کد خبر: ۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 22
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: در بدبینانه ترین حالت ممکن می توان گفت امروزه ایران سهم ۱.۵ درصدی در تولید علم در دنیا را دارد.

به گزارش آی تابناک :  محمدرضا مخبر دزفولی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در روز دوم کنگره بین المللی جندی شاپور که با حضور مسئولان کشوری و شخصیت های ملی در دانشگاه صنعتی جندی شاپور برگزار شد، اظهار کرد: کنگره جندی شاپور باید زودترازاین و در سال های گذشته برگزار می شد اما امروز نیز شروع خوبی برای معرفی این گنجینه ارزشمند است.

وی جندی شاپور را یک نماد تمدنی و بین المللی برشمرد و افزود: جندی شاپور زوایای تمدنی ناشناخته بسیارزیادی دارد که باید برای شناخت تک تک ابعاد این جریان تمدنی برنامه ریزی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه جندی شاپور یک مجموعه علمی و یک شهر دانشگاهی بوده، تصریح کرد: عده ای با غرض قصد دارند جندی شاپور را کوچک جلوه دهند درحالی که بزرگی و عظمت این مجموعه با آکادمی افلاطون  نیز قابل مقایسه نیست.

وجود آزادی علمی در جندی شاپور

مخبردزفولی با اشاره به وجود اختلاف نظرهای متعدد در مورد چگونگی شکل گیری جندی شاپور، بیان کرد: با وجود تمام این اختلاف نظرها اما آنچه مسلم است بزرگ بودن این جریان و مجموعه تمدنی است.

وی همچنین عنوان کرد: شکوفایی جندی شاپور در این منطقه نشان می دهد که آزادی علمی بسیار زیادی وجود داشته و امکان ترقی و راهیابی به مراتب بالاتر برای همه وجود داشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجود اختلافات طبقاتی و مشکلات و محدودیت های پیرامون این موضوع در زمان جندی شاپور، گفت: با این حال اما این محدودیت در جندی شاپور وجود نداشته و تمامی دانشمندان و مردم در این شهر دانشگاهی با تمام موقعیت اجتماعی خود در آزادی عملی کامل به سر می برده اند.

شناسایی جنبه اجتماعی و فرهنگی جندی شاپور

مخبردزفولی با بیان اینکه از دیدگاه همه گرایش اصلی جندی شاپور پزشکی بوده، تاکید کرد: با این وجود اما باید جنبه اجتماعی و فرهنگی  جندی شاپور و زمینه های مربوط به جامعه شناسی آن  نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: چرا که در جندی شاپور نظام و سازمان دانشجویی وجود داشته و همه در آن حق تحصیل و پیشرفت علمی داشته اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ظرفیت عظیم جندی شاپور و وجود دانشمندان متعدد از سراسر جهان در آن گفت: جندی شاپور در زمان ظهور اسلام نیز تداوم داشته به طوری که بخش عمده ای از نهضت ترجمه که در دوره اسلامی شکل گرفت سهم عمده ای از آن مربوط به دانشمندان جندی شاپور بوده است.

مخبردزفولی بیان کرد: نهضت بزرگ علمی  که در دوره اسلامی رخ داد به دلیل نگاه آزادمنشانه اسلام به علم بود و هر چند جندی شاپور از قرن ها قبل ازاسلام شکل گرفته بود اما با ظهوراسلام نیز تعطیل نشد.

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد بسیار زیادی از دانشمندان بیت الحکمه بغداد علم آموختگان جندی شاپور بوده اند، تصریح کرد: هر کدام از تربیت شدگان مکتب جندی شاپور تک به تک می توانند موضوع یک  همایش مجزا و یک  گنگره علمی باشند.

لزوم موشکافی ابعاد مختلف جندی شاپور

مخبردزفولی با تاکید براینکه نظام دانشجویی جندی شاپور باید محل تحقیق قرار بگیرد، ادامه داد: مجموعه تمدنی جندی شاپور باید کاملا موشکافی شود.

وی  اهتمام حاکمان آن دوره در علم آموزی را ارزشمند دانست و عنوان کرد: در آن دوران تمدنی  کتابخانه فاطمیه مصر و بیت الحکمه هرکدام از بیش از یک میلیون جلد کتاب برخوردار بوده اند که کارکنان این کتابخانه ها از جندی شاپور بوده اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حافظه تمدنی دنیا این موضوع را در خود دارد که از قرن ها پیش یک جریان تمدنی شکل گرفته و این ظرفیت از همان زمان درایران وجود داشته است.

مخبردزفولی در خصوص پیشرفت های علمی ایران توضیح داد: در اوایل دهه ۹۰ میلادی کشور ایران سهم ۰/۰۳ درصدی درتولید علم داشته و در بسیاری از شاخص های علمی ناشناخته مانده اما امروزه در بدبینانه ترین حالت ممکن می توان گفت امروزه ایران سهم ۱.۵ درصدی در تولید علم در دنیا را دارد.

وی به پیشرفت های ایران در زمینه علوم هسته ای، پزشکی، فیزیک، فناوری های پیشرفته و سایر علوم اشاره کرد و گفت: یکی از مراکز علم سنجی با وجود نگاه جانبدارانه ای که به سمت غربی ها دارد اما اعتراف کرده که ایران با وجود تمامی جنگ هایی که در خاورمیانه رخ می دهد اکنون به عنوان قدرت منطقه ای و جهانی تبدیل شده و از پیشرفت علمی ایران ابراز نگرانی کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود نیروهای انسانی بسیار قوی را یک امتیاز برای ایران برشمرد و ادامه داد: برخلاف کتمان عده ای باید به جرات گفت ایران در زمینه تبدیل دانش به فناوری کارنامه بسیار درخشانی دارد که دلیل همه اینها وجود نیروی انسانی قوی است.

مخبردزفولی پیشرفت های هسته ای و پزشکی را نمونه ای از وجود نیروهای انسانی پیشرفته در ایران برشمرد و عنوان کرد: یک زمانی سرمایه های زیادی برای اعزام بیماران به خارج از کشور هدر می دادیم اما امروزه پیشرفت پزشکی در ایران به قدری زیاد شده که به عنوان مثال اکنون درزمینه سلول های بنیادی از رتبه دهم درجهان برخوردار هستیم.

وی  با تاکید براینکه باید اعتماد خود را به دانشمندان کشور بیشتر کرده و به آنها بیش از گذشته بها داده شود، گفت: طبق گزارش های علمی که به دستمان رسیده اکنون ایران در جایگاه علمی بسیار خوبی قرار دارد و هر چند در این بین نارسایی هایی وجود دارد که طبیعی است.

مخبردزفولی با تاکید بر اینکه باید داشته های خود را در تاریخ بازشناسی کنیم، افزود: به همین دلیل است که جندی شاپور نیز باید بازشناسی کامل شود چون این امر اعتماد به نفس ملی به بار می آورد.

وی با بیان اینکه ما باید داشته های علمی خود را بشناسیم و معرفی کنیم، بیان کرد: ضمن اینکه برای حرکت بزرگ تمدن ساز خود نیزباید از این داشته ها استفاده کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیشرفت های ایران در تمام زمینه ها را مرهون جانفشانی شهدای هسته ای، دفاع مقدس و مدافعان حرم دانست و یاد آنان را گرامی داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول با حضور میهمانان خارجی و مقامات ارشد کشوری و مسئولان محلی روز سه شنبه در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول به مدت دو روز آغاز به کار کرد.

دانشگاه جندی شاپور گذشته از آن که مرکزی بزرگ برای اشاعه و تعلیم دانشهای گوناگون زمان، مانند پزشکی، داروسازی، داروشناسی، دامپزشکی، نجوم، ریاضیات، فلسفه، حکمت، الهیات و موسیقی بوده است، مرکز صلح، برابری و برادری نیز بوده و هزاران ایرانی، هندی، یونانی، رومی و سریانی در کنار هم در آنجا برای هدفی واحد تلاش و کوشش می کردند. 

گفته می شود پنج سال پس از تاسیس دانشگاه، هزاران دانشجو و استاد خارجی به سوی شهر جندی شاپور روی آوردند و تعداد دانشجویان این دانشگاه به بیش از پنج هزار تن رسیده است.

دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول دومین دانشگاه دولتی استان از نظر تعداد دانشجو است که دانشجویان آن در بیش از ۲۰ رشته کارشناسی و ۱۱ رشته کارشناسی ارشد تحصیل می کنند.



منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار