کد خبر: ۶۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 March 03
برای خرید یک اسمارت فون گزینه های زیادی وجود دارد و فاکتورهایی برای خریدار مهم هست که باید بر اساس آن انتخاب انجام شود. بسیاری می پرسند که چه گوشی را تهیه کنیم، در اولین جواب می گویم به چه برندی علاقه دارید زیرا اگر به برند ایکس علاقه داشته باشید و کسی محصولی از یک برند دیگر را به شما معرفی کند، ممکن است ارتباط خوبی را با محصول معرفی شده برقرار نکنید و همین موضوع باعث می شود فاکتورهای مثبت محصول معرفی شده به چشم شما نیاید. اما اگر برند گوشی برای شما مهم نیست باید در کنار سخت افزار، سیستم عامل، باتری و ظاهر، دوربین را یکی از مهمترین گزینه ها برای خرید گوشی عنوان کرد. در این بخش می خواهیم دوربین 3 محصول خوش نام را بررسی کنیم و ببینیم در عمل این محصولات چگونه هستند.

به گزارش آی تابناک : سال 2016 دیگر سال جنگ بر سر مگاپیکسل نبود و شرکت ها متوجه شدند که باید از سنسور خوب در محصولات خود استفاده کنند. دوربین هایی با مگاپیکسل بالا اکنون جای خود را به مگاپیکسل کم اما سنسور خوب داده اند. این تغییرات البته تنها یک نکته منفی دارد و آن هم این است که در کنار تمام ویژگی های مثبت در عکسهای ثبت شده، جزئیات کمی افت پیدا کرده است. یکی از اساتید در دانشگاه همیشه تاکید بر این موضوع داشت که مهم نیست که جزئیات در عکس ثبت شده بالا باشد، مهم این است که عکسی را ثبت کنیم که مفهوم را به خوبی منتقل کند. شاید این جمله مورد توجه قرار نگیرد اما زمانی که تصویری را می خواهید ثبت کنید که در قسمت بالا آسمان باشد و در بخش پایین تصویر طبیعت و زمین قرار گرفته باشد، دوربینی عملکرد خوبی دارد که هم آسمان را در عکس نگه دارد و هم زمین را. بیشتر دوربین ها زمانی که در معرض نور آسمان قرار می گیرند مقدار نور دریافتی را کم می کنند تا آسمان خوبی را ثبت کنند اما از آن سو طبیعت را کاملا تیره ثبت می کنند. در اینجا است که ویژگی HDR به کمک شما می آید. در این حالت ثبت عکس کمی با زمان بیشتری انجام می شود (البته بستگی به پردازنده دارد) اما سعی بر این است تا با تلفیق چند لایه عکس، جزئیات بهتری را خصوصا در قسمت های تیره به کاربر هدیه دهد.

در این بخش قصد داریم دوربین آیفون 7 پلاس که با جنجال زیادی معرفی شد را در کنار سامسونگ اس 7 اج که بارها به عنوان بهترین گوشی سال 2016 معرفی شده است و هوآوی میت 9 که باعث شد هوآوی را در جمع بزرگان دوربین قرار دهد، بررسی کنیم.

آیفون 7 پلاس

 در این گوشی شاهد دو لنز هستیم که یکی از آنها استاندارد است و دیگر برای تله فوتو یا عکسبرداری با زوم دو برابر. یکی از ویژگی های دوربین این محصول را می توان به دو لنز 12 مگاپیکسل که یکی با f/1.8 و دیگری با f/2.8 است نسبت داد. اگر از عکاسی سر رشته ای داشته باشید می دانید که هر چه عدد کمتر باشد میزان نوری که به سنسور می رسد بیشتر است پس عکاسی در نور کم با کمتر نتیجه بهتری را در بر دارد. لنز استاندارد می تواند با زاویه بازتر عکس هایی روشن تر را ثبت کند و این موضوع خصوصا در نور روز بسیار جذاب و خوب صورت می گیرد. لنز تله نور کمتری را دریافت می کند اما این موضوع را هم میدانید که در صورت زوم اپتیک به هیچ عنوان از کیفیت عکس شما کاسته نمی شود که این هم یکی دیگر از نکات مثبت است. کنتراست و رنگ ها در عکسهای ثبت شده مناسب ارزیابی می شوند هرچند که نباید ویژگی هایی همچون HDR و OIS یا لرزش گیر اپتیک را در این مجموعه فراموش کرد. ویژگی های بارز دوربین 7 پلاس را می توان در HDR ، پانوراما با دقت بالا در ثبت، فیلم برداری سریع جالب، اسلوموشن یا فیلم برداری آهسته با 240 فریم در ثانیه، حداکثر رزولوشن 4در فیلم برداری، کنتراست مناسب عکس ها، مات نشدن تصاویر، دقت خوب در رنگ ها و عکاسی پیاپی اشاره داشت. دوربین ثانویه با لنز 7 مگاپیکسل و f/2.2 قابلیت HDR، پانوراما و فیلم برداری با حداکثر رزولوشن 1080 یا حداکثر فریم 240 فریم در ثانیه را دارا است. این لنز در شرایط نوری خوب عکس هایی بسیار عالی را ثبت می کند. اگر می خواهید بهترین نتیجه را از دوربین ثانویه داشته باشید بهتر از جلو نور خورشید قرار گیرید و بعد سلفی را بگیرید. در این حالت عکس ثبت شده بسیار شگفت انگیز است و جزئیات را عالی ثبت می کند.

بررسی اختصاصی آیفون 7 پلاس را در وب سایت سخت افزار مگ مطالعه کنید.

سامسونگ اس 7 اج

دوربین 12 مگاپیکسل این محصول با f 1/7 عکس های بسیار زیبایی را می گیرد و نور بیشتری را برای عکس برداری دریافت می کند که در این حالت کار کاربر را برای عکاسی در شب راحت کرده است. با وجود دیافراگم باز و OIS کمتر برای عکس برداری از فلاش استفاده می کنید. عکس های گرفته شده در روز از جزئیات بسیار خوبی برخوردار هستند و اگر در آسمان ابری هستید می توانید با فعال سازی گزینه HDR با عکس های شگفت انگیزی دوستانتان را شگفت زده کنید. در حالت تنظیمات دستی می توانید سرعت شاتر، مقدار ایزو، بالانس سفیدی، فوکوس دستی و پروفایل های شخصی برای رنگ را تغییر دهید و بر اساس محیط و نوع عکاسی که مد نظر دارید آنها را تنظیم کنید. از مزایای دوربین این محصول می توان به حفظ جزئیات خوب در نور کم و حفظ جزئیات بسیار خوب در نور روشن، فوکوس اتوماتیک بسیار سریع و دقیق، دامنه پویا در محیط های باز و بسته، نویز بسیار کم در شب و فلش با توازن سفیدی دقیق اشاره کرد. در مورد فوکوس خودکار که سامسونگ تاکید فراوانی بروی آن داشت باید بگوییم که این دوربین توانست به خوبی از پس تست های انجام شده برآید و بدون نقص و با سرعت بالا کار خود را به خوبی انجام داد. دوربین ثانویه تشکیل شده از سنسور 5 مگاپیکسل با f 1/7 است که همانند دوربین اصلی در شرایط نور کم عکس های خوبی را برای کاربران به ثبت می رساند. همانند نسل قبل و سری نوت ها می توانیید با چسباندن انگشت به سنسور ضربان قلب برای ثبت عکس اقدام کنید. در کل هم دوربین اصلی و هم دوربین ثانویه رنگ ها را به خوبی نشان می دهند و چنانچه قصد خرید این گوشی را دارید دیگر احتیاجی به دوربین های عکس برداری نخواهید داشت. البته این نکته را هم باید ذکر کنیم که منبع نور زرد در عکس های گرفته شده در شب تاثیر خوبی بروی عکس ها ندارد. فیلم برداری مثل نسل قبل یا حداکثر رزولوشن 4K در دسترس است ولی بهتر است برای بهترین نتیجه دوربین را بروی حالت 1080 پیکسل و 60 فریم در ثانیه تنظیم کنید.

بررسی اختصاصی سامسونگ اس 7 اج را در وب سایت سخت افزار مگ مطالعه کنید.

هوآوی میت 9

یکی از مهمترین ویژگی های میت 9 دوربین آن است. استفاده از دوربین های دوگانه دیگر این روزها یک ویژگی جدید نیست. دوربین های دوگانه را می‌توان در محصولات ال جی، هواوی، اپل و برخی از تولید کننده های دیگر مشاهده کرد. استفاده از دو لنز که یکی با سنسور ۲۰ مگاپیکسل و دیگری با سنسور ۱۲ مگاپیکسل است را می‌توان در میت ۹ مشاهده کرد. سنسور ۲۰ مگاپیکسل از نوع تک رنگ و سنسور ۱۲ مگاپیکسل از نوع رنگی یا RGB است. سنسور 20 مگاپیکسل تک رنگ تمام تلاش خود را می‌کند تا عکس سیاه سفید واقعی را ثبت کند که این مورد را در محصولات گذشته هوآوی هم می‌توانستیم مشاهده کنیم. اما سنسور ۱۲ مگاپیکسل عملکرد خوبی را نشان داده است به طوری که ترکیب ای دو لنز توانسته هواوی را به جمع دوربین های قدرتمند اسمارت فون ها اضافه کند. البته یکی از نکات جالب در دوربین این است که هنگام عکسبرداری با لنز رنگی لنز سیاه و سفید هم به کمک شما می آید و تصاویر بهتری را در نهایت ثبت می کند. سنسور تک رنگ با وضوح بالا و سنسور رنگی با رنگ های دقیق به کمک هم عکس های شگفت انگیزی را به کاربر تحویل می دهند. وجود f/2.2 برای یک پرچمدار زیاد جذاب نیست و می توانست بهتر باشد ولی با این وجود باز هم عکس های گرفته شده نور خوبی را به نمایش می گذارند. از دیگر ویژگی های دوربین میت 9 می توان به HDR، پانوراما، لرزش گیر اپتیک، زوم کارآمد، فوکوس لیزری و تشخیص فاز اشاره کرد. ویژگی های بارز دوربین میت 9 را می توان ثبت دقیق رنگ ها، کنتراست مناسب، دقت بالا در جزئیات خصوصاً در لنز 20 مگاپیکسل، عکس های سیاه و سفید طبیعی تر بدون تداخل رنگ در این حالت، محو کردن بخشی از تصویر قبل و بعد از عکس برداری، فیلم برداری مناسب، تنظیمات دستی عالی، کمی نویز در عکس های شب و گزینه اچ دی آر با عملکرد خوب را نسبت داد. دوربین ثانویه با لنز 8 مگاپیکسل و f/1.9 قابلیت Time-lapse، پانوراما و فیلم برداری با حداکثر رزولوشن 1080 یا حداکثر فریم 30 فریم در ثانیه را دارا است. این لنز می تواند نور بیشتری را دریافت کند که برای سلفی دوستان این ویژگی را باید مناسب دانست. در دوربین ثانویه می توانید ایزو را تا 1600 و تعادل نور سفید را تنظیم کنید. البته در محیط هایی با نور بالا کمی عکس ها روشن گرفته می شود که این مورد خصوصاً در رنگ پوست می تواند تاثیر منفی بگذارد.

بررسی اختصاصی هوآوی میت 9 را در وب سایت سخت افزار مگ مطالعه کنید.

در بخش اول دوربین 7 پلاس رنگ ها را به خوبی به نمایش می گذارد و از جزئیات مناسبی برخوردار است اما عکس های میت 9 و اس 7 اج تا حدودی شبیه به هم هست و دارای جزئیات بالایی است ولی دوربین اس 7 نسبت به دو دوربین دیگر نور بییشتری را از محیط جذب کرده است و دوربین میت 9 کمی رنگ ها را نسبت به اس 7 بهتر ثبت کرده است.

1-آیفون 7 پلاس/ 2-هوآوی میت 9/ 3-سامسونگ اس 7 اج

در بخش دوم دوربین 7 پلاس آسمان را به خوبی ثبت کرده است اما بازیابی سایه ها را از دست داده است. عکس ثبت شده در میت 9 رنگ را با دقت خوبی به نمایش می گذارد و تا حدودی جزئیات را در سایه بهبود بخشیده است اما آسمان از کنتراست کمتری نسبت به دو عکس دیگر برخوردار است. در عکس ثبت شده با اس 7 اج آسمان کنتراست بسیار خوبی دارد، جزئیات و بازیابی سایه هم به خوبی انجام شده است.  

1-سامسونگ اس 7 اج/ 2- آیفون 7 پلاس/3- هوآوی میت 9

در بخش سوم اس 7 در کنتراست، بازیابی سایه و داینامیک رنگ بسیار بهتر از 7 پلاس و بهتر از میت 9 قرار گرفت.

1-سامسونگ اس 7 اج/ 2- هوآوی میت 9/ 3-آیفون 7 پلاس

در بخش چهارم اختلاف عکس ثبت شده با اس 7 اج در تمام موارد بسیار بیشتر از دو رقیب دیگر است. اس 7 اج در این عکس هم در بخش آسمان که از نور بالایی برخوردار است و هم در بازیابی سایه ها خصوصا در بخش پایین درخت ها با عملکرد عالی عکس را ثبت کرد. میت 9 در بازیابی سایه ها از 7 پلاس با اختلاف کمی بهتر عمل کرد.

 1-سامسونگ اس 7 اج/ 2- هوآوی میت 9/ 3-آیفون 7 پلاس

در بخش پنجم هر کدام از دوربین ها یک ویژگی بارز داشتند. میت 9 رنگ را با دقت بالایی ثبت کرد، اس 7 اج جزئیات بهتری را نشان می دهد و 7 پلاس مفهوم حجم را بهتر و زیباتر ثبت کرد.

بخش ششم میت 9 و اس 7 اج تقریبا همانند هم هستند اما در اس 7 رنگ ها زنده تر و بازیابی سایه ها کمی بهتر صورت گرفته است. عکس ثبت شده با 7 پلاس از کنتراست ضعیف و داینامیک پایین رنگ رنج می برد.

1-سامسونگ اس 7 اج/ 2- هوآوی میت 9/ 3-آیفون 7 پلاس

در بخش هفتم گسترش رنگ در عکس ثبت شده با میت 9 با اختلاف کمی، کمتر از دو رقیب دیگر است. در بازیابی جزئیات چه در روشنایی تصویر و چه در بخش های تیره با ختلاف کمی اس 7 اج بهتر از 7 پلاس عمل کرد.

1-سامسونگ اس 7 اج/ 2- آیفون 7 پلاس/3- هوآوی میت 9

در بخش هشتم داینامیک رنگ و جزئیات در عکس ثبت شده با 7 پلاس کمتر از دو عکس دیگر است. رنگ ها یکنواخت هستند و سایه و نور به طور قابل ملاحظه ای ضعیف تر از عکس ثبت شده با اس 7 اج است. میت 9 با اختلاف بسیار کمی از 7 پلاس بهتر است.

1-سامسونگ اس 7 اج/ 2- هوآوی میت 9/ 3-آیفون 7 پلاس

در دوربین ثانویه عملکرد 7 پلاس در دقت رنگ ها، رنگ پوست و حفظ پس زمینه بهتر از دو رقیب دیگر است. جزئیات در دوربین اس 7 اج با این که از مگاپیکسل کمتری برخوردار است اما بسیار خوب است. میت 9 نوربیشتری را جذب کرده است که باعث از بین رفتن رنگ پوست و دقت کم در داینامیک رنگ شده است.

1-آیفون 7 پلاس/ 2- سامسونگ اس 7 اج/ 3-هوآوی میت 9

و در آخر بهترین عکس ثبت شده در این مجموعه تعلق می گیرد به عکس ثبت شده با اس 7 اج.

نظر شما چیست و ترجیح می دهید دوربین کدام اسمارت فون ها را با هم مقایسه کنیم.


منبع :‌سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار