کد خبر: ۷۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - 2017 March 22
محققان دانشگاه یوتا یک ماده ترموالکتریک ساختند که امکان تامین توان مورد نیاز تجهیزات الکترونیکی را بدون استفاده از ترکیبات شیمیایی سمی و با قیمت مناسب فراهم می‌کند.
به گزارش آی تابناک : تجهیزات ترموالکتریکی از اختلاف دمای دو طرف یک ماده برای تامین توان موردنیاز خود بهره می‌گیرند؛ در واقع اثر ترموالکتریک فرآیندی است که در آن به دلیل اختلاف دمای بین دو سطح یک ماده ذرات باردار از سطح گرم‌تر به سطح خنک‌تر می‌روند و در نتیجه بین دو سطح ولتاژ الکتریکی تولید می‌شود. 
مشکل در اینجاست که معمولا در این نوع تجهیزات از المنت‌هایی استفاده می‌شود که حاوی ترکیبات شیمیایی سمی مانند کادمیوم، تلوراید و جیوه هستند که برای سلامت انسان مضر است.
ماده‌ای که محققان یوتا تولید کردند از ترکیب کلسیم، کبالت و تربیوم ساخته شده و یک جایگزین ارزان‌قیمت و ایمن برای المنت‌های مذکور است. این ماده کارآیی بسیار بالایی دارد و استفاده از آن در اغلب امور روزمره امکانپذیر است.
بر اساس اظهار محققان اولین کاربرد این ماده ترموالکتریک جدید در ساخت اتومبیل‌ها و حسگرهای زیستی است. اما کاربردهای متعددی از تامین توان موردنیاز ایمپلنت‌های الکترونیکی از طریق اختلاف دمای اندام‌‌های بدن گرفته تا تامین توان مصرفی تلفن همراه توسط ماهی‌تابه برای این ماده جدید متصور است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports‌ منتشر شده است. 



منبع : ساینس دیلی 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار