کد خبر: ۷۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - 2017 April 12
يک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: قاچاق ديجيتال بيش از آنکه به ضرر شرکت سازنده باشد به توليدکننده داخلي آسيب مي‌زند. قانون اخذ عوارض از نرم‌افزار و بازي‌هاي رايانه‌اي خارجي بايد تصويب شود.
به گزارش آی تابناک : هادي جعفري با اشاره به ضرورت استفاده از پتانسيل نيروي انساني و ظرفيت نرم‌افزاري در کشور، گفت: شرکت‌هاي دانش‌بنيان و استارت‌آپي پيش از آنکه در سخت‌افزار متمرکز باشند برروي منابع نرم‌افزاري و فکرافزايي که باعث خلق ثروت مي‌شود، متمرکز هستند.

وي در همين رابطه افزود: ايران با توجه به نيروهاي جوان و پرانگيزه که داراي تحصيلات آکادميک در اين حوزه هستند، نتوانسته است به خوبي اين پتانسيل را به کار گيرد، در صورتي که نيروي جوان مي‌تواند در پيشبرد اقتصاد سهم زيادي داشته باشد، به همين خاطر نيازمند به کارگيري اين نيروها در بخش خصوصي هستيم که مستلزم حمايت جدي و تصحيح قوانين در راستاي سهولت است.

اين کارشناس حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به نقش دولت در اين زمينه، خاطر نشان کرد: دولت با سياست‌هاي حمايتي مي‌تواند شتاب بيشتري ايجاد کند اما علاوه بر آن به‌ طور جدي نيازمند سرمايه‌گذاري خارجي هستيم.

جعفري در رابطه با بزرگ‌ترين مشکلات بخش خصوصي در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات، اظهار کرد: اولين قدم براي حل اين مشکلات شناسايي گلوگاه‌ها و نقاط اصلي است. يکي از اين مشکلات، بوروکراسي در ساختار نظام حاکميت است و دولت نيازمند برخورد چابک در اين حوزه است.

وي با بيان اين‌که قاچاق تنها به صورت فيزيکي اتفاق نمي‌افتد، ادامه داد: قاچاق ديجيتال يکي از مشکلات اساسي حوزه IT در کشور است. در اين نوع قاچاق نرم‌افزارها و بازي‌هاي رايانه‌اي بدون اين‌که عوارض قانوني براي ورود به کشور پرداخت کنند و حتي بدون آنکه عوارضي برايشان تعريف شده باشد، بازار را در اختيار مي‌گيرند و زمينه را براي رقابت توليدکنندگان داخلي تنگ مي‌کند.

اين کارشناس حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات در همين رابطه افزود: قاچاق ديجيتال باعث مي‌شود توليدکننده داخلي مجبور به رقابت با بازي‌هايي باشد که براي ساخت آنها چند صد ميليون دلار هزينه شده است، اما در بازار داخل کشور با حداقل قيمت و حدود چند هزار تومان به فروش مي‌رسد.

جعفري در پاسخ به اين سوال که با توجه به ظرفيت بالاي کشور در اين زمينه چرا همچنان آمار بيکاري در ميان فارغ‌التحصيلان رشته IT بالاست، گفت: جواب اين سوال در يک کلمه کپي‌رايت خلاصه مي‌شود. توليدکنندگان داخلي با شرايطي مواجهند که محصول چند ميليون دلاري به خاطر عدم وجود قانون کپي‌رايت در کشور به اندازه قيمت يک دي وي دي خام به فروش مي‌رسد که ساده‌ترين مثال در اين زمينه ويندوز است.

وي در همين رابطه افزود: قاچاق ديجيتال بيش از آنکه به ضرر کشور سازنده باشد به بازار و توليدکننده داخلي آسيب مي‌رساند. با وجود تلاش زياد بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي هنوز نمايندگان مجلس به اين نتيجه نرسيده‌اند که قانوني براي اخذ عوارض از ورود نرم‌افزار و بازي‌هاي رايانه‌اي به کشور تصويب کنند.

اين کارشناس حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: بازي‌هاي رايانه‌اي بيش از آنکه بازي باشند مي‌توانند اقتصاد يک کشور را در دست گيرند و تراکنش‌هاي مالي بسيار عظيم و فراتر از سينما در اين حوزه وجود دارد.

جعفري با اشاره به قوانين دست‌وپاگيري که در اين حوزه نياز به تصحيح دارند، خاطر نشان کرد: فعاليت‌هاي دانش‌بنيان از ماليات معافند اما اين شرکت‌ها به دليل اين‌که هنوز از ريزه‌کاري اظهارنامه‌نويسي بي‌اطلاع هستند و همچنين اين مساله که ماليات براساس تشخيص مميز مالياتي و به صورت سليقه‌اي دريافت مي‌شود، ممکن است در پرونده‌هاي مشابه يکي راي به اخذ داده شود و ديگري معاف باشد.

وي در همين رابطه افزود: در صورتي که اداره امور مالياتي و مميزهاي مالياتي بايد در مورد ضرورت حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان توجيه شوند.


منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار