کد خبر: ۸۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 22
حواله بین‌بانکی پایا (ACH) مخفف Automated Clearing House خدمت جدیدی است که امکان انتقال الکترونیک وجوه بین‌بانکی را به دو شیوه مختلف برای مشتری فراهم می آورد.

به گزارش آی تابناک : حواله بین‌بانکی پایا(ACH)مخففAutomated Clearing Houseخدمتی است که امکان انتقال الکترونیک وجوه بین‌بانکی را به دو شیوه مختلف برای مشتری فراهم می آورد.

واریز مستقیم:انتقال وجه از یک حساب در یک بانک به یک یا چند حساب دیگر در سایر بانک ها.

برداشت مستقیم:انتقال وجه از یک یا چند حساب در بانک های مختلف به یک حساب در بانک مبدأ.

پایا یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی است که به بانک ها اجازه می دهد تمامی تبادلات بین بانکی مشتریان خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند. کاربرد اصلی این سامانه، مکانیزه کردن پرداخت های خرد بین بانکی با تعداد انبوه برای مشتریان است پس از تکمیل مراحل پیاده سازی، ارائه خدمات از طریق اینترنت را نیز میسر می سازد. به کمک این سامانه بانکهای عضو آن می توانند بنا به درخواست مشتری، دستور واریز و یا برداشت وجوه در حساب های سایر بانکها را صادر نمایند. مشتریان بانک‌ها با استفاده از پایا می توانند پول را از حساب خود به حسابی در بانک دیگر به صورت الکترونیکی حواله نمایند.

سامانه پایاپای الکترونیکی به گونه ای طراحی شده که قادر است شبانه روز و در تمامی روزها از بانک‌ها دستور پرداخت دریافت نماید. این ویژگی به بانک‌ها امکان می‌دهد تا بتوانند این خدمت را از طریق اینترنت، تلفن همراه و نظایر آن به مشتریان ارائه نماید.

طبق آمار انجمن پرداخت الکترونیک ایالات متحده چهار دوره متوالی که بیش از پنج میلیارد پرداخت الکترونیک در هر دوره که در شبکه پایا در ایالات متحده بی سابقه بوده بالغ بر ۲۵ میلیارد تراکنش را پوشش داده است.

این تحقیقات رشد ۵ درصدی معاملات پایا در سال  ۲۰۱۵ را که در مقایسه با ۴۳ میلیارد دلار در سال گذشته بود نشان می دهد.

سال ۲۰۱۶ سال مهمی برای تکامل و رشد شبکه پایا محسوب می شد.  با افزایش امکانات و سرعت انعطاف پذیری سیستم پایا و توانایی این سیستم در معاملات اعتباری و بدهی، پرداخت ها و اطلاعات به هم پیوسته،‌تعاملات داخلی و خارجی، پرداخت های مشتریان و فروشندگان و غیره این سیستم تبدیل به یک سیستم با ارزش در زمینه پرداخت بحساب می آید.

پرداخت به روز پایا

با راه اندازی پرداخت به روز پایا در ماه سپتامبر سال گذشته ایالات متحده بیش از ۱۳ میلیون تعامل اعتباری نزدیک به ۱۷ میلیارد دلار را شاهد بوده.

واریز به روز وجه ۵۲ درصد از حجم معاملات پایا در ایالات متحده را تشکیل می دهد.

تعاملات بین سازمانی ۳۲درصد از حجم معاملات پایا را به خود اختصاص می دهد و تعاملات فرد به فرد بیش از ۱۳ درصد از این حجم را در بر می گیرد. مابقی حجم تعاملات به روز مربوط به پرداخت صورتحساب ها می شود.

آمار نشان می دهند که معاملات به روز پایا امکانات زیادی را برای مشتریان و مشاغل بوجود آورده و در پی آن موجب رضایتمندی و افزایش تقاضا برای این نوع تراکنش ها شده است.

معاملات اعتباری و بدهی

در سال ۲۰۱۶ سیستم پایا تغریبا ۱۲ میلیارد معاملات بدهی را پوشش داده که ۵۸ درصد از کل حجم شبکه را تشکیل می دهد.  تعاملات اعتباری در سال ۲۰۱۶ ، ۵ درصد رشد داشته و در عین حال این تعاملات برای مشاغل و مشتریان بسیار مهم است.

پرداخت های بین سازمانی

پرداخت های بین سازمانی نه تنها در میان تعاملات پایای به روز رواج دارد بلکه در میان تعاملات سنتی پایا نیز رواج دارد که رشد آن در سال ۲۰۱۶، ۵ درصد بوده است.

علاوه بر این پرداخت ها شبکه ای و اطلاعات نیز در این دسته بندی ها افزایش یافته است. پرداخت های بین سازمانی در حدود ۱۵ درصد از کل حجم شبکه را تشکیل می دهند.

پرداخت های آنلاین

علاوه بر اعتبارات وب نوعی دیگر از پرداخت ها نیز در سال گذشته افزایش داشته است. در سال ۲۰۱۶ شبکه پایا بیش از ۴ میلیارد تراکنش آنلاین داشته که نسبت به سال ۲۰۱۵، ۱۲ درصد افزایش داشته است.

مجموع تراکنش های  اعتباری  وب ۲۳ درصد از کل حجم شبکه تشکیل می دهد.





منبع : بانکداری الکترونیک
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار