کد خبر: ۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 March 12
هر چه يک پلتفرم بزرگتر باشد، بيش از پيش مورد هدف هکرها قرار مي‌گيرد. درواقع به همين دليل است که سيستم عاملي همچون مک با محبوبيت پايين‌تر نسبت به ويندوز، مشکلات بدافزاري کمتري نيز دارد. جداي از سيستم عامل، يکي از بهترين راه‌ها براي نفوذ به سيستم کاربران استفاده از شبکه هاي اجتماعي است. به عنوان مثال شبکه اجتماعي فيسبوک که روزانه ميليون‌ها نفر در سراسر دنيا از آن براي به اشتراک‌گذاري محتوا استفاده مي‌کنند، يکي از بسترهاي مورد علاقه هکرها براي نفوذ به سيستم کاربران است. اما آيا با راه‌هاي جلوگيري از آلوده شدن سيستم و در امان ماندن از بدافزارهاي فيسبوک آشنا هستيد؟
به گزارش آی تابناک : 
راه کارهاي ساده براي آلوده نشدن به بدافزارهاي فيسبوک

مراقب اپليکيشن هاي مختلف باشيد

محبوبيت بالاي فيسبوک باعث شده تا تعداد زيادي از نرم افزارها و سايت‌ها از حساب‌هاي کاربري آن براي ورود استفاده کنند. اما بسياري از اين نرم افزارها اعتبار کافي نداشته و نبايد به‌سادگي به آنها اعتماد کنيد.
اگر قصد وارد کردن اطلاعات خود را داشتيد، پيش از انجام آن تمام دسترسي‌هاي نرم افزار مورد نظر را بررسي کنيد. بدتر از آن زماني‌ست که به محض کليک کردن روي يک لينک از شما خواسته مي‌شود تا اعتبار آن اپليکيشن را تاييد کنيد؛ در اين صورت احتمالا با نرم افزاري مخرب رو به رو هستيد. براي آگاهي از معتبر بودن يک نرم افزار، مي‌توان از موتور جستجوي گوگل استفاده کرد تا در صورت آلوده بودن آن، گزارش‌هاي کاربران قبلي، مبنايي براي عدم استفاده از چنين نرم افزاري باشد.

به چيزي که کليک مي‌کنيد، دقت کنيد

اين ساده‌ترين نصيحت براي گشت و گذار در فضاي مجازي‌ست اما شايد بهتر باشد آن را يادآوري کنيم. هرگز روي لينک يا چيزي که از اعتبار و امنيت آن مطمئن نيستيد، کليک نکنيد. تنها لينک‌هاي مختلف در سايت‌هايي که نمي‌شناسيد منبع ورود ويروس هاي مختلف به سيستم شما نيستند و حتي لينکي که دوست شما نيز برايتان ارسال کرده ممکن است آلوده باشد. براي در امان ماندن از بدافزارهاي فيسبوک و ويروس‌هاي شبکه‌ هاي اجتماعي ديگر بايد از تمام موارد مشکوک عبور کرد.

براي تاييد اعتبار لينک‌هايي که به صورت کوتاه‌شده ديده مي‌شوند نيز مي‌توان از سرويس‌هاي آنلاين مختلف براي خارج کردن آنها از حالت کوتاه استفاده کرد.
هرچند، لزوما همه لينک‌هاي آلوده به فيسبوک منتهي نخواهند شد. ولي بسياري از اين لينک‌ها کاربران را به سايت‌هايي با تبليغات بسيار هدايت مي‌کنند که در اين صورت بايد نگران باج افزارها (Ransomware) باشيد.

درخواست‌هاي دوستي عجيب و غريب را قبول نکنيد

بدون شک به کسي که 20 دوست مشترک با شما دارد مي‌توان اطمينان کرد. اما برخي مواقع، درخواست‌هاي دوستي از افرادي دريافت مي‌شود که احتمالا هيچ‌وقت نمي‌توانيد آنها را ببينيد. بسياري از اين پروفايل‌ها تقلبي بوده و حتي ممکن است فردي خارج از کشور آن را ارسال کرده باشد. به‌علاوه تصاويري که روي پروفايل اين افراد قرار مي‌گيرد معمولا براي جلب توجه بوده و ساختگي هستند.

قبول درخواست دوستي اين افراد، آغاز مشکلات خواهد بود. در اين صورت احتمالا بايد در انتظار لينک‌ها و پيام‌هاي آلوده‌اي باشيد که دوست جديدتان براي شما ارسال مي‌کند. براي حل اين مشکل بهتر است از هويت ليست دوستان خود مطمئن شده و تنها با افرادي در ارتباط باشيد که آنها را واقعا مي‌شناسيد.

فريب تيترهاي جذاب را نخوريد

بسياري از ويروس‌ها يا بدافزارهاي فيسبوک از طريق لينک‌ها و عناوين احساسي يا جذاب وارد سيستم کاربران مي‌شوند. تيترهايي با اين مضمون که يکي از ثروتمندان در حال اهداي بخشي از دارايي خود به صورت رايگان است، همگي تقلبي هستند. همان‌طور که در تصوير ضميمه‌شده نيز ديده مي‌شود، 1 ميليون دلار از دارايي بيل گيتس به صورت رايگان به 50 نفر از برندگان اهدا مي‌شود!

به هر صورت تبليغات وسوسه‌کننده بسياري در فيسبوک ديده مي‌شود که هدف اصلي آنها، آلوده کردن سيستم شما با کليک روي لينک‌هاي مخرب است.
امنيت حساب کاربري خود را تا حد ممکن افزايش دهيد

اگر حساب کاربري شما به اندازه کافي ايمن نباشد، در اين صورت احتمال قرباني شدن دوستان شما نيز وجود دارد. معمولا هکرها براي سرقت از کاربران، اطلاعات مربوط حساب کاربري را پيدا کرده و وانمود مي‌کنند که به پول نياز دارند. در اين حالت دوستان شما نيز به دام هکرها خواهند افتاد.

براي اطمينان از ايمن بودن حساب کاربري بهتر است موارد زير را کنترل کنيد:
مطمئن باشيد که هشدارهاي ورود (Login Alerts) فعال هستند؛ در اين حالت فيسبوک به صورت خودکار شما را از تلاش افراد ناشناس براي ورود به حساب کاربري‌تان مطلع خواهد کرد.
با استفاده از تاييديه‌هاي ورود (Login Approvals)، حالت احراز هويت دو مرحله‌اي را به حساب کاربري خود اضافه کنيد. با فعال کردن چنين حالتي، علاوه بر وارد کردن کلمه عبور بايد کد امنيتي که به گوشي شما ارسال شده يا از طريق نرم افزار مربوطه نمايش داده مي‌شود را هم وارد کنيد. احراز هويت دو مرحله‌اي امنيت حساب کاربري را به شکل قابل توجهي افزايش مي‌دهد.
با بررسي بخش‌هاي "Recognized Devices” و "Where You’re Logged in”، از اعتبار دستگاه‌ها و محلي که پيشتر براي ورود به حساب کاربري شما استفاده شده اطمينان حاصل کنيد.

به طور منظم اپليکيشن هاي مجاز خود را بررسي کنيد

يکي از مواردي که شما را از بدافزارهاي فيسبوک و ويروس‌هاي آن حفظ مي‌کند، بررسي اپليکيشن هايي است که پيشتر تاييد کرده‌ايد. با انجام اين کار مطمئن مي‌شويد که هيچ نرم افزار ناشناسي در ليست مخصوص شما وجود ندارد.

با کليک روي علامت مداد کنار آيکون هر اپليکيشن، مي‌توان مجوزهاي آن نرم افزار را بررسي و ويرايش کرد. علامت "X” کنار نرم افزارها نيز تمام مجوزهاي اپليکيشن مربوطه را ابطال مي‌کند.

در صورت آلوده شدن چه بايد کرد؟ 

اگر فکر مي‌کنيد به يکي از بدافزارهاي فيسبوک آلوده شده‌ايد، بعد از انجام مراحلي که پيشتر به آنها اشاره کرديم سريعا کلمه عبور خود را تغيير دهيد. همچنين با استفاده از نرم افزارهاي ضد ويرويس، سيستم خود را به صورت کامل اسکن کرده و مطمئن شويد که هيچ بدافزار يا ويروسي در سيستم شما باقي نمانده است.
شايد بد نباشد با ارسال پستي در صفحه شخصي خود، دوستان‌تان را از آلوده شدن به يکي از بدافزارهاي فيسبوک مطلع کنيد تا قرباني هکرها نشوند.
گشت و گذار ايمن در شبکه اجتماعي فيسبوک کار سختي نيست و با کمي دقت و رعايت موارد بالا، هرگز به دام هکرها نخواهيد افتاد.



منبع : گجت نیوز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار