کد خبر: ۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 March 16
یکی از اصول فکری طراحی کسب و کار، توجه به درک و استفاده از دوره های تکراری رشد است. اما چرا استفاده از اصل دوره های تکراری اهمیت دارد؟ اَلیستار کاکبِرن آن را با عبارت «یادگیری با به پایان رساندن» تعریف می کند. یکی از اصول زیرساخت روش تکرار این است که تا زمانی که چیزی را که طراحی می کنید نساخته اید، نمی توانید درک کاملی از آن داشته باشید.

به گزارش آی تابناک : انواع مختلفی از فرآیندهای تکرار وجود دارند. اما اجازه بدهید برای اینکه بتوانیم به بهترین وجه ممکن نشان بدهیم که این اصل فکری طراحی کسب و کار تا چه حد برای قیاس برنامه های بازاریابی برای رشد  کسب و کار با فصل های طبیعت مناسب است، از یک روش چهار مرحله ای استفاده کنیم.

در ادامه، چهار فصل رشد کسب و کار را مورد بررسی قرار می دهیم.

بهار: کاوش

«بهار، هنگامه برنامه ها و پروژه ها است.» (لئو تولستوی)

spring-03

مرحله کاوش با فصل بهار قابل قیاس است. این مرحله زمانی برای گشت و گذار در ایده های تازه است تا ببینید که چه گزینه های ممکنی در برابر شما قرار دارند. بازاریاب ها با ابتکارات شان و رویای خود برای روش عملی کردن آن ابتکارات، مشتاق تحقق پیامد های ارزشمند هستند. یک فرآیند انسان-محور به شما انگیزه می دهد تا با این سوال شروع کنید که «چرا؟»

بهار فصلی از طبیعت است که در آن موقعیت خود را ارزیابی می کنید، به این فکر می کنید که کجا بوده اید و سپس به این درک می رسید که در «فصل» بعد چه چیزی خواهید کاشت.

در این مرحله، نقاط قوت و ضعف تیم، فرآیندها و سیستم های خود را کاملا ارزیابی کنید. جلسه های برنامه ریزی برگزار کنید، و با همکاران بازاریاب خود و گروه های متنوعی از سهامداران داخلی و خارجی ملاقات کنید تا ببینید که از نظر آنها چه چیزهایی قابل حصول و واقع بینانه است، و کدام فعالیت ها را دوباره نباید انجام داد. در یک جلسه ایده پردازی خوب باید یک مجموعه میان-کارکردی (cross-functional) از اعضای تیم حضور داشته باشند تا بتوانید طی آن ایده بازاریابی خود را در قالب سوال «چگونه ممکن است …» شکل بدهید.

تابستان: طراحی

«طراحی جایی است که علم و هنر هماهنگ می شوند.» (رابین مَتیو)

summer

مرحله طراحی، فصل تابستانِ برنامه بازاریابی شما است. شما ایده های متعددی را بررسی کرده اید و اکنون زمان کاشتن برخی از بذرهای مفهومی «طراحی» فرا رسیده است.

پس از اینکه زمینه و دلیلی برای کاوش خود پیدا کردید، باید بر اساس ایده هایی که دارید برنامه ریزی کنید. برای طرح فضای واقعی که کاربران در آن از ایده هایی که شما بررسی کرده اید استفاده می کنند، از مشاهده و پرسش درونی و بیرونی استفاده کنید.

برای کسب درک بهتر، یک نمونه اولیه تهیه کنید تا بتوانید آن را امتحان کرده و از طریق آن بازخوردی به دست بیاورید که شما را قادر می سازد تا ارزشهای اصلی برنامه های بازاریابی خود برای مخاطب هدف تان را تشخیص دهید. برای نمایش میزان ارزش ایده خود از مهارت های داستان گویی و تصویرسازی استفاده کنید.

برای اینکه اطلاعات بیشتری از افرادی که درگیر این برنامه هستند کسب کنید، با توجه به روش کار آنها شخصیت شان (persona) را توصیف کنید و کاری که انجام می دهند را تصور کنید. این رویکرد طراحی با تعیین و درک ارزش برنامه شما پیش از سرمایه گذاری در منابع مهم بازاریابی، مخاطرات را کاهش می دهد.

پاییز: کاربرد

«هنگامی که کسی با ایده ساختن یک کلیسا در ذهن خود به توده ای از سنگریزه فکر می کند، آن توده دیگر تپه ای از سنگ نیست.» (آنتوان سنت اگزوپری)

fall

فاز کاربرد شبیه فصل برداشت در پاییز است؛ هنگامی که آنچه کاشته اید را درو می کنید و ایده های خود را در عمل مشاهده می کنید. این زمانی است که باید کاملاً پشتیبان تاثیر حقیقی برنامه خود باشید و پیاده سازی و مقیاس آن را متوازن و متعادل کنید.

رویکرد فکری طراحی کسب و کار انسان-محور ما روی مشتری و کارکنان شرکت که باید این فرآیند را اجرا کنند تاکید دارد. ابزاری که برای اجرای برنامه خود استفاده می کنید باید برای هر بخش از اکوسیستم سهامداری شما، از جمله کارکنان، مشتریان و سرمایه گذاران ارزش فراهم کند.

به منظور نظارت بر پیشرفت کار، باید برای استفاده از ابزارهای پیگیری و نظارت بر نتایج برنامه ریزی شده باشد. با استفاده از رویکرد انسان-محور، فرآیندها برای افرادی که باید آنها را به اجرا در بیاورند طبیعی تر به نظر می رسد، که این به نوبه خود تاثیر مثبتی روی پذیرش و کنار آمدن با این روش کار خواهد داشت.

زمستان: تأمل

«گاهی برای درک آینده باید به گذشته نگاه کرد.» (ایوان وون)

winter

زمستان زمانی برای اندیشیدن و کسب بینش بیشتر برای دوره رشد و ایده بازاریابی بعدی است. این مرحله پایانی برای سهامداران بیشترین اهمیت را دارد. هنگامی که نتایج تلاش های خود را ارزیابی می کنید، لازم است نسبت به آنچه به خوبی پیش رفته است، آنچه قابلیت بهبود دارد و آنچه پرداختن به آن باید در سال آینده متوقف شود درک کاملی به دست بیاورید.

فصل تامل شما، زمان استفاده از دقت، ریزبینی، سختگیری و شفافیت در پیگیری نتایج، با توجه به بودجه و گزارش های مالی است. این زمان، فرصتی برای انجام جرح و تعدیل های لازم است تا بتوانید در دوره بعد برنامه ها و فعالیت های مناسبتری را به مرحله عمل درآورید.

مرور دوره

مزایای فراوانی برای استفاده از این دوره های تکرار وجود دارد:

  • می توانید نیازها و برنامه های اولیه را با سرعت بیشتری گردآوری کنید؛ می توانید به سرعت فرضیاتی برای برآوردن نیاز یک کاربر تهیه کنید، سپس برای امتحان یک نمونه اولیه تهیه کنید و بازخوردها را جمع آوری کنید تا بتوانید به سرعت ارزشهای اصلی آن برای کاربر هدف را ارزیابی کنید.
  • زمان برنامه ریزی های بلندمدت کاهش پیدا می کند، و تلاش شما روی شناسایی و برآوردن نیاز اصلی مخاطبانتان متمرکز می شود.
  • شما با استفاده از دوره های تکرار، بهتر می توانید به تغییرات شرکت، بازار یا محیط واکنش نشان دهید. روش های طولانی تری که نیازمند صرف منابع بیشتری هستند به کندی پیش می روند و چابکی کمتری دارند.

تاثیر همه این عوامل بر کاهش زمان و هزینه نوآوری و رشد در عمل به اثبات رسیده است.

از دوره طبیعی زندگی استفاده و بهره برداری کنید: در بهار به سیاحت و کاوش بپردازید، در تابستان طراحی کنید، در پاییز طرح های خود را عملی کنید و در زمستان روی آنچه به انجام رسانده اید به تعمق و تأمل بپردازید. پس از آن، برای کسب موفقیت و رضایتمندی بیشتر، این فرآیند را دوباره و دوباره تکرار کنید.



منبع : گویا آی تی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار