کد خبر: ۷۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 March 14
در حال حاضر در اطراف سیاره‌ی زمین، چند ایستگاه‌ فضایی وجود دارند که مشهورترین آن‌ها ایستگاه فضایی بین‌المللی است؛ اما گویا قرار است ایستگاه‌های فضایی در اطراف ماه نیز گردش کنند.

به گزارش آی تابناک : رابرت بیگلو، یکی از کارآفرینان مشهور عرصه‌ی هوافضا، بر این باور است که تا سال ۲۰۲۰ چند ایستگاه فضایی در مدار ماه قرار می‌گیرند و برای انجام تحقیقات یا سفرهای خصوصی، به دور آن گردش می‌کنند. وی می‌گوید این کار را تنها زمانی می‌توان انجام داد که دولت ترامپ دستورات لازم را صادر کند و دانشمندان نیز به یک چنین مأموریت‌هایی احساس نیاز کنند؛ همچنین بودجه‌ی لازم برای این کار باید توسط دولت ترامپ تأمین شود. وی در ادامه‌ی سخنان خود می‌گوید:

انجام این پروژه‌ی گسترده به چگونگی واکنش دولت ترامپ بستگی دارد و البته اگر قرار باشد با انجام این کار موافقت کند، باید سریع تصمیم خود را اعلام کند. دولت باید به بخش خصوصی بیش از پیش توجه کند تا این بخش بتواند جان بگیرد.

رابرت بیگلو که مدیریت شرکت Bigelow Aerospace را بر عهده دارد، از اوضاع این صنعت به‌خوبی آگاه است. شرکت بیگلو تا به امروز چند نسخه‌ی آزمایشی از زیستگاه فضایی باد شونده را به مدار زمین ارسال کرده است و جدیدترین نسخه‌ی آن، پروژه‌ی ماژول فعال قابل گسترش BEAM بود که به وسیله فضاپیمایی دراگون شرکت اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل شد. BEAM، نخستین ماژول باد شونده و قابل گسترشی بود که توسط یک شرکت خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. BEAMM در راستای یکی از چشم‌اندازهای بلندمدت ناسا برای ایجاد زیستگاه‌های باد شونده در فضا، ساخته شد و آن‌طور که رابرت بیگلو می‌گوید؛ عملکرد BEAMM بسیار خوب و رضایت‌بخش است.

ایستگاه فضایی

سفر به فضا ساده‌تر می‌شود

یکی از اهداف مهم رابرت بیگلو و دیگر سرمایه‌گذاران عرصه‌ی هوافضا، ایجاد صنعت گردشگری فضایی است. در ماه جاری بود که ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس، اعلام کرد که تا سال ۲۰۱۸، یک فضاپیمای خصوصی سرنشین‌دار به ماه ارسال می‌کند. شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در نظر دارد به کمک راکت فالکون Heavy و فضاپیمای دراگون، دو نفر را به ماه ببرد تا بتوانند در مدار قمر زمین گردشی داشته باشند؛ البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که هزینه‌ی این سفر بسیار زیاد است و توسط این دو شخص به‌صورت کامل پرداخت می‌شود. یکی دیگر از افرادی که چشمان خود را به ماه دوخته، جف بزوس است. وی مدیریت شرکت فضایی بلو اوریجین را بر عهده دارد و چند روز پیش از برنامه‌های شرکت خود برای سفر به ماه اطلاعاتی منتشر کرد.

رابرت بیگلو در نظر دارد در اطراف ماه زیستگاه‌هایی ایجاد کند و ایستگاه‌های فضایی را در مدار قمر زمین قرار دهد. وی در نظر دارد برنامه‌ی خود را به سیاره‌های دیگر نیز گسترش دهد که البته تا اجرایی شدن آن‌ها راهی نسبتاً طولانی در پیش است. رابرت بیگلو امیدوار است که شرکتش بتواند تا سال ۲۰۲۰، زیستگاه‌های فضایی باد شونده و همچنین ایستگاه‌های فضایی را در مدار ماه قرار دهد. وی به این نکته نیز اشاره می‌کند که هزینه سفرهای فضایی که توسط شرکتش انجام می‌شوند، بسیار کم‌تر از هزینه‌ای است که باید به ناسا پرداخت شود و همین می‌تواند بازار سفرهای فضایی را داغ کند.

با توجه به رقابت شرکت Bigelow Aerospace با دیگران، هزینه‌ی سفرهای فضایی به‌شدت کاهش می‌یابد و انسان‌های بیشتری می‌توانند به فضا بروند و زمین را ترک کنند یا شاید برای ادامه‌ی حیات، سیارات قابل سکونت جدیدی کشف کنند. با ظهور شرکت‌های فضایی خصوصی، ناسا دیگر یکه‌تاز میدان نیست و اکنون رقبای بسیار قدرتمندی دارد که باید با آن‌ها رقابتی تنگاتنگ داشته باشد تا بتواند جایگاه و ارزش خود را همچنان حفظ کند.




منبع : FUTURISM

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار