کد خبر: ۷۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - 2017 March 28
بیشترین دلیل این کلاهبرداریها در نتیجه ضعف در دانش و فرهنگ استفاده از این تکنولوژی است، در همین سال هایی که به مرور کارتهای بانکی به جای اسکناس در جیب فراگیر شده است، باوجود افزایش آگاهی مردم در این سالها نسبت به امنیت کارت های بانکی به همان میزان نوع کلاهبرداریها هم تغییر یافته است .

به گزارش آی تابناک : این روزها با رشد علم و فناوری کلاهبرداریها هم انواع گوناگونی پیدا کرده است که یکی از متدوالترین آن کلاه برداری از طریق ارسال پیامک است، شاید تاکنون بسیاری از ما پیامی حاوی متنی با مضمون "شما برنده جایزه شده اید و باید برای دریافت جایزه خود شماره و رمز کارت را ارسال کنید"  دریافت کرده باشیم، در واقع کلاهبرداران از این راه اقدام به اخذ و دریافت اطلاعات طعمه خود کرده و در صورت عدم دانش کافی مخاطب دریافت کننده پیام، به راحتی از حساب آن ها مبالغی را برداشت می کنند.

می توان گفت این خطای کاربر گاه در نتیجه اعتماد بیش از حد به دوستان و اقوام رخ داده و گاه نیز شیادان با ایجاد وسوسه و طمع در طعمه خود او را مورد اخاذی قرار می دهند.

این اتفاق تا جایی پیش رفته است که ارگانهای مختلف هرکدام به نوعی اقدام به اطلاع رسانی عمومی جهت جلوگیری از کلاهبرداری افراد کرده اند.
در همین زمینه پلیس فتا هم با صدور بیانه هایی اقدام به اطلاع رسانی میکند ، این ارگان دولتی به کرار از مردم میخواهد از دادن اطلاعات به پیامکها و تماسهای ناشناس جدا خودداری کنند.

رایجترین نوع کلاهبرداری سایبری

طبق آمار کلاهبرداري کارت به کارت به عنوان رايج‌ترين شيوه براي فريب و خالي کردن حساب عابر بانکها است، اخيرا برخي افراد سود جو و فرصت طلب با ارسال پيامک با شماره تلفن اعتباري ضمن تماس با شهروندان شماره حساب يا شماره کارت عابر بانک آنها را به قصد واريز وجه، دريافت کرده و پس از مدتي طي تماس تلفني با قرباني از او مي‌خواهند تا حساب بانکي خود را کنترل کند در حاليکه هيچ مبلغي به حساب قرباني واريز نشده است.
برخی از افراد سودجو و فرصت طلب در موقعیت، شرایط و مناسبتهایی که بتوانند عواطف و احساسات مردم را تحت تأثیر قرار دهند و از طریق سامانه های مختلف اقدام به ارسال پیامک هایی با عناوین مرتبط به مشترکان تلفن همراه کرده و آنها را به قید قرعه در جشنواره های مختلف به عنوان برنده اعلام می کنند و از آنها درخواست ارسال اطلاعات شخصی بانکی دارند. متأسفانه برخی از افراد به علت حسن اعتماد بیش از حد در دام این کلاهبرداران گرفتار شده و مبالغی را از دست می دهند.

ضعف دانش استفاده از تکنولوژی

براساس این گزارش، بیشترین دلیل این کلاهبرداریها در نتیجه ضعف در دانش و فرهنگ استفاده از این تکنولوژی است، در همین سال هایی که به مرور کارتهای بانکی به جای اسکناس در جیب فراگیر شده است، باوجود افزایش آگاهی مردم در این سالها نسبت به امنیت کارت های بانکی به همان میزان نوع کلاهبرداریها هم تغییر یافته است که برای جلوگیری از این امر یک دانش بالا را میبطلبد بسیاری از ما گمان می کنیم دست کلاهبرداران از حساب های ما کوتاه می شود اما همچنان وضعیت سرقت از کارت های بانکی و عابربانک ها با گفته پلیس فتا نه تنها کاهش نیافته است بلکه رشد هم داشته است.

سوءاستفاده از ضعف های امنیتی کارت های اعتباری در یک برهه زمانی باعث شد تا بانک مرکزی به بانک ها درخصوص عدم رعایت استانداردهای امنیتی اخطار دهد، اما از تمام این هشدارها هم که بگذریم باز هم بار مسوولیت حفاظت از اطلاعات شخصی و امنیتی کارتها بردوش خود افراد است و باید درهر مورد بدون تحقیق کاری پیش نبریم.




منبع : بانکداری الکترونیک

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار