کد خبر: ۷۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 March 11
صدرنشینی ایران در رشد کمی تولید علم دنیا مهم ترین خبر علمی سومین هفته اسفندماه بود که توسط پایگاه بین المللی 'آی اس آی' اعلام شد و پایگاه 'آی اس سی'نیز از قرار گرفتن 44 موسسه ایرانی در فهرست موسسه های برترجهان اسلام خبر داد.
به گزارش آی تابناک : در سومین هفته اسفندماه قرارداد همکاری موسسه فناوری اتریش و شورای عالی عتف به منظور توسعه مناطق ویژه علم و فناوری کشور در وین به امضا رسید و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شبکه مدیریت نوآوری ایران، سامانه شبکه نوآوری تهران و سامانه تامین مالی و سرمایه گذاری طرح های دانش بنیان رونمایی شد.
اجرای طرح تفکیک اینترنت داخلی از خارجی با هدف رونق شبکه ملی اطلاعات، کشف پنجاهمین گونه میکروارگانیسم ایرانی با نام ‌آلیدیو مارینا سدیمنتی و راه اندازی سومین انستیتوپزشکی بازساختی کشور از دیگر رویدادهای هفته گذشته بود.
در هفته اخیر، شخصیت های کشور به مناسبت روز درختکاری، در مناطق مختلف درخت کاشتند، جلسه کمیته راهبردی مقابله با گرد و غبار با حضور وزیران امور خارجه و نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با محوریت بررسی راهکارهای بین المللی برای مقابله با کانون های خارجی گرد و غبار برگزار شد.

***گزیده اخبار علمی فناوری هفته 
ایران صدر نشین رشد کمیت تولید علم دنیا
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: بررسی رشد کمیت تولید علم در سال 2016 نسبت به 2015 در پایگاه ISI نشان می دهد که ایران بیشترین رشد کمیت تولید علم را در میان برترین کشورهای تولید کننده علم جهان کسب کرده است.

دکتر محمدجواد دهقانی گفت: بررسی رشد کمیت تولید علم 25 کشوری که بیشترین کمیت علم دنیا را براساس پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) تولید می کنند نشان می دهد که کمیت تولید علم کشور در سال 2016 میلادی تاکنون نسبت به سال 2015 میلادی حدود 12 درصد رشد کرده است.
وی گفت: بررسی رشد کمیت تولید علم در این 25 کشور در دوره مشابه نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران بیشترین رشد کمیت تولید علم را در بین برترین کشورهای تولید کننده علم در دنیا کسب کرده است. 
وی یادآور شد: در سال 2015 میلادی از جمهوری اسلامی ایران37 هزار و 975 مدرک در پایگاه آی.اس.آی ثبت شده و این میزان در سال 2016 میلادی به 42 هزار و 503 مورد رسیده است. 

***قرار گرفتن 44 موسسه ایرانی درفهرست موسسه های برترجهان اسلام
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد: نظام رتبه‌بندی کیفیت پژوهش «آی.تی.یو.» در ویرایش سال 2016 خود نام 44 مؤسسۀ ایرانی را در فهرست 185 مؤسسۀ برتر در کشورهای جهان اسلام قرار داده است.
براساس گزارش سامانه «نما» در ویرایش 2016 نظام رتبه‌بندی کیفیت پژوهش «آی.تی.یو.»، 486 مؤسسه ارزیابی شده‌اند که  109 مؤسسه از ایران بوده است.
نظام رتبه‌بندی کیفیت پژوهش «آی.تی.یو.» مؤسسه‌های جهان اسلام را بر پایۀ پنج سنجۀ (شاخص) مرتبط با کیفیت ارزیابی و رتبۀ آنها را منتشر می‌کند که شمار و نسبت انتشارات در یک درصد، 10 درصد و 50 درصد نشریه‌های برتر، شمار و نسبت همکاری علمی بین مؤسسه‌های هم‌میهن (همکاری ملی)، و شمار و نسبت همکاری علمی جهانی (همکاری جهانی) سنجه‌های ارزیابی این نظام هستند.
بر اساس این گزارش دانشگاه تهران در سنجه‌های شمار و نسبت انتشارات در یک درصد، 10 درصد، و 50 درصد نشریه های برتر و هم‌چنین در همکاری علمی جهانی و دانشگاه علوم پزشکی تهران در همکاری علمی ملی جایگاه اول را در ایران به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین ایران و ترکیه، هر کدام با 44 مؤسسه، بیشترین شمار مؤسسه‌ها را در این نظام رتبه‌بندی دارند. مصر با 17 مؤسسه، مالزی با 17 مؤسسه، پاکستان با 12 مؤسسه، و عربستان با 10 مؤسسه در جایگاه‌های بعدی در این فهرست قرار دارند.

***ورود اتریش به توسعه مناطق ویژه علم و فناوری آذربایجان و بوشهر
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) از دوشنبه تا چهارشنبه هفته گذشته به منظور توسعه همکاری های مشترک علمی و تحقیقاتی و نهایی کردن توافقات ایران و اتریش در زمینه توسعه مناطق ویژه علم و فناوری کشورمان به وین سفر کرد. 
دکتر وحید احمدی در جریان این سفر علاوه بر دیدار با دبیرکل یونیدو، در نشست دوجانبه با وزیر فناوری و حمل و نقل اتریش شرکت کرد و با رییس موسسه فناوری اتریش و تعدادی از مقامات علمی و فناوری این کشور ملاقات کرد.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و مدیرکل موسسه فناوری اتریش به منظور گسترش فعالیت های مشترک، قرارداد همکاری امضا کردند.
به گفته احمدی، قرار است طرف اتریشی برمبنای این تفاهم نامه به منظور توسعه مناطق ویژه علم و فناوری ایران وارد عمل شود که این کار از مناطق ویژه علم و فناوری در استان های آذربایجان و بوشهر آغاز خواهد شد.

***رونمایی شبکه مدیریت نوآوری ایران
شبکه مدیریت نوآوری ایران روز دوشنبه با همکاری جشنواره ملی بهره وری و جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران، در صندوق نوآوری و شکوفایی رونمایی شد؛ ماموریت این شبکه توسعه اکوسیستم نوآوری در بخش خصوصی ایران در راستای اقتصاد دانش بنیان است. 
فعالیت های این شبکه در جهت تسهیل گری برای ایجاد و بهره مندی بخش خصوصی از مشوق ها و حمایت های لازم در راستای شکل گیری فعالیت های اقتصادی در دو حوزه اصلی توسعه زیر ساخت ها و پلتفرم های مشترک بین دولت، بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان و نیز فعالیت های ترویجی و آگاه سازی ساماندهی شده است.
تدوین استانداردهای ملی مدیریت نوآوری با همکاری سازمان استاندارد، رتبه بندی سازمان های نوآور و رتبه بندی تجارت برتر تجاری سازی دانش بنیان با همکاری مرکز رتبه بندی اتاق بازرگانی و نیز صندوق نوآوری و شکوفایی، اعطای برند نوآور به محصولات ساخت ایران، مشارکت در ایجاد مراکز نوآوری و توسعه پارک های فناوری بخش خصوصی، مشارکت در توسعه صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر مشترک، ممیزی و صدور گواهینامه استانداردهای نوآوری، اجرای طرح های پیمایشی و پژوهشی بنگاهی و ملی از عمده فعالیت های شبکه مدیریت نوآوری ایران خواهد بود.

***رونمایی از سامانه شبکه نوآوری تهران 
سامانه شبکه نوآوری تهران روز دوشنبه گذشته با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.
این سامانه با هدف ایجاد اشتغال و تجمیع امکانات در کشور برای زیست بوم فناوری طراحی و راه اندازی شده است و در آن 1108 شرکت دانش بنیان، دانشگاه، صندوق های خطر پذیر و شتابدهنده ها جانمایی شده اند.
شرکت های دانش بنیان در هر منطقه از شهر تهران می توانند با عضویت در این شبکه خدمات جدیدی از شبکه دریافت کنند؛ همچنین می توانند امکانات خود را با سایر شرکت ها به اشتراک بگذارند.
در شبکه علاوه بر درج نقشه جایابی هر شرکت دانش‌بنیان، برای هر یک از شرکت‌های دانش‌بنیان صفحه کاملی نیز در نظر گرفته شده است تا آنها بتوانند پس از ثبت‌نام اطلاعات خود را در صفحه مربوط به شرکت‌ها ارائه دهند؛ این اطلاعات شامل محصولات تولیدشده و همکاران شرکت می‌شود، ضمن آنکه امکان تبادل‌نظر میان فعالان حوزه علم و فناوری ایجاد خواهد شد.

*** سامانه تامین مالی و سرمایه گذاری طرح های دانش بنیان رونمایی شد
سامانه تامین مالی و سرمایه گذاری طرح های دانش بنیان و فناورانه با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل فرابورس و تعدادی از کارگزاران تجاری رونمایی شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم، راه اندازی سامانه تامین مالی و سرمایه گذاری طرح های دانش بنیان را یک بستر تعاملی برای سرمایه گذاران، صاحبان ایده و فعالان دانش بنیان توصیف کرد.
دکتر علیرضا دلیری افزود: این سامانه دارای بخش های مختلفی همچون سرمایه گذاری، تسهیلات، بیمه، ضمانت نامه و خیرین است که به عنوان مثال در بخش تسهیلات، اطلاعات مربوط به نحوه و میزان تسهیلات قابل دریافت از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق توسعه ملی، بانک ها، وجوه اداره شده دستگاه ها و همچنین تامین مالی بین المللی ارائه شده است.
وی با بیان این که تمرکز اصلی این سامانه روی موضوع سرمایه گذاری خواهد بود، خاطرنشان کرد: در بحث سرمایه گذاری، نیازمند تقویت بازار سرمایه هستیم که در این رابطه رایزنی های مفید و موثری با سازمان بورس و شرکت فرابورس داشته ایم.
دلیری به سرمایه گذاران طرح های دانش بنیان و فناورانه اطمینان خاطر داد که معاونت علمی و فناوری و سازمان بورس در کنار آنها خواهند بود.

***معرفی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی برگزیده حوزه همکاری های بین الملل
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری برگزیده در حوزه همکاری های علمی و فناوری بین المللی سال تحصیلی ٩٥-١٣٩٤ معرفی و تجلیل شدند. 
در این مراسم که روز سه شنبه در حاشیه هفتمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل این مراکز به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، از دانشگاه صنعتی شریف، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، پژوهشگاه دانش های بنیادی، پارک علم و فناوری استان فارس، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان مراکز برتر در حوزه همکاری های علمی بین المللی تجلیل شد. 
همچنین دانشگاه رازی کرمانشاه، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه به عنوان مراکز شایسته تقدیر، معرفی شدند. 
پارک فناوری پردیس نیز که از زیرمجموعه های معاونت علمی و فناوری محسوب می شود در این مراسم به عنوان برگزیده افتخاری مورد تجلیل قرار گرفت

***تفکیک اینترنت داخلی از خارجی با هدف رونق شبکه ملی اطلاعات
طرح تفکیک اینترنت داخلی از اینترنت خارجی که با هدف رونق شبکه ملی اطلاعات در دستورکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران قرار گرفته بود از پانزدهم اسفند ماه (یکشنبه ) با کمک اپراتورهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی وارد مرحله اجرا شد.
این طرح با هدف ارزان تر شدن تعرفه اینترنت داخلی برای رونق شبکه ملی اطلاعات از نخستین روزهای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات مورد توجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.
با تفکیک اینترنت داخلی از خارجی بهای ترافیک داخلی برای کاربران شبکه ملی اطلاعات به نصف قیمت کاهش می یابد.

*** پنجاهمین گونه میکروارگانیسم ایرانی کشف شد
رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از کشف پنجاهمین گونه میکروارگانیسم جدید ایرانی با نام ‌آلیدیو مارینا سدیمنتی ( Aliidiomarina sediment ) با سعی و تلاش محققان این مرکز خبر داد.
دکترابوالحسن شاهزاد فاضلی افزود: این میکروارگانیسم بومی قابلیت تولید آنزیم لیپاز ( نوعی کاتالیز کننده هیدرولیز چربی ) را دارد. آنزیم لیپار در صنایع تخمیری و شوینده به کار گرفته می شود.
وی با بیان اینکه 50 باکتری بومی توسط محققان این مرکز کشف و به فهرست میکروارگانیسم های دنیا اضافه شده است، افزود: تعداد میکروارگانیسم های پروکاریوت ( شامل دو گروه باکتری و آرکی ) در دنیا به 13 هزار و 537 مورد می رسد که 50 باکتری آن را محققان ایرانی به دنیا معرفی کردند.
کاربرد میکروارگانیسم های ایرانی در صنایع نساجی، کشاورزی، لبنی و تخمیری و صنایع شوینده است که به عنوان راهکار زیستی برای حفظ محیط زیست به شمار می آید. 

*** برگزاری دومین کنفرانس 'توسعه میادین نفت و گاز کشور'
برگزاری دومین کنفرانس 'توسعه میادین نفت و گاز کشور' با محوریت طرح های توسعه فناوری ازدیاد برداشت که طبق قراردادی به 9 مرکز دانشگاهی و پژوهشی کشور شامل پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز، پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی سهند، دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعت نفت واگذار شده است با حضور متخصصان بین المللی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. 
همچنین در بخش علمی این کنفرانس مجموعه ای از فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی دانشجویان دکتری از جمله 60 مقاله در زمینه ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز به صورت پوستر ارائه شد.
بخش نمایشگاهی این کنفرانس نیز به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی برگزار کنندگان این کنفرانس، شرکتهای اکتشاف و تولید مورد تایید وزارت نفت و شرکتهای خارجی همکار اختصاص داده شده بود و نماینده کنسرسیوم نفتی PERGAS و نماینده شرکت IFP در این کنفرانس شرکت داشتند.

بیست‌وششمین نشست سراسری رؤسای بنیادهای نخبگان استانی، برگزاری سمینار فناوری اطلاعات در شبکه هوشمند با حضور محققان ایران و فرانسه با همکاری میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه لیموژ فرانسه در تهران، برپایی آیین نکوداشت پدر علم فیزیولوژی گیاهی ایران در دانشگاه تهران، راه اندازی تارنمای تخصصی کلکسیون ذخایر میکروبی کشاورزی توسط پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی 'اختفا و گرفت' در رشته اختر شناسی و علم نجوم در شهرکرد و آغاز نام نویسی در نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی از دیگر رویدادهای سومین هفته اسفندماه بود.

***گزیده اخبار علمی بین الملل 

*** کشت سیب‌زمینی در مریخ امکان‌پذیر اعلام شد
محققان پس از سال ها بررسی دریافتند که کشت سیب زمینی در سطح مریخ امکان‌پذیر است و این گیاه قادر است در سخت‌ترین شرایط سطح زمین رشد کند.
محققان با شبیه‌سازی شرایط سطح مریخ درون یک CubeSat که توسط مهندسان دانشگاه فناوری و مهندسی لیما در پرو ساخته شده است، توانستند در این شرایط سیب‌زمینی کشت کنند.
این پژوهشگران شرایط روز و شب، دمای محیط، فشار هوا و ترکیبات اتمسفر مریخ را شبیه‌سازی کردند و به منظور بررسی تاثیر این عوامل بر رشد سیب زمینی، حسگرهایی را درون محیط قرار دادند.
مهم ترین هدف این تحقیقات، بررسی امکان کشت محصولات کشاورزی در سطح مریخ است. به اعتقاد محققان اگر گیاهان بتوانند در این شرایط شبیه‌سازی شده رشد کنند، در سطح مریخ نیز رشد و ادامه حیات آن‌ها امکان‌پذیر است.

***اسنودن: اندروید و آی.او.اس بسترجاسوسی آمریکاست
ادوارد اسنودن پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا گفت: هزاران سند محرمانه سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در سایت ویکی لیکس بار دیگر این واقعیت را ثابت می کند، سازمان های اطلاعاتی این کشور تلفن های همراه به ویژه با نرم افزار آی.او.اس و اندروید را شنود می کنند.
سایت ویکی لیکس، سه شنبه گذشته نخستین بخش از اسناد و فایل های محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را در مجموعه ای با عنوان « Year Zero» منتشر کرد که شامل 9 هزار سند است.
به گزارش خبرگزاری «فدرال پرس» روسیه، انتشار این اسناد، جزئیات محرمانه ای در مورد جاسوسی سایبری سیا را مورد توجه قرار می دهد و در آن برنامه سیا برای شنود گوشی های تلفن همراه از نوع اپل آیفون، برنامه های پشتیبانی آندروید، مایکروسافت ویندوز و نیز هک تلویزیون های سامسونگ با هدف دسترسی به میکروفون داخلی به منظور جاسوسی مکالمات افشا شده است. 
این برنامه جاسوسی در سراسر نقاط جهان به اجرا در آمده است. 

***اخبار منتخب حوزه محیط زیست :

***جلسه کمیته راهبردی مقابله با گردو غبار 
جلسه کمیته راهبردی مقابله با گرد و غبار با حضور محمدجواد ظریف و حمید چیت چیان وزیران امور خارجه و نیرو، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با محوریت بررسی راهکارهای بین المللی برای مقابله با کانون های خارجی گرد و غبار برگزار شد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این جلسه با اشاره به تلاش های گسترده ایران در سطح بین المللی طی دو سه سال اخیر برای مقابله با توفان های گرد و غبار و ایجاد اجماع جهانی و منطقه ای در این خصوص، گفت: متاسفانه روند همکاری های شکل گرفته در سطح منطقه به دلیل تحولات سال 2011 متوقف شد و البته شرایط عراق و سوریه و تخریب های صورت گرفته بر اثر جنگ در کشورهای همسایه و منطقه در این شرایط بی تاثیر نیست.
ظریف افزود: البته ایران به تلاش های خود در این زمینه ادامه می دهد و در همین راستا، امروز نامه ای به دبیرکل سازمان ملل برای بیان ضرورت های اجماع جهانی در خصوص مقابله با گرد و غبار، همچنین اقناع کشورهای همسایه برای همکاری در این زمینه با امضای مشترک من و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ارسال خواهد شد.
وی ایجاد اجماع جهانی در حوزه محیط زیست را موضوعی زمانبر دانست.
وزیر نیرو نیز در این جلسه با اشاره به برخی اقدام های صورت گرفته از سوی وزارت نیرو برای احیای تالاب هورالعظیم همچون رهاسازی 4 میلیارد متر مکعب آب شیرین از کرخه، گفت: بخش اعظم تالاب بین مرزی هورالعظیم در عراق قرار دارد که در بحث آب و مدیریت منابع آبی با دو موضوع رو به رو است.
حمید چیت چیان افزود: این دو موضوع، نخست اجرای طرح های گسترده سدسازی ترکیه روی دجله و فرات معروف به پروژه گاپ و دوم ذخیره سازی آب در دریاچه های میانی عراق با حجمی بیش از 100 میلیارد متر مکعب است.
وی اشاره ای هم به موضوع تالاب بین المللی هامون داشت و خاطرنشان کرد: افغانستان باید علاوه بر 820 میلیون متر مکعب آبی که در حال حاضر به سمت ایران می آید، رهاسازی حجم بیشتری آب برای احیای هامون در بخش ایرانی را در دستور کار قرار دهد. 
وی دو پیشنهاد داشت؛ نخست آنکه سازمان های بین المللی درگیر پروژه های مطالعاتی با شناسایی منشاء های گرد و غبار در موضوعاتی همچون تخصیص حقآبه طبیعی تالاب های ایران از کشورهای همسایه، مطالبه گری از کشورهای منطقه و همسایه برای کنترل مدیریت آب و عدم ادامه طرح های گسترده ای همچون گاپ با ایران همکاری کنند و دوم آنکه تلاش کنیم تا از طرق مختلف به ویژه شبکه های اجتماعی که این روزها بسیار مورد استفاده مردم قرار دارد، نمودارها، آمارها و اطلاعات درست و کافی در خصوص گرد و غبار و منشاء های خارجی و داخلی آن را به مردم منتقل کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با یادآوری تاثیرپذیری ایران از توفان های گرد و غبار ناشی از کانون های داخلی و خارجی، گفت: دخالت های انسانی در طبیعت، گرمایش زمین و تغییر اقلیم منجر به ایجاد این کانون ها شده که متاسفانه به طور نمونه در خوزستان به صورت سالانه نیز با تشدید شرایط موثر، شاهد افزایش کانون ها هستیم.
معصومه ابتکار با بیان اینکه تشدید کانون های گرد و غبار در کشورهای همسایه و منطقه منجر به آن شده است که ایران حتی از قره قوم افغانستان نیز تاثیر بگیرد، اظهار کرد: عربستان، امارات و به طور کلی کشورهای جنوب خلیج فارس از دیگر کانون های خارجی موثر بر ایران هستند که البته عراق به واسطه اجرای طرح سدسازی های بزرگ ترکیه معروف به طرح گاپ و کاهش شدید آب دجله و فرات، جنگ، تغییر اقلیم و بسیاری مداخلات انسانی دیگر تاثیر بیشتری بر ایران دارد.
همچنین خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در این جلسه پیشنهاد داد با توجه به پایدار و حتی رو به گسترش بودن توفان های گرد و غبار در کشور طی سال های آتی، جلب همکاری سازمان های جهانی مختلف همچون سازمان جهانی بهداشت و استفاده از امکانات و همکاری های آن ها برای کاهش اثر توفان های گرد و غبار بر مردم در کوتاه مدت اقدام کنیم.

***برگزاری جشنواره 'محیط زیست در منشور حقوق شهروندی'
همایش و جشنواره 'محیط زیست در منشور حقوق شهروندی' همزمان با روز ملی درختکاری و هفته منابع طبیعی با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، در بوستان پردیسان برگزار شد.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم با بیان اینکه الگوی غلط مصرف غذا در کشور موجب هدر رفت ٢٧.٥ میلیارد متر مکعب آب می شود، گفت: این الگوی نادرست موجب می شود تا یک سوم غذا از مزرعه تا سفره هدر رود. 
معصومه ابتکار افزود: برخی می گویند هدر رفت غذا چه ارتباطی به محیط زیست دارد؛ درحالیکه این میزان هدر رفت منبع بزرگی از آب را هدر می دهد و به همان نسبت هم خاک آلوده و حجم زیادی زباله تولید می شود. 
وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم برای مقابله با آلودگی هوا اقدامات زیادی انجام داده که موجب شد در تهران امسال تا ١٤ اسفند ٢٥٧ روز هوای سالم و پاک داشته باشیم؛ یعنی ٦٣ روز بیشتر هوای سالم و پاک نسبت به مدت مشابه در سال ٩٢ داشتیم. 
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی نیز در این همایش با تاکید بر نقش همه دستگاه های اجرایی در تحقق منشور حقوق شهروندی، خواستار معرفی و برخورد قانونی با عاملان آلودگی در کشور شد و گفت: وضع عوارض، مالیات و جریمه برای آنها در این خصوص می تواند در حوزه پیشگیری تخریب محیط زیست موثر باشد.
الهام امین زاده افزود: گزارش حقوق شهروندی سازمان حفاظت از محیط زیست به موقع به من ارائه شده است و همه دستگاههای اجرایی تا ١٠ اسفند ماه فرصت داشتند که گزارش های خود در زمینه حقوق شهروندی را ارائه کنند که البته هنوز برخی دستگاه ها گزارش نداده اند.
وی ادامه داد: اگر همه دستگاه ها موضوع فعالیت خود را با حقوق شهروندی مرتبط بدانند و دست مایه نشست هایی برای افراد ذینفع و ذیربط باشد، می تواند به تحقق حقوق شهروندی منجر شود.

*** کارنامه زیست محیطی دولت تهیه و ارائه می شود
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، روز سه شنبه گذشته در سمپوزیوم بین المللی ایران ١٤٠٤ گفت: عملکرد زیست محیطی دو ساله نهادها را در قالب کارنامه زیست محیطی ارائه کردیم و در تلاشیم تا کارنامه چهار ساله عملکرد زیست محیطی دولت را نیز تهیه کنیم.
معصومه ابتکار افزود: معتقدیم که آینده محیط زیست، جنگل، منابع طبیعی و به طور کلی ایران با نگاه توسعه پایدار در راستای حفظ محیط زیست گره خورده است. 
وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست هفته گذشته مجلس شورای اسلامی در بودجه ٩٦ گام مهمی برداشت و قرار شد ٣ درصد از تمام قراردادهای نفتی به موضوع رفع مشکلات و معضلات زیست محیطی اختصاص یابد. 
ابتکار افزود: این درآمد می تواند در مناطق نفت خیز مانند خوزستان، ماهشهر، عسلویه و حتی استان فارس برای کاهش عوارض زیست محیطی فعالیت ها هزینه شود و ما نیز صندوق ملی محیط زیست را به عنوان شتاب دهنده فناوری های سبز راه اندازی کردیم که می تواند موجب سرعت بخشیدن به برنامه ها در بخش ملی و بین المللی شود. 
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: پیش از آنکه به معاهده پاریس بپیوندیم باید به فکر بهینه سازی مصرف انرژی باشیم، به علت پرداخت یارانه و رایگان بودن سوخت اکنون پنج برابر جهان انرژی مصرف می کنیم؛ ازاین رو در سال 1386 مقام معظم رهبری کاهش مصرف انرژی را ابلاغ کردند بنابراین در این زمینه یک تعهد ملی داریم که می تواند با تعهد جهانی ما همراه شود.
ابتکارهمچنین به تغییر اقلیم اشاره کرد و افزود: ایران از ناحیه تغییر اقلیم هم آسیب می بیند؛ در 30 سال گذشته بارندگی ها کاهش اما در مقابل دمای هوا افزایش یافته است، همچنین برداشت های بی رویه از منابع آبی زیر زمینی برخی استان ها از جمله فارس را با مشکل مواجه کرده است.
پنجمین سمپوزیوم بین المللی ایران 1404 امروز سه شنبه 17 اسفندماه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، سفرا و نمایندگان کشورهای تونس، اکوادور، بلغارستان، ژاپن، تاجیکستان، افغانستان، اسپانیا، بلژیک، ونزوئلا، آلمان، عراق، مصر و بلاروس با محوریت مقررات ایمنی و کاهش آلاینده های زیست محیطی در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد و در این مراسم برگزیدگان پنجمین سمپوزیوم بین المللی ایران 1404نیز معرفی و تجلیل شدند.

***معاون رییس جمهوری خواستار خروج متجاوزان به منابع طبیعی از فهرست عفو رهبری شد
معاون حقوقی ریاست جمهوری از قوه قضاییه خواست که متجاوزان به منابع طبیعی و محیط زیست در فهرست استثنائاتی قرار بگیرند که از شرایط عفو مقام معظم رهبری برخوردار نمی شوند.
حجت الاسلام مجید انصاری روز سه شنبه در همایش سومین روز از هفته منابع طبیعی با گرامیداشت یاد شهدای منابع طبیعی، تاکید کرد که قوه قضاییه در این موضوع رحم و شفقت و بخشودگی را کنار بگذارد و متجاوزان به منابع طبیعی و جنگل ها را در فهرست عفو رهبری در مستثنیات قرار دهد.
وی اظهار کرد: جنگلبانان، پاسداران امروز مرزهای کشور هستند و همانطور که دیروز در خط مقدم همه قوا و مردم پشت سر رزمندگان بودند و پیروز شدیم، اگر امروز همه پشت سر سنگربانان محیط زیست به میدان نیایند زندگی خود و فرزندان خود را از دست داده اند.
معاون حقوقی رئیس جمهوری تصریح کرد: تخریب گران محیط زیست در دین، مفسد فی الارض معرفی می شوند و خداوند اسرافگران در مواهب طبیعی را برادران شیطان خطاب می کند.
وی افزود: افتخار داریم در سایه چنین دینی نظام جمهوری اسلامی را استوار و براساس آن قانون اساسی را تصویب کردیم که در این قانون به اهمیت محیط زیست توجه ویژه ای شده است.

***انعقاد تفاهم نامه سه جانبه سازمان محیط زیست، وزارت اقتصاد و کانون دفاتر پیشخوان دولت 
سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، سید حسین میرشجاعیان معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد و علی فلاح حقیقی دبیرکل کانون صنفی دفاتر پیشخوان دولت، هفته گذشته تفاهم نامه همکاری مشترکی امضا کردند.
براساس این تفاهم نامه، تمام مجوزهای محیط زیست از 15 خردادماه سال آینده از طریق پیشخوان دولت صادر می شود.
این تفاهم نامه در 12 ماده و 5 تبصره برای دوره ای 5 ساله به منظور شناسایی، احصا، مطالعه، تحلیل و الکترونیکی کردن فرآیندهای درخواست و صدور مجوزهای 'استقرار واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی محیط زیست'، 'ارزیابی زیست محیطی طرح ها و پروژه ها' و 'شکار و صید' سازمان، توسط پیشخوان با امکان پیگیری و پاسخگویی به صورت الکترونیک به متقاضیان و تبادل اطلاعات با سایر دستگاه های اجرایی با امکان حق مالکیت اطلاعات برای سازمان و ارائه رایگان نرم افزارهای داخلی این مجوزها به سازمان، با تاکید بر حذف مراجعه حضوری متقاضیان مجوزهای مذکور به سازمان و صرفا از طریق دفاتر پیشخوان و صدور و ارائه مجوزها به صورت الکترونیکی و تبادل الکترونیکی استعلامات مرتبط با این مجوزها با دیگر دستگاه های اجرایی منعقد شد.

*** اجرای مراسم کاشت درخت دوستی در باغ ملل پردیسان 
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز پنجشنبه در مراسم کاشت درخت دوستی در باغ ملل پردیسان با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران باید همگام با اقتصاد جهانی اما با رویکرد اقتصاد سبز یعنی رشد اقتصادی بدون تخریب و آلودگی رشد کند، تصریح کرد: برجام و توسعه مناسبات بین المللی و منطقه ای منجر به ایجاد شرایط بهتر برای حضور ایران در سطح اقتصاد جهانی بود.
معصومه ابتکار افزود: زمانی رشد اقتصادی به معنای تخریب محیط زیست و آلودگی آب‌ها و تولید پساب‌ها بود، اما امروز مفهوم رشد اقتصادی از مولفه‌های مخرب جدا شده و تولید، اشتغال، سرمایه ‌گذاری، صنعت و نفت باید از ابتدا با طراحی و مهندسی سبز و انجام ارزیابی زیست محیطی و درونی‌سازی هزینه‌های محیط زیستی همراه باشد.
وی با بیان اینکه سال ها در تمام دنیا، هزینه های حفظ محیط زیست در بخش صنعت، تولید و کشاورزی به جامعه و مردم تحمیل می شد و در واقع به دلیل هزینه نکردن برای حفظ محیط زیست در بخش های توسعه ای و اقتصادی، مردم باید این هزینه را در بخش درمان پرداخت می کردند، گفت: مطابق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، از هر چهار مورد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال، یک مورد به آلودگی‌های محیط زیست مرتبط است و این بدان معنا است که در نهایت هزینه آلودگی محیط زیست پرداخت می شود و اگر بخش اقتصادی آن را پرداخت نکند مردم باید آن را در بیمارستان ها و درمانگاه ها پرداخت کنند.
ابتکار با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در سه سال و نیم گذشته بر حفاظت از جنگل ‌های طبیعی تاکید بسیاری داشته است، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدام ها در این حوزه، طرح مقابله با آتش سوزی جنگل ها و کاهش وسعت و تعداد این آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست یا از طریق دولت و با اجرای طرح هایی در سطح کلان و با همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در کل کشور بود.
وی با اعلام اینکه به دلیل اجرای برنامه های مختلف در این حوزه همچون طرح جامع مقابله با آتش سوزی در جنگل‌ها، امسال کاهش 67 درصدی آتش سوزی در جنگل‌ های هیرکانی و زاگرس را تجربه کردیم، اظهار کرد: با مشارکت بیشتر مردم و ادامه همکاری دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و به کارگیری امکانات فنی این بخش‌ها می‌ توانیم طرح مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها را با موفقیت پیش بریم و تهدید آتش سوزی جنگل ها را به حداقل برسانیم.

***رونمایی از سنگ یادبود کاشت درخت صلح و دوستی بین ایران و ژاپن
سنگ یادبود کاشت درخت صلح و دوستی بین ایران و ژاپن هفته گذشته طی مراسمی با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نوبوآ تاناکا رئیس بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن و هیرویاسو کوبایاشی سفیر ژاپن در ایران در محل سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد.
معصومه ابتکار در این مراسم گفت: این درخت می تواند نشانه ای از صلح و دوستی بین ملل باشد و به تقویت روابط و دوستی بین دو کشور کمک کند.
وی ضمن اعلام آمادگی ایران برای همکاری دو جانبه محیط زیستی با بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن، اظهار کرد: گسترش همکاری های محیط زیستی میان کشورها می تواند منجر به قرار گرفتن مسیر توسعه ای جهان در مسیر توسعه پایدار شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر علاقه مندی و تلاش ایران برای گسترش تکنولوژی های سبز در راستای حفاظت از محیط زیست، تصریح کرد: استفاده از دانش و تجربه ژاپن در زمینه حفاظت از محیط زیست می تواند برای محیط زیست ایران بسیار موثر باشد.
رئیس بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن نیز با اشاره به نوع فعالیت های این بنیاد، گفت: هدف گذاری فعالیت های ما منطبق با اهداف توسعه پایدار جهانی و توسعه صلح در جهان است.
نوبوآ تاناکا با بیان علاقه مندی برای گسترش همکاری های محیط زیستی میان ایران و ژاپن، افزود: ایران و ژاپن دارای اشتراکات فرهنگی بسیاری هستند که می تواند به گسترش صلح و توسعه پایدار در جهان کمک کند.

*** برنامه عمل حمایت از 6 گونه جانوری تا پایان امسال ابلاغ می شود
مدیرکل دفتر حیات وحش وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا دو هفته آینده برنامه عمل حفاظت و مدیریت گونه های جانوری در معرض خطر تهدید برای 6 گونه از سوی سازمان به ادارت کل استان های هدف ابلاغ می شود.
مجید مقدم خرازیان با بیان اینکه تاکنون برنامه عمل حفاظت و مدیریت گوزن زرد و تمساح پوزه کوتاه تهیه و اجرایی شده است، افزود: برنامه عمل پلنگ، میش مرغ، غاز پیشانی سفید، سمندر لرستانی، خرس سیاه و خرس قهوه ای نیز تهیه شده و تا دو هفته آینده به ادارات کل استان های هدف ابلاغ می شود.
وی اظهار کرد: همچنین در نامه ای جداگانه این برنامه عمل را برای استانداران این استان ها ارسال خواهیم کرد و در خواست می کنیم با توجه به ظرفیت های قانونی ایجاد شده همکاری لازم را داشته باشند.
مقدم خرازیان خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سال 2015 بیش از 61 هزار گونه جانوری در دنیا زندگی می کند که حدود 6 هزار تا از آنها در معرض تهدید قرار دارند، این آمار بر اساس فهرست سرخ IUCN ( فهرست سرخ گونه های در خطر تهدید سازمان حفاظت جهانی) تهیه شده ، در واقع اکنون 9.7 درصد مهره داران جهان در معرض تهدید قرار دارند.
وی افزود: در ایران نیز بر اساس همین آمار حدود هزار و 163 گونه مهره دار وجود دارد که حدود 74 گونه از آنها در معرض تهدید قرار دارند ، در واقع حدود 19 گونه پستاندار، 25 گونه پرنده، 19 گونه خزنده، 6 گونه دوزیستان و 10 گونه از ماهیان در خطر تهدید قرار دارند.
خرازیان مقدم اظهار کرد: این نشان می دهد به رغم اینکه تنوع زیستی قابل ملاحظه در کشور حدود 6.4 درصد از مهره داران آن در خطر تهدید قرار دارند و برای اینکه بتوانیم مانع گسترش این تهدیدها شویم ابتدا باید چالش های پیش رو حیات وحش کشور را بشناسیم.

***برگزاری سمینار بین المللی روزنامه نگاری تغییرات آب و هوایی، روزنامه نگاری صلح در تهران
سمینار علمی دو روزه « روزنامه نگاری تغییرات آب و هوایی، روزنامه نگاری صلح» با مشارکت استادان دانشگاه های ایران، نروژ و دانشگاه کابل افغانستان در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.
در این سمینار موضوعاتی همچون « اهمیت بعد اجتماعی در روزنامه نگاری تغییرات آب و هوایی» ، «سرزندگی فرهنگی» کلید واژه مهم روزنامه نگاری تغییرات آب و هوایی و اقلیمی مورد توجه و تاکید قرار گرفت و « دنگنی اشتیودهال» سخنران مدعو دانشگاه دانشگاه اسلو، طی سخنانی « دخالت انسان و کاهش دغدغه ها و حمایت ها» را از مسایل مهم در این زمینه ارزیابی و ابراز تاسف کرد.
وی افزود: مشکلات ارتباطی، پاسخگویی محدود و شک و انکار از جمله مشکلات بر سر راه جلوگیری از تغییرات منفی آب و هوایی است و باید برای آن چاره سازی کرد.
اشتیودهال تصریح کرد: سیاستمداران در این مورد بی تفاوت و تنها و تنها منتظر اقدامات شهروندان هستند و همین مشکل نیز از شهروندان سر می زند و آنان نیز تنها خواستار و در انتظار اقدامات دولت برای تغییر شرایط اقلیمی و حفظ محیط زیست هستند و این رویه یعنی تداوم وضعیت بد محیط زیست.

*** اخبار علمی پزشکی منتخب هفته: 
***برگزاری سمپوزیوم سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در بیماری های کلیوی 
دومین سپموزیوم یک روزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در بیماری های کلیوی و مجاری ادرار با حضور جمعی از محققان و پزشکان، پنجشنبه به میزبانی پژوهشگاه رویان برگزار شد.
دبیر علمی این کنفرانس در مراسم افتتاحیه نسبت به افزایش نارسایی مزمن کلیه در کشور و شمار افراد در انتظار پیوند کلیه هشدار داد و گفت: این موضوع نشان دهنده یک ضرورت برای بهره گیری از روش های نوین برای درمان بیماری ها از جمله کلیه است.
دکتر رضا مقدسعلی افزود: نارسایی مزمن کلیه عمدتا به دلیل بیماری دیابت و فشارخون ایجاد می شود و براثر آن، عملکرد کلیه ها به تدریج از بین می رود و این بیماران نیازمند دیالیز یا پیوند کلیه می شوند.
وی تصریح کرد: آمار دقیقی از مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه در کشور نداریم اما شواهد و بررسی های موردی نشان می دهد که این بیماری در ایران مانند سایر کشورها در حال افزایش است.
مقدسعلی ادامه داد: هرچند بافت کلیه از بافت های بسیار پیچیده بدن است اما در زمینه استفاده از سلول های بنیادی و مهندسی بافت در ایران و برخی از کشورها به موفقیت هایی دست یافته اند که امیدوارند در سال های آینده بتوانند کمک موثری برای درمان بیماران کلیوی باشند.
به گفته وی محققان در تلاشند با کمک سلولهای بنیادی جلوی پیشرفت نارسایی مزمن کلیه را بگیرند و با استفاده از سیستم های مناسب بتوانند این بیماران را زودتر شناسایی و اقدامات لازم را برای درمان آنها انجام دهند.

***نرم افزار راهنمای خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی رونمایی شد
نرم افزار 'راهنمای خطرسنجی سکته های قلبی، مغزی' که به همت محققان ایرانی شرکت های دانش بنیان و دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی و تولید شده، هفته گذشته رونمایی شد.
نرم افزار موبایلی 'ایراپن' IRAPEN از طریق قابلیت هایی که در اختیار کاربران قرار می دهد، ابتدا احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلبی را برای کاربران از طریق یک تست علمی و دقیق محاسبه می کند و سپس با توجه به نتایج به دست آمده از تست، برنامه ای اجرایی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها پیشنهاد می دهد.
کاربران می توانند با رعایت موارد و نکات پیشنهادی نرم افزار، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی و مغزی را درخود کاهش دهند.
براساس برنامه های طراحی شده در این نرم افزار، طیف رنگ های مشخصی شامل سبز، زرد، نارنجی و قرمز برای قلب، مشخص شده که احتمال خطر کمتر از 10 درصد در طیف سبز، احتمال خطر بین 10 تا 19 درصد در طیف زرد، احتمال خطر بین 20 تا 29 درصد در طیف نارنجی و احتمال خطر بیش از 30 درصد در طیف قرمزرنگ قرار می گیرد و پس از بررسی وضعیت فرد، دستورالعمل های مشخصی برای وی ارائه می شود تا بتواند با رعایت آنها به یک قلب سبز و سالم برسد. 
این اپلیکیشن بر پایه 11 اصل کلی در زمینه خودمراقبتی و پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر تدوین شده است و علاوه بر بخش ارزیابی سکته های قلبی و مغزی، شامل بخش های محتوایی مربوط به آموزش است که از جمله آنها می توان به پیشگیری و کنترل مصرف سیگار و دخانیات، پیشگیری و کنترل سرطان، تغذیه سالم، پیشگیری و کنترل فشار خون بالا، پیشگیری و کنترل دیابت، پیشگیری از کم تحرکی، پیشگیری و کنترل چربی بالای خون، پیشگیری و کنترل مصرف الکل، پیشگیری از چاقی و اضافه وزن و پیشگیری و کنترل بیماری آسم اشاره کرد.
مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم رونمایی از این نرم افزار، از اجرای پویش ملی 'خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی' در سراسر کشور همزمان با آغاز هفته سلامت سال 96 (اردیبهشت ماه) خبر داد.
دکتر شهرام رفیعی فر افزود: همزمان با آغاز پویش ملی خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی در کشور، شاهد افتتاح 200 نمایشگاه خطرسنجی در همه استانها و اجرای کمپین بزرگ آموزش همگانی در زمینه سکته های قلبی و مغزی خواهیم بود.

***برگزاری همایش یک روزه روبان صورتی 
عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کمبود ریزمغذی ها از همان سال های اولیه زندگی تا دوران بزرگسالی می تواند زمینه ساز بروز بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان سینه شود.
دکتر مینو شاهانی روز شنبه هفته گذشته در همایش یک روزه روبان صورتی اظهار کرد: امروزه دیگر بحث وراثت در ابتلا به سرطان ها به تنهایی مطرح نیست بلکه تغییرات ژنتیکی متاثر از عوامل محیطی نیز در این زمینه بسیار مورد بحث هستند. 
وی افزود: یکی از مهمترین عوامل محیطی موثر در ابتلا به سرطان ها، ریزمغذی ها هستند که ثابت شده کمبود آنها در طول دوران رشد و زندگی افراد می تواند زمینه ساز بروز سرطان ها باشد. 
شاهانی به مادران توصیه کرد از دوران کودکی فرزندان خود به این مساله توجه داشته باشند و طبق نظر پزشک ویتامین های D، E و روی و آهن را در رژیم غذایی فرزندان خود قرار دهند. 
وی یادآور شد: مادران باید به میزان رشد کودک خود توجه داشته باشند؛ دور سر کودک 6 ساله باید به اندازه 90 درصد دور سر یک فرد بالغ و قد او 70 درصد قد یک فرد بالغ باشد. 
شاهانی ادامه داد: یک نوزاد سالم در زمان تولد، وزنی حدود سه و نیم کیلوگرم دارد؛ این نوزاد باید در سن چهار تا پنج ماهگی دوبرابر وزن تولد (هفت کیلو) و در یک سالگی سه برابر وزن هنگام تولد (10 کلیو) خود را داشته باشد. 
وی تاکید کرد: کم توجهی به این مسائل نه تنها می تواند زمینه ساز بروز بیماری در افراد در سنین بالاتر شود، بلکه در سلامت نسل های بعدی نیز می تواند تاثیر منفی داشته باشد. 



منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار