کد خبر: ۸۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 May 01
ولوو S90 یکی از خودروهای لوکس کلاس سدان در بازار محسوب می‎شود که احتمال ورود آن به ایران هم وجود دارد.

به گزارش آی تابناک : صاحبان خودروهای مرسدس بنز کلاس E و بی ام و سری 5 ممکن است با دیدن فضای باز صندلی‎های عقب S90 شگفت زده شوند. صندلی‎‏های این خودرو لوکس سوئدی بسیار جادارتر از آن چیزی است که با واژه‌ها بتوان توصیف کرد. S90 همچنان یکی از بهترین خودروهای لوکس سایز متوسط از لحاظ قیمت به شمار می‎آید. پس از شکست تست فنی مرسدس بنز E300 و کادیلاک CT5 دو لیتری توسط S90 با توان ۳۱۶ اسب بخار در سال‌های گذشته، می‎خواهیم بررسی بیشتری بر روی مدل پایه S90 با توان ۲۵۰ اسب بخار و آستانه‌ی قیمت ۵۰ هزار دلار انجام دهیم.

در این روزها، با بودجه‌ی ۵۰ هزار دلاری می‎توان خودروهای لوکس جمع و جور و مجهزی همچون بی ام و 330i یا آئودی A4 دو لیتری خرید ولی ولوو S90 T5  یک گزینه‌ی سدان با اندازه‌ی متوسط است که می‎تواند مناسب خرید با بودجه ۵۰ هزار دلار باشد. ولوو S90 دیفرانسیل جلو مورد بررسی در این تست دارای روکش چرمی، سیستم پارک با دوربین چندگانه که واکنش سریعی دارد، مونو روف، سیتم ناوبری بر روی صفحه لمسی ۹ اینچی، چراغ‎های جلوی ال ای دی، پکیچ فناوری‎های ایمنی فعال و گارانتی سه ساله یا ۳۶ هزار مایل است. تهجیز S90 به امکانات فوق الذکر با قیمت ۵۰ هزار دلار، یک شروع خوب و رقابتی برای این خودروی سوئدی محسوب می‎شود.

ولوو S90 T5 2017

علی رغم اینکه S90 دارای رینگ‎های ۱۸ اینچی است، این سدان جدید از طراحی ارزنده‎ای برخوردار است که این مسئله در  مدل S80 فراموش شده بود. شاید وجود رقبایی همچون بی ام و سری پنج و مرسدس بنز کلاس E و همچنین تولید محدود ولوو نسبت به دو رقیب آلمانی‎اش، موجب شده طراحی S90 ارتقاء بخشیده شود. البته از عرضه موفق XC90 محبوب هم نباید غافل شد. مدل T5 ارزان‎ترین تریم داخلی S90 به شمار می‎آید. پیشرانه بنزینی دو لیتری ۲۵۰ اسب بخاری با گشتاور ۳۴۹ نیوتن متری این سدان سوئدی، بیشتر شبیه به یک رویا برای دیگر خودروهای چهار سیلندر است.

تزریق مستقیم سوخت، پیشرانه را پر سر و صداتر از یک خودروی لوکس جلوه می‎دهد ولی S90 تمهیداتی برای این مسئله در نظر گرفته است. شتابگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت S90 معادل ۶.۶ ثانیه است که برابر با خودروی مرسدس بنز E300 سدان ۲۰۱۷ دیفرانسیل عقب و چند صدم ثانیه بیشتر از کادیلاک CT6 ۲۰۱۷ دو دیفرانسیل و نیم ثانیه بیشتر از آئودی A6 ۲۰۱۶ دو دیفرانسیل است. مانند S90 T6 دو دیفرانسیل، که زمان رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت آن تنها ۵.۶ ثانیه است، مدل S90 T5 به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک مجهز است. گیربکس هشت سرعته خودکار نقشی اساسی در کیفیت رانندگی این سدان لوکس بر عهده دارد. قبل از اینکه شرکت ولوو برنامه گیربکس را به روز رسانی کند، خودرو از جهت پاسخ سریع به پدال گاز حتی در حالت Eco بسیار پر شتاب عمل می‎کرد و معکوس‎های بسیار زیاد و خشنی را شاهد بودیم. پس از به روز رسانی خودرو عملکرد گیربکس در شهر و جاده بسیار بهبود بخشیده شد (به طور مثال شتابگیری صفر تا صد کیلومتر در ساعت ۰.۳ ثانیه ارتقاءیافت). نظر کریس والتون، سردبیر تست جاده‎‏ای، در مورد به روز رسانی گیربکس در تست شتابگیری می‎گوید که تاخیر زمانی هنگام تعویض دنده از سه به چهار کاملاً برطرف شده و عملکرد گیربکس بسیار نرم‎تر و آرام‎‏تر شده است.

ولوو S90 2017

با توجه به نظر کارشناس تست جاده‎ای این خودرو نرم است نه اسپرتی. S90 T5، که شبیه به مدل T6 اما قدرتمندتر است، اصلا وانمود نمی‎کند که یک خودروی اسپرت در پوسته (قالب) یک خودروی لوکس است. هر چند با ترمزگیری شدید و شتابگیری سریع، سر خودرو بیش از حد به سمت پایین و بالا حرکت می‎کند ولی در تمام موارد خودرو احساس صلابت را به راننده می‎دهد. تست شکل هشت انگلیسی (figure eight test) که توسط سایت موتور ترند از ولوو S90 T5 دیفرانسیل جلو گرفته شده نشان می‏‎دهد که این خودروی سوئدی تست را در ۲۶.۴ ثانیه با شتاب 0.68g (به طور متوسط) به پایان می‏‌رساند در حالی که مرسدس بنز E300 در ۲۵.۸ ثانیه با شتاب 0.70g و کادیلاک CT6 در ۲۶.۷ ثانیه با شتاب 0.66g، آئودی A6 در ۲۶.۸ ثانیه با شتاب 0.66g و S90 T6 در ۲۶.۳ ثانیه با شتاب 0.68g توانسته‎اند این تست را تمام کنند. مدیر برگزاری تست کیم رینولدز اشاره کرده که سیستم کنترل پایداری ولوو S90 T5 در تست شکل هشت انگلیسی بسیار خوب و مستبدانه عمل کرده است.

برای رانندگی روزانه، وجود حالات رانندگی مختلف قابل تنظیم تحسین برانگیز است. یکی از این قابلیت‎ها فرمان را سفت‎تر می‎کند (که موجب می‎شود در بزرگراه‎ها نیاز کمتری اصلاح حرکت فرمان باشد) در حالی که حساسیت پدال گاز و ترمز را در کمترین حالت خود نگه می‎دارد. همچنین امکان انتخاب رانندگی در حالت دوستدار طبیعت یا خاموش کردن سیستم روشن/خاموش پیشرانه در منو تنظیمات وجود دارد. البته اغلب کارشناسان تست پیشنهاد می‎دهند که سیستم روشن/خاموش پیشرانه در حالت خاموش باقی بماند چون دخالت زیادی در حین رانندگی انجام می‎دهد. ولوو S90 T5 در سرعت‎های بالا بسیار کم سر و صدا است، این مسئله پس از رانندگی با بی ام و 530i ۲۰۱۸ عمیقاً حس می‎شود و مورد تایید قرار می‌گیرد هر چند این خودروی آلمانی از نظر تجهیزات در سطح بالاتری نسبت به خودروی سدان سوئدی قرار دارد.

سیستم ترمز پارک الکترونیکی می‎تواند سرعت خودرو در هنگام ترمزگیری کاهش دهد و هنگامی که پدال گاز فشار داده می‎شود به شکل خودکار رها شود. در ولوو S90 T5 عملکرد سیستم ترمزگیری خیلی نرم و راحت نیست به همین علت سیستم ترمزگیری خودروهای شرکت آکورا ترجیح داده می‎شوند. سیستم‎های ترمز آکورا با یک پمپ پدال ترمز فعال می‎شوند.

ولوو S90 T5 2017

شرکت سوئدی ولوو پکیج سیستم ایمنی فعال را بر روی تمامی مدل‎های خود به طور استاندارد ارائه می‎دهد. این پکیج فراتر از هدایت خودرو بین خطوط در جاده یا ترمزگیری خودکار خودرو در مواقع اضطراری تصادف یا کروز کنترل تطبیقی عمل می‏‏‎کند. سیستم دستیار پایلوت S90 یک حالت رانندگی نیمه خودکار است که در صورتی که شرایط مهیا باشد، سیستم کروز کنترل تطبیقی را با سیستم دستیار فرمان در سرعت‏‎های پایین ترکیب می‎کند. به عبارت دیگر، سیستم دستیار پایلوت می‎تواند سیستم فرمان خودرو را هدایت کند و در عین حال فاصله طولی با خودروی مقابل (در پنج حالت مختلف) در شرایط ترافیک تنظیم کند. در صورتی که سیستم دستیار فرمان متوجه نبود خط کشی در خیابان شود سیستم رانندگی نیمه خودکار غیرفعال خواهد شد. خودروی S90 توسط موسسه NHTSA مورد آزمایش قرار نگرفته ولی در موسسه IIHSبالاترین امتیاز را در قسمت‎های مختلف تصادف دریافت کرده است. در جدیدترین آزمایشی که بر روی سیستم روشنایی جلوی خودرو S90 انجام شده، بهترین امتیاز به این خودروی سوئدی تعلق گرفته است.

در داخل S90 T5 از صفحه کیلومتر دیجیتال ۸ اینچی استفاده شده است. به لطف وجود صفحه نمایش ۹ اینچی عمودی در وسط، احساس راندن یک خودرو با امکانات ویژه به راننده القا می‎شود. تنها در خودروهای ولوو می‎توان پرچم کشور سازنده خودرو (سوئد) را بر روی صندلی‎های جلو و قسمت پشتی سر ردیف عقب دید.

سیستم سرگرمی ولوو مدرن به نظر می‎رسد ولی دارای مشکلاتی است که هنگام بررسی مشاهده شد. تقریباً هیچ کدام از متخصصان تست نتوانستند از طریق سیستم تشخیص فرمان صوتی، سیستم ناوبری را راه اندازی کنند. انجام تنظیمات تنها با سه دکمه در زیر صفحه نمایش امکان پذیر است. یک دکمه به منظور فعال کردن setting، دکمه بعدی برای تغییر setting و دکمه آخر نیز به منظور غیر فعال کردن setting در نظر گرفته شده است. ولوو رابط کاربری خود را برای مدل ۲۰۱۸ تغییر داده است که شامل ساده سازی منوها و افزایش راندمان پاسخ گویی سیستم است.

در حالی که سرنشینان ردیف جلو می‏‎توانند با سیستم سرگرمی تعامل داشته باشند، سرنشینان صندلی عقب هم در کمال آرامش از گستردگی فضای در اختیار خود لذت خواهند برد. این مسئله در مدل S90 ۲۰۱۷ یک تحول اساسی و انقلابی محسوب می‎شود. سرنشینان صندلی عقب می‎توانند از فضای فوق العاده زیاد S90 ۲۰۱۷ استفاده کنند. تمام مدل‎های S90که با مدل ۲۰۱۸ وارد خاک آمریکا می‎شوند به صورت استاندارد دارای فاصله بین دو چرخ بیشتری هستند. با وجود سانروف پانارومیک، قیمت S90 طویل ۱۱۵۰ دلار افزوده خواهد شد.

در صورتی که شما اقدام به تغییر دیدگاه از خودروی مرسدس بنز و بی ام و به سمت سدان لوکس اندازه متوسط کردید، ولوو S90 می‎تواند گزینه مطلوبی را به شما پیشنهاد دهد. با وجود عیوبی که دارد، در صورتی که می‎خواهید آرم سه گوش ستاره (مرسدس بنز) یا آرم سفید و آبی (بی ام و) را در نظر نگیرید، S90 ارزش تجدید نظر و بررسی دارد.

ولوو S90 T5 2017(دیفرانسیل جلو)

قیمت پایه

47945 دلار

قیمت مدل مورد بررسی

50780 دلار

چیدمان خودرو

پیشرانه در جلو، دیفرانسیل جلو، سدان چهار درب، پنج سرنشین

پیشرانه

دولیتری- 250 اسب بخار-258 پوندفوت- توربو 16 سوپاپ DOHC

گیربکس

هشت سرعته خودکار

وزن کل

۱۷۱۰ کیلوگرم

فاصله میان دو محور

۲.۹۴ متر

ابعاد

۴.۹*۱.۸*۱.۴ متر

زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت

۶.۵ ثانیه

مسافت یک چهارم مایل

۱۴.۹ ثانیه با سرعت 151 کیلومتر در ساعت

مسافت ترمزگیری در سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت

۳۶.۵ متر

شتاب جانبی

0.86g

مصرف در اتوبان/ شهر/ترکیبی

۹.۷/14.4/11.4 لیتر در هر صد کیلومتر

میزان انتشار گاز کربن دی اکسید

۰.۷۲ پوند در هر مایل



منبع : موتورترند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار