کد خبر: ۷۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 March 18
شرکت AMD اوايل اسفند از سري تازه پردازنده هاي خود با معماري Ryzen رونمايي کرد تا به اين ترتيب بالاخره بعد از چند سال رقيبي شايسته براي پردازنده هاي سري Core i اينتل پا به عرصه بگذارند.
به گزارش آی تابناک : اولين سري از اين چيپ هاي مجتمع Ryzen 7 نام گرفتند که به عنوان پردازنده هاي رده بالا با قيمت نسبتاً معقول، وارد نبرد مستقيم با پردازنده هاي گران قيمت Core i7 اينتل شدند. اما شرکت کانادايي حالا سري ارزان تر Ryzen 5 را معرفي نموده تا بتواند با قيمت کاملاً مناسب و عملکردي چشمگير سهمي از بازار پردازنده هاي ميان رده Core i5 اينتل را از آن خود کند.

اين سري جديد شامل چهار مدل با قدرت و قيمت هاي متفاوت است. مدل پايه «Ryzen 5 1400» با ۴ هسته و ۸ ريسه فرمان (thread) در فرکانس کاري بين ۳.۲ تا ۳.۵ گيگاهرتز فعاليت کرده و تنها ۱۶۹ دلار قيمت خواهد داشت، در حالي که مدل «Ryzen 5 1500X» با تعداد هسته و ريسه هاي مشابه و البته فرکانس کاري بين ۳.۵ تا ۳.۷ گيگاهرتز ۱۸۹ دلار قيمت گذاري شده است.

مدل بعدي «Ryzen 5 1600» نام دارد که از ۶ هسته پردازشي و ۱۲ ريسه فرمان در فرکانس کاري بين ۳.۲ تا ۳.۶ گيگاهرتز بهره مي برد و برچسب قيمت آن رقم ۲۱۹ دلار را نشان مي دهد. قدرتمندترين مدل در اين سري نيز «Ryzen 5 1600X» نام دارد که تنها فرکانس هسته هاي آن حدود ۴ دهم گيگاهرتز نسبت به مدل 1600بيشتر بوده و قيمتي برابر با ۲۴۹ دلار خواهد داشت.

گرچه مدل 1600X از لحاظ قيمتي نسبت به مدل «Core i5-7600K» اينتل چند دلاري گران تر است، اما در عوض تعداد هسته و ريسه هاي فرمان آن نسبت به محصول رقيبش از اينتل (۴ هسته و ۴ ريسه فرمان) کاملاً برتري دارد. البته براي مشاهده تفاوت عملکرد اين دو محصول در دنياي واقعي مي بايست مدتي را منتظر ماند.

شرکت AMD تاريخ ۱۱ آوريل (۲۲ فروردين) را به عنوان روز آغاز عرضه پردازنده هاي سري Ryzen 5 اعلام کرده است. ضمن اين که قرار است تا اواخر سال ۲۰۱۷ سري ارزان قيمت Ryzen 3 نيز براي رقابت با سري Core i3 اينتل روانه بازار شود.

در گالري مي توانيد جدول مشخصات و قيمت مدل هاي مختلف پردازنده هاي سري Ryzen 7 و Ryzen 5 را مشاهده کنيد.


منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار