کد خبر: ۷۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - 2017 March 27
این هفته به معرفی انیمیشن کوتاه Oktapodi (اکتاپودی)، نامزد اسکار بهترین انیمیشن کوتاه می‌پردازیم.

به گزارش آی تابناک : یکی از ویژگی‌های منفی زندگی انسانی عدم توجه به تاثیر اعمال بر روی محیط اطراف به خصوص طبیعت است. سال‌هاست که محل زندگی حیوانات را به تسخیر خود در‌آورده‌ایم و روز‌به‌روز گستره تسلط خود را افزایش می‌دهیم. اما در بین تمامی ساخت و ساز‌های صنعتی، تفریحی و مسکونی و باور به دلیل وجودی حیوانات به عنوان غذا هیچگاه به سرنوشت حیوانات فکر نمی‌کنیم. انیمیشن کوتاه Oktapodi در چنین شرایطی رخ می‌دهد.

انیمیشن کوتاه اکتاپودی از جایی آغاز می‌شود که زندگی آرام و عاشقانه دو اختاپوس با رنگ‌های متفاوت در شهری از کشور یونان توسط آشپزی که برای تهیه مواد اولیه غذای در‌یایی‌اش آمده، بهم می‌ریزد. اختاپوس نارنجی‌رنگ که عاقبتی جز قطعه قطعه شدن بدست آشپز برای اختاپوس به فروش رفته نمی‌بیند، با سرعت خود را به ماشین آشپز می‌رساند. از این‌جاست که جنگ بین آشپز و اختاپوس‌ها و تلاش هر‌یک از آن‌ها برای تحقق خواسته‌شان آغاز می‌شود.

Oktapodi

انیمیشن کوتاه Oktapodi، محصول کشور فرانسه و پروژه فار‌غ التحصیلی ۶ دانشجوی دانشگاه ارتباطات بصری گوبلینز (Gobelins L'École de L'Image) به نام‌های جولین بوکابیل، فرانسوا خاویر چانیو، اولیور دلابار، تیری مارچاند، کوئتین مارمیر و عماد مخبری است که تمامی آن‌ها کارگردانی این اثر را بر‌عهده داشته‌اند. درست است که داستان دو خطی انیمیشن کوتاه اکتاپودی چندان اورجینال و غیر‌منتظره نبوده و بار‌ها شکل‌های مختلف آن را در قالب‌های متفاوت مشاهده کرده‌ایم. اما ویژگی که باعث می‌شود این اثر در سطح بالاتری نسبت به همتایانش قرار بگیرد، طنز و کار‌گردانی بی‌نقص آن است. فعل و انفعلات طنز‌آمیز انیمیشن با حرکات سریع دوربین، کات‌های متعدد و روایت موازی همراه شده‌اند که تر‌کیب آن‌ها با سکانس‌های جیمز‌ باند‌-‌مانند، مجموعه‌ای را پدید آورده است که نه تنها مخاطب از دیدن آن لذت می‌برد، بلکه توانایی‌های کارگردانان اثر را به نمایش می‌گذارد. روند پیشرفت اثر شدیدا سریع است و به جز ثانیه‌های اولیه و پایانی به هیچ‌عنوان سرعت آن کاهش پیدا نمی‌کند. به‌واسطه همین ویژگی است که مخاطب عملا متوجه گذشت زمان نمی‌شود و در رخداد‌های اثر غرق می‌شود. طراحی سه شخصیت اصلی واقع‌گرایانه و همراه با المان‌های خیالی و اغراق‌آمیز در جهت بالا بردن بار طنز انیمیشن و بر‌انگیختن حس همزاد‌پنداری در مخاطبان است.

Oktapodi

انیمیشن کوتاه اکتاپودی را می‌توان نمونه انیمیشنی کمدی‌های  اسلپ‌استیک دانست و از این حیث شبیه به انیمیشن کوتاه Presto، محصول کمپانی پیکسار است. این اثر به دلیل محدودیت زمانی تعیین شده توسط دانشگاه گوبلینز، دارای هیچ‌گونه سکانس اضافه نبوده و تمامی لحظات انیمیشن داستان را پیش می‌برند که مسلما این شرط را باید به فال نیک گرفت. زمان دو دقیقه‌ای اثر مجالی برای دیالوگ نمی‌گذارد و کارگردانان با شناختی که نسبت به این شرایط داشته‌اند، دیالوگ‌ها را به نمود‌های بصری تبدیل کردند. در واقع داستان آنچنان ساده و سر‌راست است که وجود دیالوگ یکی از ملزومات محسوب نمی‌شود و فقدان آن به چشم نمی‌آید. اغراق در طراحی شخصیت‌ها و نما‌های نزدیک زیاد انیمیشن باعث شده‌اند که احساسات و واکنش‌های شخصیت‌ها به اتفاقات کاملا مشهود باشند. اختاپوس‌ها به دلیل محدودیت‌ در تعداد المان‌هایی که حس‌ها را نشان می‌دهند، مجبور به استفاده از حالت چشم‌ها برای نمایش درو‌نیات هستند که نتیجه این ویژگی مشاهده بسیار موئر و زیبای احساسات ترس، تعجب و عصبانیت است.. اولین رو‌یا‌رویی آشپز و اختا‌پوس نارنجی بهترین مثال برای این بخش است. کنی وود به عنوان آهنگ‌ساز و دورتی کوان به عنوان نوازنده ویالون به نحو احسن از پس وظیفه خود بر‌آمده‌اند. ضرب‌آهنگ و ریتم ویالون همگام با سرعت انیمیشن و رخداد‌های در جریان شدت و ضعف پیدا می‌کند و خود را به جزء جدا‌نشدنی از اثر تبدیل می‌کند. جلوه‌های صوتی کامل بوده و سازندگان از کوچک‌ترین صدا‌ها مانند کشیده شدن ترمز دستی و بسته شدن درب ظرف حمل اختاپوس نیز غافل نشده‌اند.

انیمیشن کوتاه Oktapodi علاوه بر نامزدی اسکار بهترین انیمیشن کوتاه، جوایزی متعددی از جمله جایزه ویژه بین‌الملل از فستیوال انیمیشن هیروشیما، جایزه Canal+ Family از جشنواره جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن انسی و دو جایزه بهترین نمایش و منتخب مخاطبین از جشنواره SIGGRAPH، دریافت کرده است.



منبع : OFFICIAL HOMEPAGE

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار