کد خبر: ۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 23
پس از سالها انتظار و ورق زدن مجلات خودرویی مثل تایرز و بونت برای یافتن ماشینی که حس اولین تجربه رانندگی ما در سال 2011 با آئودی را زنده کند، سرانجام مدل رویایی آئودی به نام RS3 رونمایی شد.
به گزارش آی تابناک : اما این مدل، آن هاچبک دومحوره ای نبود که آئودی وعده آن را داده بود؛ اما در عوض این ماشین یک سدان با قابلیت های بالا محسوب می شود که بر مبنای طراحی و ساخت مدل A3 طراحی شده است.
 
 اولین تجربه رانندگی با آئودی RS 3 ؛ پکیجی کوچک با صدای غران
 
حتما می دانید مدل A3 یکی از ماشین های رده بالای آئودی قبل از تغییر پلتفرم MQB محسوب می شود. البته در حال حاضر مدل قوی تری به نام S3 نیز تولید شده است، بنابرین انتظارات ما از این ماشین جدید آئودی چه است؟ به نظر شما یک سیلندر بیشتر و 108 اسب بخار قدرت بیشتر در موتور چه اثراتی در عملکرد این ماشین خواهد گذاشت؟ RS 3 از لحاظ شگوه و زیبایی یک سطح بالاتر از S3 محسوب می شود و این فقط به خاطر رتبه موتور آن نیست.

161.3-HP/LITER

احتمالا به یاد دارید که وقتی داج در سال 1992 مدل وایپر خود را با موتور 8 لیتری و 8 سیلندر با 400 اسب بخار قدرت معرفی کرد، چه سر و صدایی به پا شد.در دوره حاضر نیز کوروت ZR-1 با موتور چهارگانه 5.7 لیتری 8 سیلندر قادر است 375 اسب بخار نیرو تولید کند. در واقع می توان گفت، 25 سال پس از انقلاب داج در این زمینه، با تعداد سیلندر کمتر و نصف حجم موتور آن مدل داج، یک خودروساز توانسته خروجی موتوری حدود 400 اسب بخار ایجاد کند. مطمئناً فشرده سازی 10 به 1 و توربوشارژ بودن موتور در فشار 1.35 بار، فشار بر موتور را کمتر می کند و تاثیر شگرف آن را می توان در موتور آئودی RS 3 دید چرا که به ازای هر لیتر قادر است 161 اسب بخار نیرو ایجاد کند؛ اما  موتور 5 سیلندر با بدنه آلومینیومی  و ظرفیت 2480 سی سی نسبت به پکیج های آهنی در مدل های قبلی، نقطه اوج این ماشین محسوب می شود.
 
 اولین تجربه رانندگی با آئودی RS 3 ؛ پکیجی کوچک با صدای غران

این قدرت موتور در واقع سطح آئودی RS 3 را بالاتر از موتور توربو دوقلوی نیسان GT-R با 157.9 اسب بخار قدرت قرار می دهد؛ البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که همچنان پایینتر از BMW M4 با 165.5 اسب بخار قدرت قرار می گیرد. محفظه موتور RS 3 واقعا کوچک است در نتیجه از میل لنگ سبک تر، محفظه روغن، تزریق سوخت مستقیم و پورت، سوپاپ متغیر و البته یک توربوشارژر بزرگتر استفاده میکند.

ما قبلا این موتور 5 سیلندر توربوی آهنی را در مدل آئودی TT RS مدل 2012  با قدرت 360 اسب بخار تست کرده ایم و در حال حاضر این موتور را در مدل جدید 2017  در یک ماشین مسابقه ای آزمایش کردیم: نام این ماشین تستی، آئودی کوپه Ur-Quattro دو محوره است. گذشته از صدای یونیکی که سیستم اگزوز خاص و اسپورت این ماشین شنیده می شود، به نظر می رسد وقتی پا را بر روی گاز می گذاریم صدای غیرمتعارفی از این ماشین به گوش می رسد.
 
 اولین تجربه رانندگی با آئودی RS 3 ؛ پکیجی کوچک با صدای غران
 
 
وقتی از تمام ظرفیت توربوشارژ استفاده میکنیم شاهد تکان هایی در بدنه این ماشین هستیم ؛ حدفاصل دور موتور 1700 تا 5850 شاهد گشتاور 354 پوند فوت هستیم که این تکان ها را در ماشین شاهد هستیم. اگر کمی به سرو صدای این ماشین دقیق شوید شاید یاد ماشین وایپر ده سیلندر بیفتید و این در حالی است که بسیاری از ماشین های 4 سیلندر در بیشینه عملکرد موتور نیز چنین صدایی از خود به بیرون منتقل نمی کنند حتی در دور موتور 7200 ! و این سر و صدا برای موتوری کوچک با حداکثر دور موتور 5850 کمی زیاد به نظر می رسد.

از طرفی تغییر حالت بی نظیری در وضعیت اسپورت و رانندگی عادی در این ماشین شاهد هستیم و چابکی و روانی حرکت با این ماشین در حالت عادی فراتر از حد انتظار ارزیابی می شود. با این حال تغییر دنده در حالت دستی کمی با سر و صدای دریچه گاز همراه است که می توان آن را تا حدی نرمال و عادی دانست. امیدوار بودیم آئودی، دقت بیشتری در طراحی فرمان این ماشین می کرد. مسئولین آئودی مدعی هستند که RS 3 قادر است ظرف 4.1 ثانیه به سرعت 60 مایل بر ساعت برسد که این رکورد در مدل S3 4.4 ثانیه است. البته ذکر این نکته ضروری است که در تستی که با RS 3 ای که در اختیار ما قرار گرفته بود ما توانستیم ظرف 3.8 ثانیه به سرعت 60 مایل بر ساعت برسیم.

مسیرهای پرپیچ و خم

در کنار افزایش خروجی موتور از 360 به 400 اسب بخار، یکی دیگر از مزایای این ماشین محفظه آلومینیومی موتور است که به شدت به کاهش وزن این ماشین کمک کرده است چرا که 57 پوند از وزن قسمت جلوی ماشین کم شده است که این اتفاق به واکنش سریع و منطبق تایرها به کوچکترین حرکت فرمان است به طوری که نرخ تطبیق فرمان 14.6 به 1 است؛ به طوری که با تغییر جهت 0.5 اینچی فرمان به سمت راست قادرید ماشین را کاملا به سمت راست برانید.
 
در تست کوهستان این ماشین که با سرعت های متوسطو  بالا در پیچ ها نیز انجام شد نتایج جالبی به دست آمد چرا که عملکرد فوق العاده  این ماشین در پیچ ها با سرعت بالا واقعا چشمگیر بود چرا که با کمترین حرکت فرمان می توانید از پس این پیچ ها بر آیید. قسمتی از این انعطاف بالا مربوط به عملکرد سریع دریچه گاز است و مورد دیگر مربوط به تنظیم گشتاور توسط ترمزها و عملکرد خوب سیستم تعلیق و فرمان است. وقتی با سرعت پایین در حالت داینامیک به پیچ های تند می رسیم، این ماشین با وقار خاصی از این مراحل به سادگی عبور کرد. سیستم کلاچ هالدکس عمدتا تمرکزش بر روی محور عقب  است و به RS 3 این امکان را می دهد تا در مسیر های لغزنده به آهستگی بایستد.
 
 اولین تجربه رانندگی با آئودی RS 3 ؛ پکیجی کوچک با صدای غران

هیچ چیز لذتبخش تر از این نیست که سوار بر یک سدان دو محوره که برای رانندگی در جاده های لغزنده اماده نشده است، شویم. آنقدر که سواری با این ماشین در جاده های لغزنده راحت بود در جاده های خشک این حس خوشایند به ما دست نداد. گذشته از واکنش های عالی در جاده های لغزنده، شاهد به کار گیری برخی اپشن های الکترونیکی در این ماشین دو محوره بودیم که واقعا رانندگی با آن را راحت می کند. با این ماشین می توان به سادگی دوران طلایی آئودی Quattro را تداعی کنیم.

سیستم تعلیق استاندارد این ماشین از کمک فنرهای مغناطیسی در جلو و عقب استفاده می کند. وضعیت کمک فنر ها در حالت های نرمال،داینامیک، آسوده به طور واضحی در حالت های متفاوتی قرار می گیرند. در یکی از آپشن ها در حالت داینامیک از کمک فنرهای  چندگانه سنتی نیز می توان استفاده کرد که در حالت داینامیک پلاس این حالت وجود ندارد. این پکیج به منظور آماده سازی ماشین برای سواری راحت در مسیرهای مسابقه ای در این ماشین قرار داده شده است و در این آپشن از ترمزهای جلو از جنس کربن سرامیک استفاده شده است.

آیا این ماشین ارزشش را دارد؟

البته که دارد!ما از سال 2011 که کانسپت این ماشین به جهان معرفی شد منتظر این ماشین بوده ایم و علاقه مندان بسیاری در سراسر جهان نیز بی صبرانه منتظر خرید این ماشین با عملکرد بالا در بازار هستند. مطمئنا وقتی در تابستان امسال،سدان RS 3 عرضه شود، شاهد تقاضای بسیار بالایی برای خرید آن خواهیم بود. البته اینکه چرا ائودی تصمیم گرفته است تا RS 3 را به صورت هاچبک چهار در در بازار شلوع سدان های آمریکا روانه بازار کند، هنوز برای برخی کارشناسان جای سوال است.
 
 اولین تجربه رانندگی با آئودی RS 3 ؛ پکیجی کوچک با صدای غران

در بهترین حالت قیمت پایه این ماشین بین 55000 دلار تا 60000 دلار خواهد بود و بین 5000 تا 10000 دلار نیز احتمالا بابت آپشن های مختلف به آن افزوده شود. این رنج قمیتی مشابه BMW M2  مدل 2017 است که 365 اسب بخار قدرت دارد و از دنده اتوماتیک دو کلاچه و دو درب کمتر استفاده می کند. RS 3 کمی گران تر از مرسدس AMG CLA45 با 375 اسب بخار قدرت موتور خواهد بود. چرا که با افزودن آپشن سیستم تعلیق تطبیقی قیمت این مدل از مرسدس به 51725 دلار می رسد.

سواری با RS 3 را تقریبا مشابه با BMW M2 ارزیابی کردیم(البته اگر نگوییم بهتر از آن) در مسیرهای مسابقه ای شاید BMW M2 بهتر باشد اما در  مسیرهای پرپیچ و خم کوهستانی قطعا انتخاب ما RS 3 خواهد بود. از منظر طراحی نیز با نگاه به طراحی RS 3 و مرسدس CLA45 در می یابیم که طراحی آئودی بهتر است و از لحاظ عملکرد نیز این مدل مرسدس تک محور عقب است در حالی که RS 3 از دو محور عقب و جلو بهره می برد که به روانی سواری با آن بسیار کمک کرده است.
 
اولین تجربه رانندگی با آئودی RS 3 ؛ پکیجی کوچک با صدای غران 

سواری با آئودی RS 3 یک تفاوت خاص با دیگر ماشین های این کلاس داشت که به سختی می توان آن را در قالب کلمات بیان کرد به طوری که به جرات می توان گفت در این کلاس، آئودی RS 3 بی نظیر است و همین مسئله باعث می شود که احتمالا به یکی از موفق ترین ماشین های عرضه شده در آمریکا تبدیل شود. این ماشین یکی از ماشین های خوش قیمت با عملکرد بالایی به شمار می رود که علاقه مندان مدت های زیادی منتظر عرضه آن بوده اند. این ماشین زیبا از گلگیرهای جعبه مانند، یک سقف کربنی اسپورت استفاده می کند که وجه تمایز اساسی آن با مدل های A3/S3 محسوب می شود.

ماشینی که از یادها رفت

 در سال های 2011 تا 2012،  کواترو GmbH  اولین RS 3 هاچ بک اسپورت را راخت که یک هاچ بک چهار در کامپکت محسوب می شد که در دوره خود قادر بود بسیاری از ماشین های اسپورت زمان خود را مغلوب کند و البته قیمت بسیار بالایی نیز داشت. اما نسخه فعلی ارتقا یافته با تفاوت هایی نسبت به مدل پیشین روانه بازار می شود. در این مدل از یک موتور توربوشارژ 5 سیلندر با پیشرانه 2.5 لیتری استفاده شده است که مشابه آن را می توان در TT RS دید. RS3  دو محوره است که از هفت دنده با دو کلاچ استفاده می کند.
 
اولین تجربه رانندگی با آئودی RS 3 ؛ پکیجی کوچک با صدای غران 
 
موتور این ماشین در نوع خود بی نظیر است. استفاده از 5 سیلندر در یک موتور توربو به نظر عالی است چرا که به قدرت و چابکی این ماشین به طور چشمگیری افزوده شده است به طوری که مجله معتبر خودرو این ماشین را واقعا سریع و چابک نامیده است. پلتفرم این ماشین تقریبا کپی از پلتفرم های گلف فولکس واگن است. مدل های خاص RS 3 با پیشرانه 2.5 لیتری  و 5 سیلندر و محفظه آهنی خروجی 340 اسب بخار با گشتاور 332 پوند فوت می دهند.هر علاقه مند به ماشینی آرزو دارد که این این ماشین را داشته باشد محصوصا دارندگام خودروهای گلف آرزو می کنند کاش ماشین آنها با این مدل از آئودی عوض می شد.استفاده از مواد سبک و جزئیات طراحی خاص باعث شده تا این ماشین ظرف 4.4 ثانیه بتواند به سرعت 60 مایل بر ساعت برسد.

در نهایت باید گفت که علاقه مندان بسیاری منتظر عرضه رسمی این ماشین در تابستان 2017 هستند؛ شاید مسئولین آئودی تصمیم بگیرند این ماشین هارا با نام مدل 2018 روانه بازار کنند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در مرحله اول عرضه این ماشین محدود خواهد بود. مسئولین آئودی معتقدند احتمال اینکه با کمبود عرضه در بازار آمریکا مواجه شوند بالاست. آنها معتقدند که تولید این ماشین تنها به قصد خریداران آمریکایی بوده است و احتمالا استقبال بسیار بالایی از این ماشین خواهد شد و در صورت وقوع این اتفاق تولید این ماشین ادامه پیدا خواهد کرد. بگذارید فکر کنیم مسئولین BMW و مرسدس اینگونه فکر نمی کنند.




منبع : برترین ها 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار