کد خبر: ۷۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - 2017 April 04
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: طرحی در زمینه دستگاه واسط مغز و کامپیوتر با حمایت ستاد، اجرایی می‌شودکه در واقع این فناوری نسل بسیار پر کاربردی از ابزارها و وسایل را در زندگی روزمره رقم خواهد زد.
به گزارش آی تابناک : از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر کمال خرازی با بیان این که طرحی در زمینه دستگاه واسط مغز و کامپیوتر با حمایت این ستاد انجام می‌شود، اظهار کرد: هدف از انجام این طرح ساخت سیستم هایی کاربردی است تا بتواند ارتباط میان کاربران و رایانه را مستقیماً از خوانش مغز و بدون دخالت دست، گفتار و غیره فراهم آورد. در واقع این فناوری نسل بسیار پر کاربردی از ابزارها و وسایل را در زندگی روزمره رقم خواهد زد.
خرازی ادامه داد: در طرحی با عنوان 'مطالعه نگاشت چند مدالیته مغز در بیماران اسکیزوفرنی' نیز توسعه روش های تلفیق داده های تصویربرداری ساختاری MRI و تصویربرداری کارکردی fMRI مد نظر است. همچنین طراحی سامانه جامع نقشه برداری مغزی زبان و حافظه برای هدایت اعمال جراحی مغز با استفاده از تصویربرداری مغزی ساختاری و عملکردی در حال پیگیری است، به گفته خرازی، شناسایی چهره انسان با استفاده از شبکه های عصبی عنوان طرح دیگری است که این روش متفاوت از شناسائی چهره انسان دقت بالاتری داشته و کاربردهای فراوانی همچون در ارتباط متقابل انسان و رایانه، جستجوی افراد خاص در داده های حجیم همانند اینترنت، تبلیغات هدفمند در فروشگاه ها، بیزینس دارد.
وی درباره ساخت نمونه سیستم آزمایشگاهی دستگاه fNIRS گفت: این دستگاه که در پژوهش ها و نیز در درمان بیماری های خاص کاربرد دارد هم اکنون در دنیا موجود و بسیار گران قیمت است و برای ورود کشور به این بازار تولید داخلی نسل های بعدی این سیستم در دستور کار ستاد قرار دارد.
خرازی با اشاره به ساخت نمونه آزمایشگاهی دستگاه TD/ACS توسط ستاد ابراز کرد: این دستگاه برای تحریک نواحی مختلف مغز توسط میدان الکتریکی با جریان مستقیم یا متناوب است و در درمان افسردگی، اختلالات حرکتی، میگرن، سکته، اعتیاد، زنگ گوش، دردهای مزمن کاربرد دارد. هزینه کم، سادگی و ایمنی این روش قابل توجه است که کار پژوهشی و ساخت نمونه آزمایشگاهی آن به اتمام رسیده و پروژه آماده فاز بعدی و تجاری‌سازی محصول است.


منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار