تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۴ - 2016 January 05
سیستم های کنترل یا همان SCADA از مدتها پیش و در پی موفقیت بد افزار Stuxnet که توسط رژیم اسرائیل و آمریکا به شکل مشترک برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران طراحی شده بود، همواره مورد توجه گروه های هکری بوده است. این رویکرد با بد افزار Havex که تمرکز آن بر بخش انرژی است قوت گرفته است.

سیستم های کنترل یا همان
SCADA از مدتها پیش و در پی موفقیت بد افزار Stuxnet که توسط رژیم اسرائیل و آمریکا به شکل مشترک برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران طراحی شده بود، همواره مورد توجه گروه های هکری بوده است. این رویکرد با بد افزار Havex که تمرکز آن بر بخش انرژی است قوت گرفته است.

اکنون برای اولین بار در تاریخ، هکرها با ساتفاده از عملیات پیچیده و یک بد افزار موفق شدند یک قطعی برق سراسری را در کشور اوکراین و در ناحیه ایوانو فرانکیوسک، رقم زده اند.

این ماجرا که در روز 23 دسامبر رخ داده بود، اکنون مشخص شده است که توسط یک گروه هکری صورت گرفته و وزیر انرژی اوکراین تایید کرده که این قطعی برق که منجر به خاموشی نیمی از خانه های این ناحیه شب قبل از کریسمس شده است، ناشی از یک حمله سایبری بوده است.

بر اساس گزارش یکی از سرویس های خبری اوکراین با نام TSN این قطعی در نتیجه فعالیت بد افزاری بوده است که ارتباط میان تعدادی از ایستگاه های فرعی توزیع برق را قطع کرده بود.

روز گذشته محققان امنیتی شرکت ESET چندی پست و ایستگاه اصلی توزیع برق در اوکراین به این بد افزار تروجان که نام BlackEnergy را به آن داده اند، آلوده شده.

این بد افزار برای اولین بار در سال 2007 کشف شد که در آن زمان تنها به عنوان ابزاری برای انجام حملات DDoS استفاده میشد، اما دو سال قبل این بد افزار توسعه پیدا کرده و به ابزارهای جدیدی از جمله غیر قابل راه اندازی کردن رایانه های آلوده، مجهز شد.

سرویس اطلاعاتی اوکراین SBU در بیانیه ای که به این منظور روز گذشته منتشر کرد، اعلام نمود که این بد افزار توسط سرویس امنیتی روسیه طراحی شده و از آن برای هدف قرار دادن اهداف حساس سیاسی و سیستم های کنترل صنعتی استفاده میشود.

بر اساس گزارش ESET این بد افزار اخیرا برای چندمین بار بروزرسانی شده و در آخرین بروزرسانی مجهز به قابلیتی با نام KillDisk و ابزار Backdoor Secure Shell شده که به هکر ها دسترسی کامل به رایانه ها و سیستم های آلوده را میدهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار