به گزارش آی تابناک : صاحبان خودروهای مرسدس بنز کلاس E و بی ام و سری 5 ممکن است با دیدن فضای باز صندلیهای عقب S90 شگفت زده شوند. صندلیهای این خودرو لوکس سوئدی بسیار جادارتر از آن چیزی است که با واژهها بتوان توصیف کرد. S90 همچنان یکی از بهترین خودروهای لوکس سایز متوسط از لحاظ قیمت به شمار میآید. پس از شکست تست فنی مرسدس بنز E300 و کادیلاک CT5 دو لیتری توسط S90 با توان ۳۱۶ اسب بخار در سالهای گذشته، میخواهیم بررسی بیشتری بر روی مدل پایه S90 با توان ۲۵۰ اسب بخار و آستانهی قیمت ۵۰ هزار دلار انجام دهیم.
در این روزها، با بودجهی ۵۰ هزار دلاری میتوان خودروهای لوکس جمع و جور و مجهزی همچون بی ام و 330i یا آئودی A4 دو لیتری خرید ولی ولوو S90 T5 یک گزینهی سدان با اندازهی متوسط است که میتواند مناسب خرید با بودجه ۵۰ هزار دلار باشد. ولوو S90 دیفرانسیل جلو مورد بررسی در این تست دارای روکش چرمی، سیستم پارک با دوربین چندگانه که واکنش سریعی دارد، مونو روف، سیتم ناوبری بر روی صفحه لمسی ۹ اینچی، چراغهای جلوی ال ای دی، پکیچ فناوریهای ایمنی فعال و گارانتی سه ساله یا ۳۶ هزار مایل است. تهجیز S90 به امکانات فوق الذکر با قیمت ۵۰ هزار دلار، یک شروع خوب و رقابتی برای این خودروی سوئدی محسوب میشود.
علی رغم اینکه S90 دارای رینگهای ۱۸ اینچی است، این سدان جدید از طراحی ارزندهای برخوردار است که این مسئله در مدل S80 فراموش شده بود. شاید وجود رقبایی همچون بی ام و سری پنج و مرسدس بنز کلاس E و همچنین تولید محدود ولوو نسبت به دو رقیب آلمانیاش، موجب شده طراحی S90 ارتقاء بخشیده شود. البته از عرضه موفق XC90 محبوب هم نباید غافل شد. مدل T5 ارزانترین تریم داخلی S90 به شمار میآید. پیشرانه بنزینی دو لیتری ۲۵۰ اسب بخاری با گشتاور ۳۴۹ نیوتن متری این سدان سوئدی، بیشتر شبیه به یک رویا برای دیگر خودروهای چهار سیلندر است.
تزریق مستقیم سوخت، پیشرانه را پر سر و صداتر از یک خودروی لوکس جلوه میدهد ولی S90 تمهیداتی برای این مسئله در نظر گرفته است. شتابگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت S90 معادل ۶.۶ ثانیه است که برابر با خودروی مرسدس بنز E300 سدان ۲۰۱۷ دیفرانسیل عقب و چند صدم ثانیه بیشتر از کادیلاک CT6 ۲۰۱۷ دو دیفرانسیل و نیم ثانیه بیشتر از آئودی A6 ۲۰۱۶ دو دیفرانسیل است. مانند S90 T6 دو دیفرانسیل، که زمان رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت آن تنها ۵.۶ ثانیه است، مدل S90 T5 به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک مجهز است. گیربکس هشت سرعته خودکار نقشی اساسی در کیفیت رانندگی این سدان لوکس بر عهده دارد. قبل از اینکه شرکت ولوو برنامه گیربکس را به روز رسانی کند، خودرو از جهت پاسخ سریع به پدال گاز حتی در حالت Eco بسیار پر شتاب عمل میکرد و معکوسهای بسیار زیاد و خشنی را شاهد بودیم. پس از به روز رسانی خودرو عملکرد گیربکس در شهر و جاده بسیار بهبود بخشیده شد (به طور مثال شتابگیری صفر تا صد کیلومتر در ساعت ۰.۳ ثانیه ارتقاءیافت). نظر کریس والتون، سردبیر تست جادهای، در مورد به روز رسانی گیربکس در تست شتابگیری میگوید که تاخیر زمانی هنگام تعویض دنده از سه به چهار کاملاً برطرف شده و عملکرد گیربکس بسیار نرمتر و آرامتر شده است.
با توجه به نظر کارشناس تست جادهای این خودرو نرم است نه اسپرتی. S90 T5، که شبیه به مدل T6 اما قدرتمندتر است، اصلا وانمود نمیکند که یک خودروی اسپرت در پوسته (قالب) یک خودروی لوکس است. هر چند با ترمزگیری شدید و شتابگیری سریع، سر خودرو بیش از حد به سمت پایین و بالا حرکت میکند ولی در تمام موارد خودرو احساس صلابت را به راننده میدهد. تست شکل هشت انگلیسی (figure eight test) که توسط سایت موتور ترند از ولوو S90 T5 دیفرانسیل جلو گرفته شده نشان میدهد که این خودروی سوئدی تست را در ۲۶.۴ ثانیه با شتاب 0.68g (به طور متوسط) به پایان میرساند در حالی که مرسدس بنز E300 در ۲۵.۸ ثانیه با شتاب 0.70g و کادیلاک CT6 در ۲۶.۷ ثانیه با شتاب 0.66g، آئودی A6 در ۲۶.۸ ثانیه با شتاب 0.66g و S90 T6 در ۲۶.۳ ثانیه با شتاب 0.68g توانستهاند این تست را تمام کنند. مدیر برگزاری تست کیم رینولدز اشاره کرده که سیستم کنترل پایداری ولوو S90 T5 در تست شکل هشت انگلیسی بسیار خوب و مستبدانه عمل کرده است.
برای رانندگی روزانه، وجود حالات رانندگی مختلف قابل تنظیم تحسین برانگیز است. یکی از این قابلیتها فرمان را سفتتر میکند (که موجب میشود در بزرگراهها نیاز کمتری اصلاح حرکت فرمان باشد) در حالی که حساسیت پدال گاز و ترمز را در کمترین حالت خود نگه میدارد. همچنین امکان انتخاب رانندگی در حالت دوستدار طبیعت یا خاموش کردن سیستم روشن/خاموش پیشرانه در منو تنظیمات وجود دارد. البته اغلب کارشناسان تست پیشنهاد میدهند که سیستم روشن/خاموش پیشرانه در حالت خاموش باقی بماند چون دخالت زیادی در حین رانندگی انجام میدهد. ولوو S90 T5 در سرعتهای بالا بسیار کم سر و صدا است، این مسئله پس از رانندگی با بی ام و 530i ۲۰۱۸ عمیقاً حس میشود و مورد تایید قرار میگیرد هر چند این خودروی آلمانی از نظر تجهیزات در سطح بالاتری نسبت به خودروی سدان سوئدی قرار دارد.
سیستم ترمز پارک الکترونیکی میتواند سرعت خودرو در هنگام ترمزگیری کاهش دهد و هنگامی که پدال گاز فشار داده میشود به شکل خودکار رها شود. در ولوو S90 T5 عملکرد سیستم ترمزگیری خیلی نرم و راحت نیست به همین علت سیستم ترمزگیری خودروهای شرکت آکورا ترجیح داده میشوند. سیستمهای ترمز آکورا با یک پمپ پدال ترمز فعال میشوند.
شرکت سوئدی ولوو پکیج سیستم ایمنی فعال را بر روی تمامی مدلهای خود به طور استاندارد ارائه میدهد. این پکیج فراتر از هدایت خودرو بین خطوط در جاده یا ترمزگیری خودکار خودرو در مواقع اضطراری تصادف یا کروز کنترل تطبیقی عمل میکند. سیستم دستیار پایلوت S90 یک حالت رانندگی نیمه خودکار است که در صورتی که شرایط مهیا باشد، سیستم کروز کنترل تطبیقی را با سیستم دستیار فرمان در سرعتهای پایین ترکیب میکند. به عبارت دیگر، سیستم دستیار پایلوت میتواند سیستم فرمان خودرو را هدایت کند و در عین حال فاصله طولی با خودروی مقابل (در پنج حالت مختلف) در شرایط ترافیک تنظیم کند. در صورتی که سیستم دستیار فرمان متوجه نبود خط کشی در خیابان شود سیستم رانندگی نیمه خودکار غیرفعال خواهد شد. خودروی S90 توسط موسسه NHTSA مورد آزمایش قرار نگرفته ولی در موسسه IIHSبالاترین امتیاز را در قسمتهای مختلف تصادف دریافت کرده است. در جدیدترین آزمایشی که بر روی سیستم روشنایی جلوی خودرو S90 انجام شده، بهترین امتیاز به این خودروی سوئدی تعلق گرفته است.
در داخل S90 T5 از صفحه کیلومتر دیجیتال ۸ اینچی استفاده شده است. به لطف وجود صفحه نمایش ۹ اینچی عمودی در وسط، احساس راندن یک خودرو با امکانات ویژه به راننده القا میشود. تنها در خودروهای ولوو میتوان پرچم کشور سازنده خودرو (سوئد) را بر روی صندلیهای جلو و قسمت پشتی سر ردیف عقب دید.
سیستم سرگرمی ولوو مدرن به نظر میرسد ولی دارای مشکلاتی است که هنگام بررسی مشاهده شد. تقریباً هیچ کدام از متخصصان تست نتوانستند از طریق سیستم تشخیص فرمان صوتی، سیستم ناوبری را راه اندازی کنند. انجام تنظیمات تنها با سه دکمه در زیر صفحه نمایش امکان پذیر است. یک دکمه به منظور فعال کردن setting، دکمه بعدی برای تغییر setting و دکمه آخر نیز به منظور غیر فعال کردن setting در نظر گرفته شده است. ولوو رابط کاربری خود را برای مدل ۲۰۱۸ تغییر داده است که شامل ساده سازی منوها و افزایش راندمان پاسخ گویی سیستم است.
در حالی که سرنشینان ردیف جلو میتوانند با سیستم سرگرمی تعامل داشته باشند، سرنشینان صندلی عقب هم در کمال آرامش از گستردگی فضای در اختیار خود لذت خواهند برد. این مسئله در مدل S90 ۲۰۱۷ یک تحول اساسی و انقلابی محسوب میشود. سرنشینان صندلی عقب میتوانند از فضای فوق العاده زیاد S90 ۲۰۱۷ استفاده کنند. تمام مدلهای S90که با مدل ۲۰۱۸ وارد خاک آمریکا میشوند به صورت استاندارد دارای فاصله بین دو چرخ بیشتری هستند. با وجود سانروف پانارومیک، قیمت S90 طویل ۱۱۵۰ دلار افزوده خواهد شد.
در صورتی که شما اقدام به تغییر دیدگاه از خودروی مرسدس بنز و بی ام و به سمت سدان لوکس اندازه متوسط کردید، ولوو S90 میتواند گزینه مطلوبی را به شما پیشنهاد دهد. با وجود عیوبی که دارد، در صورتی که میخواهید آرم سه گوش ستاره (مرسدس بنز) یا آرم سفید و آبی (بی ام و) را در نظر نگیرید، S90 ارزش تجدید نظر و بررسی دارد.
ولوو S90 T5 2017(دیفرانسیل جلو) | |
قیمت پایه | 47945 دلار |
قیمت مدل مورد بررسی | 50780 دلار |
چیدمان خودرو | پیشرانه در جلو، دیفرانسیل جلو، سدان چهار درب، پنج سرنشین |
پیشرانه | دولیتری- 250 اسب بخار-258 پوندفوت- توربو 16 سوپاپ DOHC |
گیربکس | هشت سرعته خودکار |
وزن کل | ۱۷۱۰ کیلوگرم |
فاصله میان دو محور | ۲.۹۴ متر |
ابعاد | ۴.۹*۱.۸*۱.۴ متر |
زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت | ۶.۵ ثانیه |
مسافت یک چهارم مایل | ۱۴.۹ ثانیه با سرعت 151 کیلومتر در ساعت |
مسافت ترمزگیری در سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت | ۳۶.۵ متر |
شتاب جانبی | 0.86g |
مصرف در اتوبان/ شهر/ترکیبی | ۹.۷/14.4/11.4 لیتر در هر صد کیلومتر |
میزان انتشار گاز کربن دی اکسید | ۰.۷۲ پوند در هر مایل |