کد خبر: ۶۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 21
با توجه به اين‌که نيروگاه‌هاي هسته‌اي داراي تشعشات خطرناکي هستند؛ بر همين اساس تعدادي از کشورها روبات‌ها را به ميدان وارد کرده‌اند تا فرآيند پاک‌سازي نيروگاه‌ها را انجام مي‌دهند. ژاپن از جمله کشورهايي است که به طور گسترده از روبات‌ها در حوزه‌هاي مختلف منجمله پاک‌سازي نيروگاه‌ها استفاده مي‌کند. اما به نظر مي‌رسد در مورد نيروگاه فوکوشيما روبات‌ها آن‌گونه که انتظار مي‌رفت قدرتمند نبودند تا در برابر تشعشات خطرناک مقاومت کنند.
به گزارش آی تابناک : اگر اخبار فناوري را به طور مستمر دنبال کرده باشيد، به خوبي اطلاع داريد هفته گذشته روبات غول‌پيکري که به منظور ارزيابي وضعيت نيروگاه‌ هسته‌اي فوکوشيماي ژاپن مورد استفاده قرار ‌گرفت از کار افتاد. اين روبات تنها دو ساعت در برابر تشعشات ايستادگي کرد و سرانجام به طور کامل از کار افتاد. اين اتفاق در حالي رخ داد که توليدکنندگان اين روبات پيش‌بيني توان بالاتري را ارائه کرده بودند.

شرکت برق توکيو (TEPCO) گفته بود در نظر دارد از اين روبات به منظور مشاهده وضعيت راهروي اصلي و پاک‌سازي اين راهرو با آب پرفشار استفاده کند، اما اين کار به واسطه از کار افتادن روبات و دوربين‌هاي جانبي ناتمام ماند. ديروز 19 فوريه اعلام شد روبات دومي به منظور پاک‌سازي به درون نيروگاه فوکوشيما وارد شده است. اما ماموريت روبات دوم که قرار بود وضعيت راکتور دوم را مورد تحليل قرار دهد به واسطه از کار افتادن کامل مدارات آن ناتمام ماند. روبات دوم موسوم به عقرب (Scorpion) به وضعيتي بدتر از روبات اول که وجود پارازيت‌هاي بسيار در زمان ارسال تصاوير از طريق دوربين اصلي در نهايت دانشمندان را بر آن داشت تا روبات را از درون راکتور خارج کنند دچار شد. به واسطه آن‌که تشعشات هسته‌اي باعث شدند مدارات اين روبات به طور کامل نابود شوند. مسئولان شرکت برق توکيو در اين ارتباط گفته‌اند: به دليل اين‌که تسمه حرکت دهنده سمت چپ اين روبات به طور کامل تخريب شده است، قادر نيستند اين روبات را خارج سازند و در نتيجه مجبور هستند روبات را به همين شکل درون نيروگاه به حال خود رها کنند.

دو روباتي که در اين پژوهش مورد استفاده قرار گرفته بودند از سوي شرکت توشيبا و تنها به منظور ارزيابي وضعيت راکتور دوم نيروگاه هسته‌اي ساخته شده بودند. اين روبات‌ها وظيفه داشتند محل نشت مواد اورانيوم را شناسايي کنند. اگر اين روبات‌ها با موفقيت ماموريت خود را به سرانجام مي‌رساندند، آن‌گاه اداره برق توکيو قادر بود بر اساس يک برنامه‌ريزي مشخص فرآيند پاک‌سازي محوطه را به مرحله اجرا در آورد.

مسئولان اداره برق هنوز به درستي اطلاع ندارند تسمه حرکت دهنده اين روبات به واسطه تشعشات درون راکتور خراب شده است يا دليل ديگري باعث خراب شدن آن بوده است. مديران اداره برق اکنون به دنبال آن هستند تا اطلاعات دريافتي از اين دو روبات را مورد بررسي قرار داده و بر مبناي اطلاعات به دست آمده به ارزيابي وضعيت بپردازند. هرگونه اطلاعاتي هرچند جزيي به مسئولان مربوطه در اين زمينه کمک خواهد کرد. اما مقامات مربوطه اعلام داشته‌اند همچنان بر مبناي برنامه زمان‌بندي از پيش اعلام شده فازهاي بعدي را به مرحله اجرا در خواهند آورد. مقامات ژاپن در نظر دارند در فصل تابستان فاز پاک‌سازي نهايي را به مرحله اجرا در آورده و از سال 2021 فرآيند خارج کردن سوخت هسته‌اي را آغاز کنند. شرکت TEPCO در نظر دارد ظرف چند هفته آينده از يک روبات کوچک زيردريايي به منظور بررسي وضعيت راکتور شماره يک اين نيروگاه استفاده کند. 



منبع : آخرین خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار