کد خبر: ۷۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 March 16
اگر می خواهید استارتاپ خود را به شتاب دهنده‌ معرفی کنید، باید به مواردی مثل مدل کسب و کار و ایده ناب خود دقت کنید.

به گزارش آی تابناک : اگر شما یک ایده ناب دارید و می‌خواهید آن را به شتاب‌دهنده‌هایی مثل آواتک یا نوتک ببرید، فعلا دست نگه‌دارید. هدف هر شتاب‌دهنده راه‌اندازی استارتاپ است، ولی نه هر استارتاپی! منظور این است که هرکدام از شتاب‌دهنده‌ها برای قبول یک استارتاپ شرایط خاصی تعریف می‌کنند و شما به‌عنوان یک کارآفرین باید با آن شرایط آشنا باشید تا در زمان اتمام مهلت شتاب‌دهنده سرافکنده نباشید. در ادامه با زومیت همراه باشید تا چند نکته کلیدی قبل از ورود به یک شتاب‌دهنده را با شما در میان بگذاریم.

چرخه دوم شتابدهنده آواتک

استارتاپ یک مقوله جهانی است. در سال ۲۰۱۵، ۶۰۸,۱۰۰ شرکت در بریتانیا آغاز به کار کردند. در سیلیکون ولی به‌تنهایی۲۳,۰۰۰ استارتاپ راه‌اندازی شده است. کشور چین نیز با رکورد راه‌اندازی ۷ کسب‌وکار در دقیقه توانسته گوی سبقت را از بقیه‌ی رقبا برباید. مهم‌ترین ویژگی خاص و مشترک تمام بنیان‌گذاران این شرکت‌ها «انگیزه موفق شدن» است.

یکی از تصمیمات کلیدی که شما به‌عنوان یک رهبر استارتاپ باید بگیرید، این است که آیا می‌خواهید دنبال بودجه باشید یا اینکه خودتان کسب‌وکارتان را راه بیندازید؟ برنامه‌های شتاب‌دهنده به شما جهت و پیشنهاد می‌دهند. البته شاید مجبور باشید به خاطر کم بودن سرمایه‌گذاری، از بخش عمده‌ای از سهام بگذرید و به دنبال یک شتاب‌دهنده دیگر باشید. یک کارآفرین به معنای واقعی جواب سوال «شتاب دهنده چیست؟» را می‌داند.

با این وجود، بسیاری از شرکت‌های مطرح دنیا از شتاب‌دهنده‌ها شروع به کار کرده‌اند. شرکت‌های Airbnb، Dropbox و 9Gag سه نمونه معروف از این نوع شتاب‌دهنده‌ها هستند.

نکاتی که قبل از ورود به یک شتاب‌دهنده باید به آن‌ها توجه کنید

استارتاپ گرایند اصفهان

در ادامه گفتگویی از فرانکو یووی وُل‌برشت مدیر برنامه آمریکای لاتین در یو نودل (YouNoodle) برای شما آماده  کرده‌ایم. او ارتباط نزدیکی با شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌های کشور شیلی دارد و فرآیندهای تقاضا و ارزیابی را در آن‌ها مدیریت می‌کند. او در این گفتگو، ۴ نکته‌‌ای که یک مؤسس استارتاپ قبل، حین و بعد از شرکت در یک برنامه‌ی شتاب‌دهنده باید مدنظر داشته باشد، توضیح می‌دهد.

۱ ـ در مورد شتاب دادن به کارتان فکر کنید

طراحی داخلی استارتاپ

ول برشت می‌گوید: «قبل از اینکه وارد یک شتاب‌دهنده شوید، باید مطمئن باشید شرکتتان در مرحله درستی قرار دارد و همچنین باید در نظر داشته باشید که در وضعیت فعلی در کدام فاز پیشرفت هستید. برخی شتاب‌دهنده‌ها استارتاپ‌هایی که در مرحله اولیه شکل‌گیری و فقط یک ایده‌ی خام هستند، می‌پذیرند؛ ولی بیشتر آن‌ها حداقل یک مدل اولیه یا MVP را از صاحبان استارتاپ‌ها می‌خواهند.»

ول برشت در پاسخ به این که استارتاپ‌ها چه عواملی را باید برای ثبت‌نام و ورود به یک برنامه شتاب‌دهنده در نظر  بگیرند، به‌صراحت پاسخ داد: «رهبران یک استارتاپ فقط باید شرایط و ضوابط آن برنامه را مطالعه کنند و بیشتر وقت خود را روی تهیه، تدارک و آماده‌سازی ایده کسب‌وکاری خود بگذارند.»

در جایی دیگر او می‌گوید: «اغلب شتاب‌دهنده‌ها مواردی خاصی مانند ارائه‌‌ی ویدیویی، اسناد، طرح‌ و مدل کسب‌وکار، MVP و امثال آن‌ها را از شما می‌خواهند؛ بنابراین اصلی‌ترین مسئله، این است که به دقت شرایط ورود و ثبت‌نام را بخوانید. پس از آن می‌دانید قبل از اقدام با چه چیزی مواجه هستید. در برخی مواقع شاید نیاز باشد یک سفر کوتاه به خارج از کشور داشته باشید یا ممکن است در سخنرانی روز افتتاحیه هم شرکت کنید. در مواردی هم از شما خواهند خواست بخشی از سهام استارتاپ خود را در گام‌های بعدی به شتاب‌دهنده بدهید.»

۲ ـ استارتاپ خود را به شکل عالی درآورید

موفقیت استارتاپ

هرگاه مطمئن شدید که در برنامه پذیرفته‌ شده‌اید، آنگاه تصمیم بگیرید ایده‌ی کسب‌وکار خود را به واقعیت تبدیل کنید. هنگامی‌که نیازمندی‌های شتاب‌دهنده را برآورده کردید، استارتاپ کلید می‌خورد.

باید قبل از ورود به برنامه شتاب‌دهنده بدانید اهداف استارتاپ‌ شما چیست. بدون یک طرح واضح و شفاف قطعا نخواهید توانست افراد را با ایده‌ی ناب خود تحت تأثیر قرار دهید تا کارتان را مورد ارزیابی قرار دهند. عمده‌ شتاب‌دهنده‌های استارتاپ اهداف خاص خودشان را دارند. قبل از درخواست عضویت، بهتر است از هماهنگی تصوراتتان با برنامه مربوطه آن‌ها مطمئن شوید.

ول برشت می‌گوید: «بیشتر برنامه‌های شتاب‌دهنده دنبال افرادی هستند که دوست دارند اکوسیستم محلی بسازند. برای  مثال اگر می‌خواهید در استارتاپ شیلی شرکت کنید، باید به اکوسیستم آن کشور متعهد شوید و ایده خود را با آن وفق دهید.»

یک گروه انعطاف‌پذیر، آگاه و باهوش هم بسیار مهم است. بیشتر شتاب‌دهنده‌های جهان، تمایل به همکاری با یک گروه دارند تا یک فرد!

برای شروع یک استارتاپ ایده‌آل باید مجموعه‌ای از مهارت‌ها در اعضای تیم خود داشته باشید.

اگر یک بازاریاب، یک نفر آشنا به تکنولوژی‌های روز، یک نفر آشنا به امور مالی و یک مسئول فروش داشته باشید، یک مدیر خوشبخت به شمار می‌آیید. اگر اغلب کارهای مربوط به استارتاپ خود را برون سپاری کرده‌اید، بهتر است یک نفر را که به تکنولوژی و کارهای مربوطه آشنا است، به تیم اضافه کنید. با این کار مدیریت کارها نیز راحت‌تر می‌شود و می‌توانید مطمن شوید که همه‌چیز زیر نظرتان است.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که حتما فرایند تولید محصول را آماده کنید، در غیر این صورت مربی‌ها نمی‌توانند مهارت‌های شما را ببینند و اهداف استارتاپ نمی‌توانند به‌خوبی رخ نشان دهند.

۳ ـ استارتاپ خود را کاملاً تنظیم کنید

Startup

فعالان و مدیران یک کسب‌وکار در هنگام توصیف محصولشان چند اشتباه بزرگ مرتکب می‌شوند. اولین اشتباه آن‌ها زمانی است که در فروش راه‌حل خود خیلی فنی رفتار می‌کنند. اگر شما یک توسعه‌دهنده هستید، کار با الگوریتم‌ها و داشبوردها بیشتر جنبه‌ی سرگرمی دارد. اما چیزی که برای مخاطبان کسب‌وکار اهمیت دارد، این است که استارتاپ شما چه چیزی برای ارائه کردن به عنوان محصول دارد. یعنی ایده‌ی کسب‌وکاری شما چند مرده حلاج است. بهتر  است در این موارد به مؤثرترین عوامل برای شروع یک ارائه تأثیرگذار توجه کنید.

واقعیت این است که استفاده از اصطلاحات مخصوص صنفی، محصول شما را مات و مبهم می‌کند. توصیف محصول شما باید به نحوی طراحی شود که برای مخاطبان قابل‌فهم باشد.

ول برشت می‌گوید: «شاید شما ازلحاظ تکنیکی، متخصص و دانا باشید و سعی دارید محصولتان را از جهات فنی برای سرمایه‌گذاران تشریح و اهمیت آن را بیان کنید؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد آن‌ها نیز در سطح شما از جزئیات فنی سر دربیاورند. درنتیجه برای سرمایه‌گذاران سخت خواهد بود تا توصیفات شما را تجزیه‌وتحلیل کنند و به آن علاقه‌مند شوند.»

عامل دیگر این است که شما چه موقعیتی برای محصول خود در بازار ایجاد می‌کنید. اگرچه منحصربه‌فرد بودن در کل سخت است، اما شما باید بتوانید محصول خود را کاملاً متمایز نشان دهید و مشخص کنید چگونه بخش موردنظرتان را در بازار مورد هدف قرار می‌دهید.

ول برشت می‌گوید: «اگر نتوانید استارتاپ خود را متمایز و خاص کنید، نمی‌توانید دوام بیاورید!»

اگرچه ممکن است عجیب به نظر بیاید، اما تجربه خیلی اهمیت ندارد. مهم نیست شما بیست سال سابقه کار دارید یا اینکه تازه شروع به کاری کرده باشید. اگر چشم‌انداز، تعهد و پیشرفت در کارتان وجود داشته باشد، احتمال بسیار زیادی هست که در یک برنامه کاری پذیرفته شوید.

۴ ـ از شتاب‌دهنده خود دریافت بیشتری داشته باشید

گسترش استارتاپ

یکی از جنبه‌های بسیار ارزشمند شتاب‌دهنده استارتاپ، شبکه‌ای است که شما را به آن متصل می‌کند. شبکه‌ای که پر از افرادی با ایده‌های خلاقانه است. شما می‌توانید با افراد باتجربه ملاقات کنید. یادگیری نکته‌ها و راهنمایی گرفتن از مربیان نه‌تنها برای مؤسسان استارتاپ و کسب‌وکار وسوسه‌انگیز است، بلکه می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. ول برشت می‌گوید: «به هم‌ردیفان خود توجه کنید. افراد از هر نسل در نقطه‌ای که شما هستید، حضور دارند. شاید این افراد در حوزه استارتاپ شما نباشند، اما متوجه می‌شوید که تنها شما نیستید که با شرایط سخت روبه‌رو بوده‌اید. همچنین مشتریان جدید پیدا می‌کنید و با راه‌های توسعه محصولات آشنا می‌شوید. می‌توانید از دیگران یاد بگیرید و همدیگر را در حین اجرای پروژه پشتیبانی و همراهی کنید.»

مؤسسان باید مشتاق شنیدن و بررسی بازخورد نظرات باشند. قطعا تمامی این بازخوردها مثبت نیستند. انتقادات و پیشنهاد‌ها ارزشمند هستند ولی بااین‌حال، شما نیاز به یک فیلتر دارید؛ چون هر پیشنهادی لزوما به بالا رفتن سطح کمپانی و رشد شما کمک نمی‌کند.

زمانی که وارد یک برنامه شتاب‌دهنده می‌شوید، با مربیان زیادی روبه‌رو می‌شوید که در حوزه‌های مختلف مشغول هستند. آن‌هایی که در زمینه‌ی مشترک شما هستند، درواقع فارغ‌التحصیلان زمینه‌ی کاری شما محسوب می‌شوند. بنابراین حتماً با آن‌ها در تماس باشید؛ این ارتباطات اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد و می‌تواند در آینده برای شما راهگشا و مؤثر واقع شود.

اگر می‌خواهید پایتان را روی پدال گاز بگذارید و در یک شتاب‌دهنده استارتاپ شرکت کنید، هرگز فراموش نکنید که پیش‌رفتن به جلو و ایجاد ارتباط، عناصر کلیدی هستند که به موفقیت استارتاپ شما کمک می‌کنند. اگر در کارتان جدی باشید و ارتباط مؤثری با افراد مفید پیدا کنید، هیچ‌کس نمی‌تواند در این مسابقه از شما سبقت بگیرد.




منبع : ENTREPRENEUR

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار