کد خبر: ۷۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - 2017 March 27
رئیس انجمن ترویج علم ایران گفت: مسابقات نور، به عمومی‌سازی علم میان دانش‌آموزان کمک کرده و رقابت سالم انگیزه آنها را برای مشارکت بیشتر می‌کند.
به گزارش آی تابناک : اکرم قدیمی روز دوشنبه اظهار کرد: اهدای هدایا به تنهایی عامل محرک دانش‌آموزان نیست و سطح بین‌المللی مسابقات دبیرخانه جایزه مصطفی (ص) اعتبار آن را افزون ساخته و موجب شده تا راغبان علم نگاه ویژه‌تری به شرکت در این مسابقات داشته باشند.
وی به دیگر اهداف برگزاری جایزه مصطفی(ص) اشاره کرد و گفت: هدف دیگر برگزاری جایزه مصطفی(ص) شبکه‌سازی دانشمندان جهان اسلام با یکدیگر است که تاکنون سیاست گردانان این جایزه توانسته‌اند ارتباط سالمی را بین دانشمندان مسلمان جهان برقرار کرده و این دانشمندان همگام با هم بتوانند در توسعه علم به نتایج نویدبخشی دست پیدا کنند.
قدیمی اظهار کرد: طراحان مسابقه همچنین باید اهداف را به گونه‌ای تعیین کنند که از جذابیت مسابقه کم نشود و هر چقدر از مسائل حاشیه‌ای دور باشند، کیفیت این مسابقات بالاتر می‌رود و این را می‌توان در نتایج و بازخورد آن مشاهده کرد.
رئیس انجمن ترویج علم ایران گفت: جایزه مصطفی(ص) و مسابقه نور که جامعه هدف آن دانشمندان و دانش‌آموزان است مدل‌سازی شده است زیرا دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور و دانشمندان، سازندگان حال حاضر جامعه بشریت هستند و همچنین میان این دو قشر ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.
وی ادامه داد: همسویی دانشمندان مسلمان جهان علاوه بر همدستی در توسعه علم سبب الگوسازی مناسبی از اتحاد و کاوش در علوم برای دانش‌آموزان شده و با استفاده از این قاعده، نخبه‌پروری جان دوباره‌ای می‌گیرد.
قدیمی افزود: دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) شرایط را به گونه‌ایی فراهم ساخته تا دانش‌ آموزان تنها به کتب درسی خود اکتفا نکنند و خارج از فضای تحصیلی مدرسه به فهم ریشه‌ایی علم بپردازند؛ بهره‌گیری از زبان هنر و فناوری اثرپذیری علم را بیشتر و حتی شیرینی درک سخت ترین مسائل علمی را به ارمغان می‌آورد.
به گفته این مقام مسئول، تنوع در انتخاب موضوع و حذف محدودیت انتخاب مسائل علمی تفاوت برگزاری این مسابقات با سال گذشته خود بوده است و این تفاوت به فراگیری شرکت کنندگان منجر می‌شود.
رئیس انجمن ترویج علم ایران گفت: شیوه‌ای که مسابقه نور برگزیده است با توجه به بکارگیری زبان هنر، فهم عمیقی از مباحث علمی را به طور نامحسوس در فرد القا می‌کند و شخص شرکت کننده برای فایق شدن روح و افکار خود را با علم هم آمیخته کرده و در نتیجه موجب بروز خلاقیت و کشف استعداد دانش‌آموزان می شود.
وی از دیگر ویژگی‌های مثبت این مسابقه را، فضای متفاوت آن با آموزش و پرورش نام برد و افزود: هیچ اجباری از جانب خانواده‌ها و نظام تحصیلی برای شرکت در این مسابقات وجود ندارد و تمایل افراد به رقابت علمی آنان را در این مسیر قرار داده و این مسیر می‌تواند سرنوشت درخشانی را همانند نردبانی منتهی به ظهور در صحنه‌های بزرگ پیش روی آنها قرار دهد و در نهایت این نکته قابل انکار نیست که افراد علاقمند راه شکوفایی استعداد خود را می‌یابند.
دومین دوره مسابقه دانش­ آموزی نور؛ گرامیداشت جکی یینگ از ابتدای آذرماه سال گذشته در قالب نمایش علمی با ساخت فیلم­ های 60 ثانیه ­ای از هرگونه آزمایش علمی آغاز شده است.
رویداد دانش‌آموزی جایزه مصطفی(ص) با نام مسابقه دانش‌آموزی «نور» با مأموریت ترویج و فرهنگ‌سازی جایزه مصطفی(ص) در جامعه دانش‌آموزی کشور طرح‌ریزی شده است. مسابقه دانش‌آموزی نور هر ساله به نام و بزرگداشت یکی از دانشمندان بزرگ جهان برگزار ‌می‌شود.
دومین دوره این مسابقه با هدف ایجاد انگیزه در نسل نوجوان و کمک به رشد استعدادهای درخشان و جذب مشارکت مدارس، پژوهش‌سراها به مناسب گرامیداشت پروفسور «جکی یینگ» برگزار ‌شد.
پروفسور «جکی یینگ» دانشمند مسلمان سنگاپوری است که جایزه مصطفی(ص) را به پاس تلاش در توسعه «سیستم‌های پاسخ محرک در انتقال کنترل‌شده دارو» در حوزه علوم و فناوری نانو زیستی دریافت کرده است.


منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار