کد خبر: ۷۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - 2017 March 25
تحقيقات جهاني به صورت علمي نشان مي دهد که چرا کودکان نسبت به بزرگترها بيشتر در برابر امواج الکترومغناطيس آسيب مي بينند.
به گزارش آی تابناک : همه بزرگترها دائم در تکاپو هستند تا از کودکان به نحوي مناسب در برابر خطرات و آسيب هاي احتمالي که آنها را تهديد مي کند مراقبت داشته باشند، روند مراقبت ها در سالهاي گذشته تقريبا ثابت بوده است اما در چند سال اخير با ورود تکنولوژي به صورتي موثر در جمع خانواده ها و استفاده پدران و مادران از گوشي هاي هوشمند، لپ تاپ و تبلت موجب شد تا به دليل جذابيتي که اين ابزار دارند کودکان نيز به آنها گرايش پيدا کرده و اين ابزار الکترونيک وسيله اي جايگزين براي بازي هاي فکري و فيزيکي آنها شود.
علي رغم فرصت هايي که حضور در فضاي وب و شبکه هاي اجتماعي براي افراد دارد اگر مراقبت هاي جدي در حوزه اخلاقي، سلامت، اجتماعي و ... صورت نگيرد به طور قطع کاربران را دچار آسيب خواهد کرد، نکته مهم و مورد بحث در اين گزارش نوع و ميزان استفاده کودکان از اين فضا و ابزار ارتباطي آن است که بيش از بزرگترها در معرض خطرند.

نيک مي دانيم که کودکان مانند بزرگسالان نيستند و تحت تاثير تمامي امواج منتشر شده از محيط خود ميباشند. در واقع بر اساس تحقيقات آژانس بين المللي تحقيقات سرطان وقتي کودکان از دستگاه هاي بيسيم استفاده ميکنند اثرات در آنها تا 2 برابر بيشتر در مغز و 10 برابر بيشتر در مغز استخوان آن ها نسبت به بزرگسالان ميباشد.ضروري است که هرگونه استاندارد هاي جديدي که براي تلفن هاي همراه و امواج منتشر شده از آن ها مقرر ميگيرد با در نظر گرفتن قشر آسيب پذير کودکان باشد و سلامت زندگي آن ها را تضمين کند.

تصوير زير افزايش جذب تابش بي سيم در مغز کودکان در مقايسه با بزرگسالان را نشان ميدهد. تابش WIFI هرگز براي تاثير بلند مدت آن بر مغز در حال رشد ارزيابي نشده است. تحقيقات اخير ارتباط تابش هاي بي سيم با اثرات جدي بر روي سلامتي را نشان ميدهد.

محمدرضا نظري عضو پژوهشکده فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف و مدرس دانشگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان به دلايل اصلي آسيب پذيري ويژه کودکان نسبت به بزرگسالان اشاره کرد و گفت: سرعت رشد سيستم عصبي و سيستم ايمني بدن کودکان، ادامه بلوغ مغز تا اوايل دهه بيست سالگي و اينکه کودکان سلول هاي بنيادي فعال تري دارند که بيشتر توسط تشعشعات مايکروويو تحت تأثير قرار ميگيرند از مهمترين اين دلايل به شمار مي روند.

وي ادامه داد: در همين حوزه فعاليتي تحت عنوان project baby safe انجام گرفته است. در طول دوران بارداري بدن مادر وظيفه محافظت از کودک را بر عهده دارد ،اگرچه هنوز مسائل ناشناخته زيادي پيرامون رابطه فرزند در حال رشد شما و امواج موجود در محيط اطراف وجود دارند که بايد کشف شوند اما ما ميدانيم که بدن انسان فقط تا حد معيني ميتواند وظيفه محافظت را انجام دهد و نکته ديگري که ما ميدانيم اين است که تاثير گذاري امواج به شدت و مدت تماس بستگي دارد .

اين پژوهشگر اظهار داشت: يکي از موضوعات تحقيقاتي که روي آن تمرکز شده است تابش هاي بيسيم ميباشد به خصوص خصوص امواج مايکروويو و امواج راديويي(RFR) تابش هاي بيسيم نشات گرفته از دستگاه هاي وايرلسي است که ما هر روز از آن ها استفاده ميکنيم.زماني تصور ميشد که اين امواج تقريبا بي خطرند. در دهه پيش زماني که آستانه تابش معين شد اثرات حرارتي و گرمايشي در بافت هاي انسان اصلي ترين نگراني بود .

نظري اعلام کرد: با اين حال، ما در حال حاضر مي دانيم که تابش امواج بي سيم مي تواند باعث تاثيرات حرارتي بيولوژيکي از جمله آسيب به سلول ها و DNA حتي در سطوح پايين نيز بشود. آژانس بين المللي تحقيقات سرطان (IARC) سازمان بهداشت جهاني (WHO) به تازگي تابش بي سيم را به عنوان عامل احتمالا موثر روي عملکرد سيستم عصبي، به عنوان مثال اختلالات رفتاري،که ممکن است به عواقب طولاني مدت بر سلامت منجر شود طبقه بندي کرده است؛ اين مسائل نشان ميدهد که در نظر گرفتن اقدامات احتياطي خاص براي قشر آسيب پذير از جمله خانوم هاي باردار ميتواند مفيد باشد.

در 12 جولاي سال 2012 آکادمي حمايت از اطفال آمريکا(AAP) يک نامه به FCC(کميسيون ارتباطات فدرال) نوشت و از FCC درخواست کرد تا استاندارد هاي لازم براي تابش تلفن همراه را طي يک همه پرسي رسمي تعريف کند زيرا کودکان در برابر اين امواج بسيار آسيب پذير ترند.آنها ادعا ميکنند که FCC از سال 1996 تا الان استانداردي را براي تابش هاي تلفن همراه تعيين نکرده است؛و کودکان تاثيرات نامتناسبي از تمامي تماس ها با اشعه هاي موجود مثل تلفن همراه ميگيرند.

متن بالا نمونه اي اقداماتي که در حوزه امواج در سطح جهاني به آن پرداخته شده و دکتر نظري به آن اشاره کرد.

اين محقق تاکيد کرد: به خاطر داشته باشيد که فرايند توسعه مغز تا اواسط دهه بيست سالگي ادامه دارد، بنابراين کودکان لايق احتياط بيشتري ميباشند.يک تاثير کوچک بر مغز در حال رشد مي تواند منجر به تاثيرات بزرگ در طول سال هاي مختلف زندگي بشود،جمجمه آنها نرم تر و نازک تر از جمجمه بزرگسالان بوده وحاوي مقداري بيشتري ماده سيال ميباشد،در واقع آن ها نسبت به اين تابش ها حساس ترند و تابش ها عميق تر روي مغز آنها تاثير ميگذارند و کودکان نيازمند حمايت بيشتري ميباشند.

مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود به تشريح برخي از اقدامات صورت گرفته در جهان در حوزه امواج و حفاظت کودکان در برابر آنها پرداخت و گفت: با توجه به اثرات مخرب و زيان بار امواج به ويژه در مورد کودکان سازمانها و دولت هاي بسياري اقدامات پيشگيرانه را در اين زمينه صورت داده و قوانين مورد نياز را وضع کرده اند، به عنوان مثال فرانسه قوانين ملي کاهش قرار گرفتن کودکان در معرض امواج در مدارس، بلژيک ممنوعيت استفاده از گوشي موبايل و تبليغات تلفن همراه براي کودکان، اسپانيا با صدور بيانيه چندين شهرداري براي حذف واي فاي و سيستم هاي بيسيم از مدارس و اماکن عمومي، کانادا با همکاري آژانس سلامت "توصيه هايي عملي" به منظور کاهش قرار گرفتن کودکان در معرض امواج را ارائه مي دهند.

وي افزود: استراليا، ايتاليا، فنلاند، سوئيس، اتريش، هند، روسيه، انگلستان، قبرس، تايوان، پارلمان اروپا، و امريکا نيز هريک در اين حوزه قوانين و برنامه هاي خاصي را پياده مي کنند، در امريکا مسئولان بر اين باورند که حق همه مردم است که درباره تابش هاي تلفن همراه بدانند. برچسب دار کردن وسايل وايرلس در سطح محلي انجام و در سطح ايالتي و ملي نيز معرفي شده است. در برخي از جوامع اطلاعيه و قطعنامه صادر و طرح هاي ابتکاري براي اطلاع عموم از سلامت افراد در ارتباط با وسايل بيسيم ارائه داده اند.

دکتر نظري در پايان تصريح کرد: علاوه بر اين مدارس و مهد کودک ها به عنوان محل هايي که کودکان ساعات بسياري را در آنها مي گذرانند بايد ايمني در مقابل امواج را به طور جدي مد نظر داشته باشند. امروزه در سراسر دنيا مدارس بسياري در راستاي بهبود سلامت و همچنين پيشگيري از خطرات بالقوه امواج اقدامات پيشگيرانه انجام داده اند. اين اقدامات گاه تا حذف کامل و ممنوعيت استفاده از واي فاي، تلفن همراه و تقويت کننده هاي امواج موبايل نيز بوده است، تا جاي که استفاده از مسدود کننده هاي سيگنال هاي موبايل و GPS به دليل اثرات بسيار زياد بيولوژيکي توسط سازمانها و کشور هاي مختلف مثل FCC ايالات متحده آمريکا ممنوع و خريد و فروش و استفاده از آن غير قانوني اعلام شده است. اما به دليل قانوني بودن و نياز به استفاده از شبکه اينترنت و بروز بودن اطلاعات دانش آموزان و معلمان، بسياري از دولت ها علاوه بر محدوديت هاي ذکر شده در بالا اقدامات بيشتر براي کاهش مواجهات را بر عهده مديران گذاشته اند.

در گزارش بعدي به راهکارها، دستورالعمل، منابع تابش در مدارس و نکاتي ديگر در خصوص حفاظت از کودکان در برابر امواج خواهيم پرداخت.


منبع : باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار