کد خبر: ۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 March 19
چند وقتی است که یک خودروی نسبتا جدید و با طراحی ظاهری و بدنه متفاوت راهی بازار خودروی ایران شده است. این خودرو یک نمونه هیبریدی بوده که پریوس نام دارد. تویوتا پریوس (Toyota Prius) یک خودروی هیبریدی از این شرکت خودروسازی معروف ژاپنی است. این خودرو اولین بار در سال ۱۹۹۷ به بازارهای جهانی راه پیدا کرد و تا سال ۲۰۰۳ نیز در خط تولید قرار داشت.

به گزارش آی تابناک : 

نسل دوم این خودرو که با کد XY20 شناخته می‌شود نیز در سال ۲۰۰۳ راهی بازارهای جهانی شد و تا سال ۲۰۰۹ به صورت رسمی تولید می‌شد. نسل سوم تویوتا پریوس نیز تا سال ۲۰۱۵ میلادی در خط تولید قرار داشت که با معرفی نسل جدید این خودرو، از خط تولید خارج شد.

تویوتا پریوس نسل چهارم که هم اکنون در خط تولید قرار دارد، چند وقتی است که به بازارهای خودرو ایران نیز راه پیدا نموده است. این خودرو برای سال ۲۰۱۶ میلادی با اندکی تغییرات نسبت به نمونه سال ۲۰۱۵ به مشتریان عرضه می‌گردد. علاوه بر تغییرات مربوط به بخش کابین، موتور این خودرو نیز بهینه سازی شده و مصرف سوخت آن نیز پایین‌تر آمده است.

از نکات قوت این خودرو می‌توان به  مصرف سوخت بسیار پایین، صندلی‌های عقبی بزرگ و تجهیزات مناسب داخل کابین اشاره نمود. رانندگی با کیفیت متوسط، شتاب اولیه نسبتا پایین و کند و فرم طراحی نامتعارف نیز می‌توانند از نقاط ضعف این خودرو به حساب آیند. این خودرو با قیمتی مابین ۲۵.۰۰۰ دلار الی ۳۱.۰۰۰ دلار (مابین ۹۴ الی ۱۱۶ میلیون تومان) در بازارهای جهانی به مشتریان ارائه می‌گردد.

موتور و پیشرانه

پیشرانه استفاده شده بر روی تویوتا پریوس مدل ۲۰۱۶ همان نمونه‌ای است که در مدل سال قبلی نیز استفاده شده بود. این موتور چهار سیلندر هیبریدی با شانزده سوپاپ از نوع DOHC بوده و حجمی برابر با ۱.۸ لیتر دارد. این موتور توانایی تولید نیرویی برابر با ۱۲۱ اسب بخار را از دو موتور بنزینی (۹۵ اسب بخار) و الکتریکی (۲۶ اسب بخار) را در دور موتور ۵.۲۰۰ RPM دارد. گشتاور تولیدی نیز معادل ۱۴۲ نیوتون متر بوده که از دور موتور ۳.۶۰۰  RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد. حداکثر سرعت این خودرو نیز بنا بر اعلام شرکت سازنده در حدود ۱۲۰ مایل در ساعت (معادل ۱۹۳ کیلومتر در ساعت) برآورد می‌گردد.

جعبه دنده استفاده شد نیز یک نمونه اتوماتیک CVT (جعبه دنده متغیر پیوسته) بوده که نیروی تولیدی موتور را به چرخ‌های جلویی منتقل می‌کند. تیپ پایه این خودرو نیز مصرف سوختی برابر با ۵۴ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در مسیرهای شهری و ۵۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی دارد. اما تیپ Eco که جدیدا به تیپ‌های موجود برای این خودرو اضافه شده توانایی پیمودن ۵۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری و ۵۳ مایل به هر گالن سوخت (معادل ۴.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی را دارد. گنجایش باک این خودرو نیز ۴۳ لیتر اعلام شده است که توانایی پیمودن مسیری معادل ۱۰۰۰ کیلومتر را با هر بار سوختگیری به این خودرو می‌دهد.

تیپ‌های مختلف تویوتا پریوس

تویوتا پریوس در سه تیپ اصلی به بازار عرضه شده که این تیپ‌ها عبارتند از:

  • Prius Two
  • Prius Three
  • Prius Four

تیپ Two این خودرو قابلیت تجهیز به یک نمونه کم مصرف را نیز داشته که با نام Eco مشخص می‌گردد. تیپ‌های Three و Four نیز هرکدام یک زیرشاخه با نام Touring داشته که امکانات و قابلیت‌های سفارشی را به خودرو اضافه می‌نماید.

Prius Two

این تیپ از تویوتا پریوس مدل پایه این خودرو بوده که با قیمتی معادل ۲۵.۰۰۰ دلار (معادل ۹۳.۷ میلیون تومان با احتساب دلار ۳۷۵۰ تومانی) در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. از امکانات موجود در تویوتا پریوس تیپ ۲ می‌توان به صفحه نمایش ۶.۱ اینچی در بخش میانی داشبورد، دوربین کمکی عقب، سیستم صوتی با کیفیت بالا مجهز به ۶ بلندگوی جداگانه، ورودی USB برای پخش فایل‌های صوتی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (Automatic Climate Control)، ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)، چراغ‌های جلویی اتوماتیک مجهز به لامپ‌های LED، رینگ‌های آلیاژی ۱۵ اینچی و سیستم ارتباطی با گوشی‌های همراه هوشمند از طریق سیستم ارتباطی بی سیم بلوتوث اشاره کرد.

Prius Two Eco

با انتخاب این تیپ و پرداخت مبلغی معادل ۲۵.۶۰۰ دلار (برابر با ۹۶ میلیون تومان) خودرو شما به امکاناتی نظیر تایرهای با مقاومت گردشی پایین، باتری‌های هیبریدی سبک وزن‌تر و رینگ‌های بهینه سازی شده مجهز می‌گردد. به منظور پایین آوردن هرچه بیشتر مصرف سوخت، تایر زاپاس و برف پاک کن عقب نیز حذف شده اند تا مصرف این مدل از تویوتا پریوس را به عددی در حدود ۵۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) برسانند.

Prius Three

در این تیپ از تویوتا پریوس که قیمتی برابر با ۲۷.۱۰۰ دلار (معادل ۱۰۱.۵ میلیون تومان) دارد، امکاناتی مانند سیستم شارژ گجت‌ها به صورت بی سیم، پوشش چرمی ابزار و ادوات داخلی خودرو، رادیوهای ماهواره‌ای، سیستم اطلاعاتی / سرگرمی (Infotainment) مخصوص شرکت تویوتا با نام Entune با صفحه نمایشگر بزرگ ۷ اینچی و سیستم ناوبری ماهواره‌ای را به راننده ارائه می‌نماید.

Prius Four

تیپ ۴ تویوتا پریو قیمتی معادل ۲۹.۵۰۰ دلار (برابر با ۱۱۰ میلیون تومان) دارد. از ویژگی‌ها و قابلیت‌های این تیپ میتوان به مواردی مانند برف پاک کن‌های اتوماتیک، قابلیت تنظیم صندلی راننده به صورت الکتریکی، صندلی‌های جلویی مجهز به گرم‌کن و سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring) و هشدار وجود ترافیک و مانع در بخش عقبی خودرو (Rear Cross Traffic Alert) اشاره کرد.

هرکدام از دو تیپ ۳ و ۴ این خودرو قابلیت نصب پکیج سفارشی Touring را داشته که قیمت این خودرو را به رقم ۲۹.۰۰۰ دلار (معادل م میلیون تومان) در تیپ ۳  و ۳۰.۹۰۰ دلار (معادل م میلیون تومان) می‌رساند. در صورت تجهیز به این بسته خودرو شما علاوه بر امکانات موجود مجهز به امکاناتی مانند چراغ مه شکن، رینگ‌های ۱۷ اینچی آلیاژی و مهمتر از همه بسته حفاظتی تویوتا شده که سیستم‌هایی مانند هشدار خروج از خطوط جاده (Lane Departure Warning)، حفظ حرکت خودرو بین خطوط جاده (Lane Keep Assist)، کنترل سرعت تطبیقی (Adaptice Cruise Control)، چراغ‌های جلویی اتوماتیک و سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning) می‌گردد.

این خودرو قابلیت تجهیز به سیستم صوتی حرفه‌ای ساخت شرکت JBL را نیز داشته که صدای بسیار شفاف و واضحی را از ده بلندگوی مجزای خود پخش می‌نماید.

طراحی داخلی

کابین این خودرو با استفاده از المان‌های گرافیکی در طراحی عقربه‌ها و ادوات کنترلی موجود بر روی داشبورد بسیار زیبا است. سرنشینان بخش جلویی خودرو نیز فضای مناسبی را در اختیار دارند. فضای در نظر گرفته شده برای صندوق عقب این خودرو نیز برابر با ۵۰۲ لیتر بوده که با افزایشی ۵۷ لیتری نسبت به نمونه سال ۲۰۱۵ میلادی این خودرو روبرو شده است.

تجربه رانندگی

رانندگی تویوتا پریوس مدل سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به مدل سال قبل خود تغییراتی کرده و عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد. فرمان پذیری این خودرو نیز مناسب بود و سیستم تعلیق محیطی نسبتا آرام و راحت را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کنند. اما تنها نقطه منفی این خودرو مربوط به دید راننده و سرنشینان از مسیر است. بعلاوه طراحی عجیب و نامانوس در صندوق عقب این خودرو، میدان دید محدودی را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

سیستم‌های کمکی و ایمنی

ترمزهای تویوتا پریوس نیز در بخش جلویی از نوع دیسکی خنک شونده بوده و عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش می‌گذارد. از امکانات کمکی رانندگی موجود در این خودرو می‌توان به سیستم توزیع الکترونیکی ترمز (EBD)، سیستم کمکی ترمز یا ترمز اضطراری (BAS)،  سیستم کنترل پایداری خودرو (VSC) و سیستم کنترل لغزش (Traction Control) اشاره کرد.

این خودرو قابلیت تنظیم نحوه رانندگی در سه گونه مختلف ECO، Sport و Normal را داشته و بسته به نوع انتخاب راننده، بهترین عملکرد لازم را از خود به نمایش می‌گذارد. تویوتا پریوس مجهز به کیسه هوا برای راننده، سرنشین جلو، جانبی پرده‌ای و کیسه هوای مخصوص زانوی راننده شده است.

رقبا

تویوتا پریوس در بازارهای جهانی رقبایی مطرح را در برابر خود می‌بیند. این خودروها عبارتند از:

  • شورولت ولت (Chevrolet Volt) هیبریدی با قیمت پایه ۳۴.۰۰۰ دلار (معادل ۱۲۷.۵ میلیون تومان)
  • آئودی A3 Sportback e-Tron با قیمت پایه ۴۰.۰۰۰ دلار (معادل ۱۵۰ میلیون تومان)
  • هیوندای آیونیک (Hyundai Ioniq) با قیمت پایه ۲۳.۰۰۰ دلار (معادل ۸۶ میلیون تومان)
  • فورد C-Max با قیمت پایه ۲۵.۰۰۰ دلار (معادل ۹۴ میلیون تومان)
  • لکسوس (Lexus) مدل CT با قیمت پایه ۳۲.۰۰۰ دلار (معادل ۱۲۰ میلیون تومان)
  • فورد فیوژن (Ford Fusion) هیبریدی با قیمت پایه ۲۴.۰۰۰ دلار (معادل ۹۰ میلیون تومان)
  • هوندا آکورد (Honda Accord) هیبریدی با قیمت پایه ۳۰.۵۰۰ دلار (معادل ۱۱۵ میلیون تومان)

 

تویوتا پریوس در ایران با قیمتی معادل ۱۵۰ میلیون تومان (معادل ۴۰.۰۰۰ دلار) به خریداران ارائه می‌گردد. از خودروهایی که با این قیمت در بازارهای جهانی وجود دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نیسان ماکسیما (Nissan Maxima) با قیمت پایه ۳۳.۰۰۰ دلار (معادل ۱۲۴ میلیون تومان)
  • ولوو (Volvo) مدل S60 با قیمت پایه ۳۴.۰۰۰ دلار (معادل ۱۲۷.۵ میلیون تومان)
  • هیوندای آزرا (Hyundai Azera) با قیمت پایه ۳۴.۰۰۰ دلار (معادل ۱۲۷.۵ میلیون تومان)
  • مرسدس بنز (Mercedes Benz) مدل CLA با قیمت پایه ۳۳.۰۰۰ دلار (معادل ۱۲۴ میلیون تومان)
  • لکسوس CT با قیمت پایه ۳۲.۰۰۰ دلار (معادل ۱۲۰ میلیون تومان)
  • شورولت بولت (Chevrolet Bolt)‌ با قیمت پایه ۳۷.۵۰۰ دلار (معادل ۱۴۰ میلیون تومان)
  • مرسدس بنز کلاس B با قیمت پایه ۴۱.۰۰۰ دلار (معادل ۱۵۴ میلیون تومان)

 

 

تویوتا پریوس در ایران توسط نماینده رسمی تویوتا، شرکت ایرتویا به خریداران عرضه می‌گردد. شرکت ایرتویا در سال ۱۳۵۲ توسط اصغر حداد زاده تاسیس شد. این شرکت پس از آزاد شدن واردات خودروهای خارجی در اوایل دهه ۱۳۷۰ شروع به فعالیت مجدد نمود و از آن سال تا کنون مشغول ارائه خودروهای این شرکت معتبر جهانی مانند سری کرولا (Corolla)، کمری (Camry)، یاریس (Yaris) و هایس (Hiace) و لندکروزر (Land Cruiser) به بازار ایران است.

در مجموع تویوتا پریوس خودرویی است بسیار اقتصادی که با مصرف بسیار پایین سوخت خود، یکی از مناسب ترین نمونه‌ها برای مسیرهای داخل شهری به حساب می‌آید. اما طراحی ظاهری آن همراه با چراغ‌های بسیار کوچک و باریک جلو و نحوه طراحی بخش عقبی و باله عقب نامانوس خود، می‌توان دلیلی قابل قبول و منطقی برای دوری خریداران از این خودروی با قیمت نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان باشد.

تویوتا پریوس در یک نگاه

 تویوتا پریوس
حجم موتور (سی سی)۱۸۰۰
تعداد سیلندر۴
قدرت موتور (اسب بخار)۱۲۱
گشتاور تولیدی (نیوتون متر)۱۰.۵
شتاب ۰ – ۱۰۰ (ثانیه)۱۰.۵
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)۱۹۳
مصرف سوخت (شهری)۴.۳
مصرف سوخت (بزرگراه)۴.۷
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی)۴.۵
وزن (کیلوگرم)۱۳۶۰
قیمت پایه در بازار جهانی (میلیون تومان)۹۳
قیمت در بازار ایران (میلیون تومان)۱۵۰

منبع : تکرا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار