کد خبر: ۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 21
دانشمندان کالج ترینیتی دوبلین، موفق به کشف ناحیه ای در دره باستانی در سیاره مریخ شدند که به نظر می رسد در گذشته ای نه چندان دور دارای سیل هایی بوده است. این دانشمندان برای انجام این مطالعه، هدف نخست خود را جستجوی اشکال مختلف حیات در گذشته سیاره سرخ قرار دادند. در ادامه با تکرا همراه باشید

به گزارش آی تابناک : به گفته دکتر مری بورک، یکی از محققان این تیم از کالج ترینیتی: "در صحراهای زمینی، تپه های شنی به صورت دوره ای در معرض سیل قرار می گیرند. در جایی که در نزدیکی آن دریاچه ها، رودخانه ها و سواحل وجود داشته باشد، این سیل های دوره های رگه هایی را از خود برجای می گذارد. به این ترتیب، می توانید، هیجان ما را هنگامی که با استفاده از تصاویر ماهواره ای مریخ چنین الگوهایی (رگه هایی) را مشاهده کردیم درک کنید، رگه هایی که نشان دهنده حضور آب در گذشته ای نه چندان دور (بر روی مریخ) بوده است.”

در مطالعه ای که به روش سنجش از راه دور در صحرای نامیب جنوب آفریقا انجام شده بود، محققان دریافته بودند، این الگوها که اصطلاحا "خطوط کمانی” نامیده می شوند، حاصل تبخیر آب و به جای ماندن رسوبات تپه های شنی هستند.

دکتر بورک در این مورد توضیح می دهد: "پس از مطالعات ما در نامیب گمان می کنیم، در سیاره مریخ خطوط کمانی مشابهی که در سطح وجود دارند، می توانند نشانه هایی از آب های زیرزمینی شور در خلال دوره ای باشند که تپه های شنی به طور فعال از پایین دره به این ناحیه مهاجرت می کرده اند.”

وی در ادامه افزود:” این یافته ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند، چرا که تپه های شنی سیاره مریخ نشان دهنده شواهدی از وجود آب هستند که ممکن است در نزدیکی ناحیه استوای مریخ فعال بوده اند. و دوم اینکه، این ناحیه می تواند، ناحیه ای باشد که از لحاظ جغرافیایی هدفی برای کشف اشکال مختلف حیات احتمالی در سیاره سرخ باشد و می تواند در ماموریت های آینده برای انتخاب سایت های مهم (برای کشف حیات احتمالی)  اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.” یافته های این محققان به تازگی در نشریه "Geophysical Research Letters”به چاپ رسیده است.

منبع: marsdaily

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار