 اس فقط مي‌توانند از نرم‌افزارهايي استفاده کنند که در ويندوز استور مايکروسافت قرارگرفته باشند و امکان نصب نرم‌افزار به‌صورت آزاد براي آن‌ها وجود ندارد. با توجه به اينکه جامعه هدف اين سيستم‌عامل به‌طور خاص، معلمين و دانش‌آموزان هستند، با توجه به چنين محدوديت‌هايي به نظر نمي‌رسد که آن‌ها به سراغ استفاده از اين سيستم‌عامل بيايند. به‌هرحال اگر مي‌خواهيد از مرورگرهايي مانند کروم، فايرفاکس و اپرا استفاده کنيد، بايد قيد استفاده از Windows 10 S را بزنيد. مايکروسافت در اين زمينه مي‌گويد:

اج مرورگر پيش‌فرض ويندوز 10 اس است. اگر مي‌خواهيد مرورگر ديگري را دانلود کنيد، آن بايد در ويندوز استور قرارگرفته باشد؛ اما مرورگر اج به‌صورت پيش‌فرض باقي خواهد ماند و امکان تغيير موتور جستجوگر نيز وجود نخواهد داشت.
مرورگر اپرا در ويندوز استور قرار دارد، اما بعد از دانلود و در موقع نصب آن با پنجره‌اي همانند تصوير زير روبرو مي‌شويد که از شما مي‌خواهد روي دکمه دانلود کليک کنيد. اما بعد از کليک روي اين دکمه، براي دانلود مرورگر اپرا به وب‌سايت اپرا هدايت خواهيد شد.

ممکن است در آينده، گوگل و موزيلا تصميم بگيرند که مرورگرهاي خود را در ويندوز استور قرار دهند. اما بااين‌حال نيز، مرورگر اج به‌صورت مرورگر پيش‌فرض باقي خواهد ماند و تمامي لينک‌ها در اين مرورگر بارگذاري خواهند شد. جستجوگر بينگ نيز به‌صورت پيش‌فرض براي مرورگر اج در نظر گرفته‌شده است و با هر جستجو، نتايج جستجوگر بينگ به شما نمايش داده مي‌شود و هيچ امکاني نيز براي تغيير جستجوگر پيش‌فرض به گوگل وجود ندارد.

اما مرورگر اج در حال حاضر مرورگر نسبتا محبوبي است و بسياري از کاربران ويندوز 10 از آن استفاده مي‌کنند. از مزيت‌هاي اين مرورگر مي‌توان به‌سرعت بالا و طراحي زيبا اشاره کرد. در حال حاضر، 32 افزونه براي مرورگر اج عرضه شده است و لااقل درزمينه افزونه‌ها، مرورگر مايکروسافت براي رقابت با گوگل کروم و موزيلا، راه درازي در پيش دارد.

به گفته مايکروسافت، ويندوز 10 اس با تمامي نرم‌افزارهاي ويندوز استور، هماهنگي خواهد داشت؛ هرچند که هنوز هم بسياري از نرم‌افزارهاي کليدي و کاربردي، در اين فروشگاه قرار ندارند. ازجمله نرم‌افزارهاي محبوبي که در ويندوز استور قرار نگرفته‌اند مي‌توان به موارد زير اشاره کرد.

Visual Studio Community / Professional / Enterprise: Visual Studio که يکي از نرم‌افزارهاي توليدي خود مايکروسافت است، در ويندوز استور موجود نيست و اين جاي تعجب دارد که چرا مايکروسافت لااقل نرم‌افزارهاي خود را در استور ويندوز قرار نداده است.
Adobe Photoshop / Adobe Premiere: برخي از ورژن‌هاي سبک فتوشاپ در ويندوز استور موجود هستند، اما نسخه‌هاي حرفه‌اي اين نرم‌افزار هنوز روي ويندوز استور قرار نگرفته‌اند.
Notepad++: نوت پد يکي از محبوب‌ترين ويرايشگرهاي متن در ويندوز است و برنامه نويسان متعددي نيز از آن استفاده مي‌کنند. اما متاسفانه اين نرم‌افزار کاربردي نيز در ويندوز استور موجود نيست.
Android Studio: اگر مي‌خواهيد برنامه‌نويسي سيستم‌عامل اندرويد را ياد بگيريد، بهتر است بدانيد که نرم‌افزار Android Studio روي ويندوز استور قرار ندارد و در صورت استفاده از ويندوز 10 اس، به کيت توسعه نرم‌افزار گوگل دسترسي نخواهيد داشت.
Google Drive: هيچ‌کدام از نرم‌افزارهاي رسمي گوگل، روي ويندوز استور قرار نگرفته‌اند و Google Drive نيز يکي از اين نرم‌افزارهاست.
از ديگر نرم‌افزارهاي کاربردي که روي ويندوز استور قرار ندارند مي‌توان به Slack / Hipchat، OpenVPN، واتس‌آپ و iTunes اشاره کرد. اما با توجه به توسعه ويندوز 10، مي‌توان اميدوار بود که توسعه‌دهندگان اين نرم‌افزارها با همکاري مايکروسافت، اپليکيشن‌هاي خود را روي ويندوز استور قرار دهند. البته با توجه به اهميت يافتن استفاده از ويندوز استور، در آينده‌اي نزديک بايد شاهد قرار گرفتن نرم‌افزارهاي خود مايکروسافت، مانند Visual Studio، نيز روي ويندوز استور باشيم.

براي برخي مدارس، محدوديت‌هاي ويندوز 10 اس ممکن است نقطه قوت باشد تا ضعف. اما به‌هرحال اگر موسسات آموزشي بخواهند از نرم‌افزاري استفاده کنند که روي ويندوز استور قرار ندارد، بايد قيد استفاده از ويندوز 10 اس را بزنند. اما مايکروسافت براي مدارس و موسسات آموزشي، امکان آپگريد رايگان به ويندوز 10 پرو را در نظر گرفته است تا بتواند برخي از اين محدوديت‌ها را مرتفع کند.

اما براي کساني که مي‌خواهند به‌صورت آزاد از ويندوز 10 اس و لپ‌تاپ سرفيس استفاده کنند، شايد تجربه‌اي خوشايند از ويندوز پيش روي آن‌ها نباشد. زيرا همان‌طور که گفتم، محدوديت‌هاي وضع‌شده براي ويندوز 10 اس، ممکن است براي کاربران خانگي که به استفاده آزاد از نرم‌افزارها عادت کرده‌اند، تا حدودي غيرقابل‌قبول باشد.

اجبار مايکروسافت به استفاده از نرم‌افزارهاي ويندوز استور، خاطرات ويندوز RT را براي ما تداعي مي‌کند. اين نسخه شکست‌خورده از ويندوز 8، همانند ويندوز 10 اس فقط از نرم‌افزارهاي قرارگرفته روي ويندوز استور پشتيباني مي‌کرد و به خاطر عدم آمادگي ويندوز استور، RT با شکست روبرو شد. حال نگراني اين است که ويندوز 10 اس نيز به سرنوشت ويندوز RT دچار شود؛ زيرا چالش‌هاي پيش روي ويندوز آر تي، پيش پاي ويندوز 10 اس نيز قرار دارند. مايکروسافت از کاربران مي‌خواهد که براي آپگريد ويندوز 10 اس به 10 پرو، مبلغ 49 دلار بپردازند که البته فکر نمي‌کنم اين امکان لااقل براي ما ايراني‌ها در دسترس قرار بگيرد.

نظر شما در مورد محدوديت‌هاي ويندوز 10 اس چيست؟ آيا باوجود چنين محدوديت‌هايي، به سراغ استفاده از آن خواهيد رفت؟



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار