تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - 2017 April 10
اسمارت فون‌هاي برند پيکسل اولين سري اسمارت فون‌هاي شرکت گوگل بودند که با نام تجاري خود گوگل عرضه شدند. پيش از اين گوگل براي اسمارت فون‌هاي خودش از برند نکسوس استفاده مي‌کرد ولي به شرکتي که وظيفه ساخت ديوايس را محول مي‌کرد اجازه مي‌داد تا برندش را پشت ديوايس جاي دهد. اين همکاري سبب مي‌شد تا هم گوگل بتواند براي خودش اسمارت فون عرضه کند و هم شرکت سازنده اين فرصت را پيدا مي‌کرد که نام خودش را بر سر زبان‌ها بياندازد.
به گزارش آی تابناک : از سوي ديگر در مورد نکسوس، شرکتي که به عنوان شرکت سازنده انتخاب مي‌شد دست بازتري در تصميمات مهم در مراحل ساخت ديوايس را داشت و مثلا مي‌توانست روي ديزاين ظاهري و امکانات سخت‌افزاري نکسوس اعمال نظر کند و سليقه خودش را هم به کار بگيرد.

اما برند پيکسل داستانش فرق مي‌کند. گوگل دلش مي‌خواست اسمارت فون‌هاي نکسوس را فقط تحت برند خودش منتشر کند و لوگوي شرکت سازنده را از پشت نکسوس‌ها حذف کند. به همين دليل نام پيکسل را برگزيد تا از اين پس بتواند خودش به تنهايي با اسمارت فون‌هاي ديگر به رقابت بپردازد. اين يعني از اين پس با سري پيکسل، همه چيز از طراحي سخت‌افزاري و ظاهر ديوايس گرفته تا امکانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، همگي در اختيار گوگل است و اين خود گوگل است که حرف آخر را مي‌زند. اين در حالي است شرکت سازنده فقط کار ساخت و سر هم بندي محصول نهايي را بر عهده دارد و به همين خاطر هم دليلي وجود ندارد که برند اين شرکت در کنار برند گوگل در پشت اسمارت فون قرار بگيرد.

شايد اين شيوه توليد اسمارت فون براي برخي‌ها کار عجيب و تازه‌اي به نظر برسد، ولي حقيقت اين است که اين موضوع تازگي ندارد. به عنوان مثال اپل سال‌هاست که با همين شيوه مشغول توليد محصولات خودش است. اپل براي توليد آيفون از چندين شرکت مختلف کمک مي‌گيرد. مثلا آي‌فون ۷ را در نظر بگيريد؛ چيپ‌هاي گرافيکي آي‌فون ۷ را Imagination Technologies مي‌سازد، شرکت شارپ و Japan Dislpay روي صفحه نمايش آي‌فون ۷ کار مي‌کنند، شرکت‌هاي Largan Precision و Alps Electric و Cowell Electronics کار توليد ماژول‌هاي دوربين آي‌فون ۷ را بر عهده دارند، شرکت‌هاي AAC Technologies و Sunwoda Electronic به ساختن باتري‌هاي آي‌فون ۷ مي‌پردازند، شرکت‌هاي GoerTek و مجددا AAC ميکروفون‌هاي مينياتوري و ويژگي ضد آب بودن آي‌فون ۷ را ارائه مي‌کنند و شرکت TSMC هم پردازنده A10 را توليد مي‌کند. از اين‌ها گذشته، دو شرکت فاکس کان و پگاترون هم که کار سر هم بندي تمامي قطعات آيفون ۷ را عهده دار هستند.

همان‌طور که متوجه شديد، آي‌فون ۷ يک محصول است که با همکاري شرکت‌هاي فراواني که اغلب هم آسيايي هستند توليد مي‌شود. احتمالا تا الان به اهميت آسيا براي ادامه حيات اپل پي برده‌ايد. با اين همه، پشت آي‌فون نام هيچ کدام از شرکت‌هايي که اسم بردم را نمي‌بينيد. چرا؟ چون تمام اين شرکت‌ها فقط وظيفه ساختن قطعات را بر عهده دارند و اين خود اپل است که به آنها دستور مي‌دهد چه چيزي را به چه شکل و با چه خصوصياتي بسازند. در واقع سليقه و نظر هيچ کدام از اين شرکت‌ها در تغيير محصول نهايي که همان آيفون ۷ باشد نقشي نداشته و ندارد.

گوگل هم با اسمارت فون‌هاي سري پيکسل، دقيقا همان روشي را در پيش گرفته که اپل سال‌هاست آن را پيموده. البته اپل اين اواخر در اين راه قدم برداشته که وابستگي خودش به شرکت‌هاي سازنده را کمتر کند. مثلا اپل به تازگي عنوان کرده که در ۱۵ الي ۲۴ ماه آينده در توليد چيپ‌هاي گرافيکي آيفون خودکفا مي‌شود و ديگر نيازي به شرکت Imagination Technologies نخواهد داشت. هر چند هنوز مشخص نيست که اين ادعاي اپل تا چه حد جدي باشد، چون ساختن يک چيپ گرافيکي جديد آن هم بدون زير پا گذاشتن حقوق ثبت اختراع شرکت Imagination کار ساده‌اي نخواهد بود.

اما گوگل به تازگي وارد اين مسير شده و به نظر نمي‌رسد به اين زودي‌ها بتواند يا بخواهد خودش را از شرکت‌هاي سازنده جدا کند. دليل قانع کننده‌اي هم براي اين کار وجود ندارد. تا زماني که شرکت‌هاي سازنده‌اي مثل اچ‌تي‌سي، سوني، ال‌‌جي يا هوآوي وجود دارند، گوگل چرا بايد زحمت ساختن پيکسل را به خودش بدهد.

عاقلانه‌تر اين است که نقشه راه را به اين شرکت‌ها بدهد و آنها برايش پيکسل را مطابق ميل گوگل بسازند. هر چند راضي کردن اين شرکت‌هاي سازنده به ساختن ديوايس براي گوگل آن هم بدون آوردن نام سازنده در پشت پيکسل کار ساده‌اي نيست و مسلما خرج برمي‌دارد. اتفاقا گوگل در ساخت نسل اول اسمارت فون‌هاي پيکسل به همين مشکل برخورد. انتخاب اول گوگل براي ساختن پيکسل و پيکسل XL، شرکت هوآوي بود؛ همان شرکتي که نکسوس 6P را ساخته بود. اما هوآوي حتي در مقابل دريافت پول هم قبول نکرد که چنين کاري کند و در آخر اين اچ‌تي‌سي بود که پيکسل را ساخت چون واقعا به پولش احتياج داشت.

حالا که مي‌دانيد فرق بين برند پيکسل با نکسوس در چيست، ممکن است فکر کنيد که ديگر چه اهميتي دارد که چه شرکتي عهده‌دار توليد سري بعدي اسمارت فون‌هاي پيکسل باشد؟ اشتباه نکنيد. هنوز هم از برخي جهات انتخاب گوگل در شرکت سازنده اسمارت فون‌هايش مهم است؛ مهم نه از اين نظر که کدام شرکت خلاقيت بيشتر و سبک طراحي بهتري دارد، بلکه مهم از اين نظر که کدام شرکت تجربه بيشتر و کيفيت توليد بهتري دارد.

اگر شما جاي گوگل بوديد، به کدام شرکت سازنده پيشنهاد مي‌داديد که پيکسل بعدي را بسازد؟


منبع : آی تی رسان 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار