کد خبر: ۸۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 27
گوگل قصد دارد تا سرویس هوش مصنوعی خود را از طریق داده های تلفن همراه کاربران آموزش دهد. البته بنا به گفته گوگل به منظور حفظ امنیت کاربران این داده های به هیچ عنوان بر روی Cloud قرار نمی گیرند.
به گزارش آی تابناک؛ اخیراً، غول تکنولوژی، یعنی شرکت گوگل راه جدیدی برای بهبود و ارتقا کیفیت سرویس هوش مصنوعی خود ابداع کرده است. در این روش که به یادگیری اتحادی یا Federated learning مشهور است از داده های تلفن همراه کاربران برای یادگیری استفاده می شود.

گوگل قصد دارد تا سرویس هوش مصنوعی خود را از طریق داده های تلفن همراه کاربران آموزش دهد. البته بنا به گفته گوگل به منظور حفظ امنیت کاربران این داده های به هیچ عنوان بر روی Cloud قرار نمی گیرند. در این روش گوگل قصد دارد تا با استفاده از تعامل کاربران و استفاده از داده های تلفن همراه آن ها سرویس هوش مصنوعی خود را با استفاده از به کارگیری یادگیری اتحادی در جمع آوری داده های آموزشی، ارتقا دهد. این امر باعث می شود تا عملکرد سرویس هوش مصنوعی گوگل تا حد زیادی بهبود و گسترش یابد.

از زمان تأسیس این شرکت، گوگل سیستم های جدیدی را برای جمع آوری داده ها آزمایش کرده است که یکی از این سیستم ها جمع آوری داده ها از روی تلفن های همراه کاربران بوده است. این روش که به یادگیری اتحادی مشهور است در واقع از داده های تلفن همراه کاربر هم برای ارتقا عملکرد سرویس هوش مصنوعی گوگل استفاده می کند و هم با استفاده از سرویس هوش مصنوعی باعث می شود تا کاربران راحت تر با تلفن همراه خود تعامل داشته باشند.

سرویس هوش مصنوعی گوگل با استفاده از داده های جمع آوری شده از تلفن همراه کاربران قادر خواهد بود تا عادات رفتاری کاربران را یاد بگیرد و از این رو با این یادگیری می تواند باعث ارتقا موتورهای هوشمندی که از آن ها در اپلیکیشن های مختلف تلفن همراه و یا حتی بهبود عملکرد ابزارهای مختلف تلفن همراه شود. جمع آوری داده ها، ارتقا سرویس هوش مصنوعی و استفاده از این سرویس برای کمک به کاربر همگی به صورت آن لاین و بدون ایجاد مزاحمت برای کاربر انجام می شود.

هر چند بر اساس آنچه که شرکت گوگل در خصوص عملکرد این روش و سرویس هوش مصنوعی خود در وبلاگ خود منتشر کرده است، این روش باعث تمرکز زدایی در سرویس هوش مصنوعی گوگل می شود.  این امر به این معنی است که در واقع با استفاده از یادگیری اتحادی اطلاعات کاربران بر روی سرورهای گوگل قرار داده نمی شود بلکه داده ها به صورت مستقیم از روی تلفن همراه کاربر برای آموزش سرویس هوش مصنوعی استفاده می شوند. از این رو یادگیری و استفاده از این داده ها برای آموزش سرویس سریع تر انجام می شود و در نتیجه سرویس سریع تر بهبود می یابد و کاربر اثر این بهبود را با سرعت بیشتری درک خواهد کرد. از طرفی در این روش نیازی برای به روز رسانی سیستم عامل اندروید وجود ندارد.

از طرف دیگر بر اساس گفته های برندان مک ماهان و دنیل رمیج که هر دو اعضای تیم تحقیقاتی گوگل هستند، با استفاده از این روش نه تنها نیازی به مصرف بیش از حد باتری تلفن همراه نیست بلکه باعث می شود تا مصرف انرژی تا حد زیادی پایین بیاید.

برای درک روش بکار گرفته شده در یادگیری اتحادی به مثالی در خصوص نحوه عملکرد صفحه کلید گوگل توجه کنید. همه ما می دانیم که در صفحه کلید گوگل بر اساس آنچه که کاربر با این صفحه کلید تایپ کرده است و کلمات پر کاربرد در هنگام تایپ پیشنهاداتی برای کاربر ظاهر می شود. هر چه میزان تایپ کاربر با این صفحه کلید بیشتر باشد یعنی تعامل بیشتری میان کاربر و صفحه کلید گوگل صورت گیرد در نتیجه یادگیری صفحه کلید بیشتر می شود و تعداد پیشنهادات صحیح صفحه کلید در حین تایپ بیشتر می شود.

بر این اساس، یادگیری از این طریق می تواند مزایای بیشتری برای کاربر و استفاده از اپلیکیشن های مختلفی که قادر به یادگیری به این سبک هستند، وجود داشته باشد. از طرفی با استفاده از این روش هیچ داده ای از تلفن همراه کاربر به سرورهای دیگر انتقال داده نمی شود و بنابراین میزان امنیت بالاتر می رود. همچنین الگوریتم های استفاده شده در این یادگیری سریع تر به روز رسانی می شوند بدون اینکه نیازی به دسترسی و یا ارتباط با سرورهای Cloud داشته باشند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بر اساس آنچه گوگل بر روی آن تأکید کرده است یادگیری و بهبود سرویس هوش مصنوعی نه تنها هیچ آسیبی به باتری وارد نمی کند و حتی هیچ اختلالی نیز بر روی عملکرد دستگاه ایجاد نمی کند. روند یادگیری در دستگاه حتی در زمانی که دستگاه به وای فای و هیچ شبکه ای متصل نیست نیز در دستگاه انجام می شود. در واقع برای انجام عمل یادگیری نیاز به اتصال به وای فای و غیره وجود ندارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار