کد خبر: ۷۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 March 19
با اینکه یاهو دیگر عظمت گذشته را ندارد، اما این شرکت همچنان به مدیران ارشد خود حقوق کلان پرداخت می‌کند.

به گزارش آی تابناک : گرچه یاهو هسته اصلی تجارت خود را به ورایزن فروخته است؛ اما این باعث نمی‌شود که این شرکت به مدیران ارشد  حقوق کلان پرداخت نکند، حتی در برخی موارد، حقوق از قبل نیز بیشتر است.

یاهو در برنامه‌ای که برای آینده این شرکت منتشر کرد، اعلام کرد که جانشینی برای مریسا میر پس از نهایی شدن قرارداد با ورایزن یافته است. یاهو هسته اصلی تجارت خود یعنی بخش تکنولوژی و تبلیغات را به ورایزن فروخته است. قسمت‌های باقی‌مانده تنها سهام یاهو در علی‌بابا، سهم یاهو در یاهو ژاپن و برخی‌ سرمایه‌گذاری‌های کوچک‌تر هستند.

مدیریت قسمت‌های باقیمانده بسیار از آسان‌تر از کاری است که مریسا میر انجام می‌دهد. البته او با پاداش ۲۳ میلیون دلاری یاهو را ترک خواهد کرد. اگر به این رقم سهام به ارزش ۶۹ میلیون دلار را که هنوز به او پرداخت نشده است و ۹۷ میلیون دلار سهامی را که در حال حاضر دارد، اضافه کنید، ثروت خالص مریسا میر به ۱۸۹ میلیون دلار می‌رسد.

شاید این رقم زیاد به نظر برسد، اما جانشین میر، توماس مک‌اینرنی، قرارداد بهتری با یاهو خواهد بست. مک‌اینرنی حقوق پایه‌ای معادل ۲ میلیون دلار دریافت خواهد کرد. در مقام مقایسه، میزان حقوق پایه مریسا میر تنها یک میلیون دلار است. به‌علاوه، یاهو در پایان سال اول ۴ میلیون دلار به مک‌اینرنی پرداخت خواهد کرد. این میزان ۲۵ درصد از ۳ میلیون دلاری که مریسا میر به‌عنوان حقوق و پاداش نقدی برای سال ۲۰۱۷ دریافت خواهد کرد، بیشتر است. در نهایت، مک‌اینرنی برای سال اول حدود ۲۴ میلیون دلار سهام به‌عنوان پاداش دریافت خواهد کرد. این مبلغ دو برابر پاداشی است که مریسا میر برای سال ۲۰۱۵، اولین سال کامل پیش از آنکه قرارداد با ورایزن اعلام شود، دریافت کرد.

اگر مباحث تفاوت حقوق مردان و زنان را در نظر نگیریم، پاداش مک‌اینرنی زمانی قابل توجه می‌شود که به مسئولیت‌های او بعد از قرارداد ورایزن توجه کنیم. درحالی‌که مریسا میر حقوق خود را برای چالش توان‌فرسای بهبود بخش رسانه یاهو دریافت می‌کرد، مک‌اینرنی تقریبا حقوق خود را برای کاری دریافت خواهد کرد که در عمل حتی نیازی به بودن در محل کار نیز ندارد.

شرکتی که مک‌اینرنی رهبری خواهد کرد یک تجارت عملیاتی نخواهد بود، بلکه بیشتر شبیه یک موسسه سرمایه‌گذاری خواهد بود که چندان تفاوتی با یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ندارد. در حقیقت، یاهو به تجارت آینده خود که آلتابا نامیده خواهد شد، تنها با نام «فاند» (Fund: صندوق سرمایه‌گذاری) ارجاع می‌دهد. اما بر خلاف دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، شرکت تازه سهام جدید خریداری نمی‌کند و قصدی برای فروش سهام یاهو در علی‌بابا و یاهو ژاپن نیز ندارد. 

به‌طور خلاصه، مک‌اینرنی سکان شرکتی را در دست خواهد گرفت که خودش، خودش را مدیریت می‌کند. شرح وظایفی که یاهو برای مک‌اینرنی منتشر کرده، بیشتر شبیه یکی از اعضای هیئت مدیره است؛ همان‌گونه که یک شخص بازنشسته هرازگاهی ثروت خانوادگی را چک می‌کند. بر اساس اسنادی که از یاهو به دست آمده است، التابا برای نظارت بر سرمایه‌گذاری‌های خود بر تیم مدیریتی متکی خواهد بود. یک قسمت از سرمایه‌گذاری‌ها به دیگر شرکت‌ها برون‌سپاری خواهد شد.

سخنگوی یاهو از اظهارنظر در این باره خودداری کرده، اما یکی از منابع آگاه گفته است که مک‌اینرنی علاوه برای مسئولیت‌هایش در مدیریت فاند، وظیفه دارد که التابا را از بدهی‌ها و دیون یاهو، شامل شکایت‌ها در مورد هک یاهو و مذاکرات در حال انجام با رگولاتورها، آزاد کند.

التابا بر اموالی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار نظارت خواهد کرد که ۴۰ میلیارد آن سهام علی‌بابا است. در مقام مقایسه، بلک‌راک که بزرگ‌ترین صندوق‌ پوشش ریسک دنیا است و سرمایه‌ای به ارزش بیش از ۵ تریلیون دلار را مدیریت می‌کند، به مدیرعامل خود لری فینک برای سال ۲۰۱۵، تنها ۹۰۰ هزار دلار حقوق نقدی پرداخت کرده که کمتر از نصف حقوق مک‌اینرنی است. میزان پاداش لری فینک در سال ۲۰۱۵، ۲۶ میلیون دلار بود. بیل مک‌ناب، که مدیرعامل  موسه مالی ونگارد (ارزش اموالی که ونگارد اداره می‌کند، به بیش از ۳.۸ تریلیون دلار می‌رسد) است، در سال ۲۰۱۵ پاداشی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار دریافت کرد.

بلک‌راک و ونگارد علاوه بر اینکه اموالی به‌مراتب بیشتر از اموال التابا را مدیریت می‌کنند، یک تفاوت دیگر نیز دارند: این دو، تجارت‌های پیچیده‌ای هستند که محصولات و عملیات مختلفی در سراسر دنیا دارند. در نهایت، مدیرعاملان بلک‌راک و ونگارد باید در مورد عملکرد خود پاسخگو باشند. ممکن است مک‌اینرنی برای عملکرد التابا مسئول باشد؛ اما در نهایت چنین مسئولیتی نخواهد داشت، چون عملکرد التابا تابع عملکرد علی‌بابا و یاهو ژاپن است که مک‌اینرنی مسئولیتی در مورد آن‌ها ندارد.




منبع : FORTUNE

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار