کد خبر: ۶۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 February 06
به روشی که برای شما ارائه میکنیم میتوانید وضعیت کیفی اینترنت شهر خود و کل کشور را بدست آورید.


اطلاع از وضعیت کیفی اینترنت شهر خود با این روش

به گزارش آی تابناک : عدم رضایت از سرویس های ارائه دهندگان اینترنت هنوز اولویت اصلی مشکلات کاربران در کشورمان قرار دارد ، به طوری که امروز در حاشیه افتتاح پروژه تلاش 3 ، سوال یکی از خبرنگاران از وزیر ارتباطات در مورد همین موضوع بود که محمود واعظی در پاسخ گفت :

" کاربران معمولاً از کیفیت سرویس شرکت زیرساخت رضایت دارند و این نارضایتی‌ها به شرکت‌های ارائه دهنده سرویس اینترنت بازمی‌گردد.

وی به این نکته اشاره کرد که شرکت‌های ارائه دهنده سرویس موظفند وضعیت سرویس خود را به صورت آنلاین به کاربران اعلام کنند و علاوه بر این در سایت شرکت زیرساخت نیز امکان اطلاع از وضعیت کلی شبکه برای کاربران فراهم شده است. "

موضوعی که قرار است به آن پرداخته شود جمله آخر وزیر ارتباطات است. یعنی "در سایت شرکت زیرساخت نیز امکان اطلاع از وضعیت کلی شبکه برای کاربران فراهم شده است. "

این امکان البته مدت قابل توجهی است که در این سایت موجود است و در این گزارش میخواهیم نحوه استخراج اطلاعات را از آن برای مردم تشریح کنیم.

برای این کار به سایت ارتباطات زیرساخت به آدرس www.tic.ir رفته و روی گزینه وضعیت شبکه کلیک کنید.

پس از ورود به این قسمت ابتدا با تصویر زیر روبرو خواهید شد.


اطلاع از وضعیت کیفی اینترنت شهر خود با این روش

این نشانگر های درجه بندی شده میزان کیفیت اینترنت کل کشور را نشان میدهد. برای مثال اگر اینترنت کشور دچار اختلال شود در این  نشانگر ها مشخص خواهد شد.

برای اینکه کار کرد هر یک از این نشانگر ها را بدانیم  باید  با سه اصطلاحی که در بالای آنها نوشته شده آشنا شویم

بالای سه نشانگر از سمت راست به چپ به ترتیب عبارات زیر نوشته شده است.

Latency
: متوسط زمان رفت و برگشت پکت های ارسالی در شبکه زیرساخت برحسب میلی ثانیه

این شاخصه به معنای سرعت انتقال اطلاعات بین مراکز داده ای داخل کشور است . هر چه این میزان عدد کمتری باشد سرعت انتقال بیشتر است.

Packet Loss: نرخ از دست رفتن پکت های ارسالی در شبکه زیرساخت برحسب درصد

این شاخصه به کیفیت انتقال مرتبط است به زبان ساده باید گفت شبیه نامه هایی است که ارسال میکنید و قبل از رسیدن به مقصد گم میشوند یا از بین میروند. البته با این تفاوت که در اینجا رونوشت دوباره ارسال خواهد شد.
در اینجا هم کاملا مشخص است که هر چه درصد کمتر باشد بهتر خواهد بود و نشان از کیفیت  و امنیت بالاتر انتقال دارد.

Jitter: متوسط میزان نوسانات تاخیر برای پکت های متوالی ارسال شده در شبکه زیرساخت برحسب میلی ثانیه
برای درک بهتر این موضوع قطارهای مترو را در نظر بگیرید وقتی به طور منظم و پشت سر هم حرکت میکند در این میان امکان ایجاد تاخیر وجود دارد که حداکثر تاخیر ممکن را در نظر میگیرند. البته تعریف تخصصی این موضوع پیچیده تر از این مثال است.

اما در این جا هم هرچه تاخیر کمتر باشد کیفیت اینترنت بالاتر خواهد بود.در ادامه  صفحه سایت نیز با تصاویر زیر مواجه خواهید شد.

جدول های مثلثی شکل زیر هرکدام میزان همان سه مولفه (Latency،  و  Packet Loss Jitter ) را نشان میدهد که در بالا توضیح دادیم با این تفاوت که به جای میانگین کل کشور ، میزان سرعت انتقال ، از دست رفتن اطلاعات و حداکثر تاخیر انتقال اطلاعات بین مراکز داده ای در شهرهای مختلف کشور را نشان میدهد.


اطلاع از وضعیت کیفی اینترنت شهر خود با این روش


برای مثال میزان
Latency   یا همان متوسط زمان رفت و برگشت پکت های ارسالی در شبکه زیرساخت برحسب میلی ثانیه بین  مراکز انتقال داده دو شهر زاهدان و بوشهر از حد 40 میلی ثانیه بالاتر رفته و وارد محدوده زرد شده است در نتیجه سرعت انتقال پایین آمده است.

اطلاع از وضعیت کیفی اینترنت شهر خود با این روش


در جدول بعدی نیز میزان شاخص های بعدی یعنی و  Packet Loss Jitter   است.
 گفتنی است اندازه گیری شاخص های کیفی فوق براساس مصوبه شماره ۱ جلسه ۲۲۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات می باشد .


منبع : YJC
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار