کد خبر: ۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - 2017 March 27
انرژی خورشیدی را می‌توان آینده انرژی‌های پاک دانست. بسیاری از مردم پنل‌های خورشیدی را در خانه خود نصب کرده و دولت‌ها هم به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی کمک می‌کنند. حتی کمپانی‌هایی مثل گوگل، تلاش گسترده‌ای برای توسعه این نوع از انرژی تجدید پذیر و کمک دادن به مردم برای استفاده از آن می‌کنند.

به گزارش آی تابناک : به‌هرحال هرچقدر که استفاده از انرژی خورشیدی گسترش یابد، نیاز بیشتری به پنلهای به‌روز تر احساس می‌شود. این همان کاری است که کمپانی «کانکا» (Kaneka) واقع در اوزاکا ژاپن انجام داده است. آنها به‌تازگی پنلهایی را معرفی کرده‌اند که از سیلیکون به عنوان ماده اصلی بهره گرفته و رکورد بهره‌وری را شکسته است.

بر اساس گفته Arstechnica در بریتانیا، این سلول‌های خورشیدی، رکورد بهره‌وری 26.3 درصدی را ثبت کرده‌اندرکورد قبلی در این زمینه،25.6 درصد بهره‌گیری از انرژی نور خورشید بود درحالی‌که بیشتر سلول‌های تجاری موجود، کارایی 20 درصدی دارند.

شاید این افزایش، رقم بزرگی به نظر نرسد اما قطعا پیشرفت بزرگی است. نکته مهم درباره سلول‌های خورشیدی مبتنی بر سیلیکون، این است که آنها قابلیت تبدیل انرژی محدودی از نظر تئوری دارند. باید بگوییم که مهم نیست که تکنولوژی تا چه حد پیشرفت می‌کند اما بهره‌وری اینسلول‌ها، هرگز از 29 درصد بیشتر نخواهد شد.

بنابراین پنلهای جدید ژاپنی، بیش از 90 درصد راه را پیموده‌اند. این خبر خوبی است چراکه انتظار می‌رود تا سال 2050، 20 درصد از کل انرژیمورداستفاده در تمام دنیا، از طریق نور خورشید تأمین شود.

رشد 2.7 درصدی در کارایی و رساندن بهره‌وری سلول‌های خورشیدی به 29 درصد، در حجم انبوه، می‌تواند تأثیر به سزایی در کاهش آلودگی‌هایکربنی داشته باشد. به‌علاوه افرادی هم که از این نوع انرژی در منزل خود بهره می‌گیرند، در درازمدت از نظر اقتصادی هم سود بزرگی خواهند کرد که این موضوع می‌تواند باعث افزایش تقاضا و استفاده از این پنل‌ها شود.

کمپانی کارنکا هنوز تولید انبوه این پنلهای جدید را شروع نکرده است. محققین کمپانی می‌گویند که به زمان بیشتری برای تجاری‌سازی و روانه کردن آنها به بازار نیاز دارند. محققین سعی می‌کنند تا با ادامه تحقیقات خود، قیمت انرژی خورشیدی را کاهش داده و تا سال 2030، قیمت هرکیلووات انرژی را به 0.06 دلار برسانند.

شاید کمی زمان بیشتری برای به بار نشستن تلاش‌های دانشمندان لازم باشد اما آنچه مشخص است، آینده روشن انرژی خورشیدی است.



منبع : THENEXTWEB
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار