کد خبر: ۷۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - 2017 April 08
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: مقایسه سال ۲۰۱۶ با سال ۲۰۱۵ میلادی در پایگاه استنادی اسکوپوس نشان می دهد که رشد کمیت تولید علم جمهوری اسلامی ایران به ۱۵ درصد رسید.

به گزارش آی تابناک : به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر افزود: با توجه به اینکه هنوز اطلاعات سال ۲۰۱۶ میلادی کامل نشده است و بیش از چند ماه از ثبت اطلاعات سال ۲۰۱۷۷ میلادی نیز نمی گذرد، رتبه کمیت تولید علم ایران در سال ۲۰۱۷  میلادی به ۱۴ رسیده است، البته این رتبه قطعی نشده است و برای اعلام رتبه قطعی بایستی منتظر ماند.

وی گفت: تا این تاریخ در این پایگاه ۱۴۵۲۴ مدرک از پژوهشگران کشور نمایه شده است.    

سرپرست ISC اظهار داشت: برای سال ۲۰۱۶ میلادی تعداد ۴۹۵۳۵ مدرک از کشور در پایگاه استنادی اسکوپوس ثبت شده است. تعداد مدارک ثبت شده ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی در همین پایگاه ۴۳۱۱۱ مورد بود، بنابراین رشد کمیت تولید علم ایران حدود ۱۵ درصد است.

وی افزود: بعد از ایران روسیه با ۱۱ درصد رشد و مالزی با ۶ درصد رشد رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند. چین، ترکیه، هند و لهستان به ترتیب با رشد ۵ درصد، ۳ درصد، ۲ درصد، ۲ درصد و ۲ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

دهقانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با ۱۵ درصد رشد در بین ۲۵ کشور برتری که بیشترین کمیت علم دنیا را تولید  می کنند حائز رتبه نخست رشد کمیت علمی دنیا شده است.

سرپرست ISC ادامه داد: سهم ایران از کل کمیت علم دنیا نیز در سال ۲۰۱۶ میلادی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. در سال ۲۰۱۱ میلادی حدود ۱.۵ درصد از علم دنیا را تولید کردیم. این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱.۸ درصد رسیده است و در سال ۲۰۱۷ میلادی تا حال حاضر این رقم حدود ۲.۱ درصد است که البته در خصوص اطلاعات سال ۲۰۱۷ میلادی باید تا تکمیل اطلاعات در این سال برای اعلام سهم قطعی صبر کرد.

دهقانی خاطرنشان کرد: رشد کمیت تولید علم کشور در سال های اخیر در حالی اتفاق افتاده است که به دلیل مشکلات ناشی از تفاوت نرخ ارز، روند شرکت اعضای هیات علمی در کنفرانس های های بین المللی چه به لحاظ سهمی و چه لحاظ تعدادی کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

وی افزود: به عنوان مثال در خلال سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ میلادی هر ساله حدود ۲۰ تا ۲۴ درصد از تولید علم کشور شامل مقالاتی بوده است که حاصل شرکت در کنفرانس های بین المللی می شده اند. در سال های اخیر این مقدار کاهش یافته است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۶ میلادی سهم مقالات کنفرانس ها از کل تولید علم کشور حدود ۶ درصد است.   

سرپرست ISC اظهار داشت: در سال ۲۰۱۱ میلادی تعداد مقالات حاصل از شرکت در کنفرانس های بین المللی حدود ۷۰۰۰ مورد بود، این رقم در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۰۰۰ مدرک است.  

وی خاطر نشان کرد: مرجعیت علم بین الملل تنها با افزایش کمیت تولید علم حاصل نمی شود. مرجعیت علمی اولین بند از سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است. مرجعیت علمی پیامدهای مثبت زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت. بنابراین بیش از هر چیز به جای تکیه صرف به کمیت تولید علم باید به دنبال افزایش اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده باشیم.



منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار