تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 February 05
باگذشت حدود شش ماه از آغاز طرح ترابردپذیری، بازخوردهای فراوانی درمیان مشترکانی که برای ترابرد اقدام کرده‌اند ایجاد شده است که حاکی از ایرادات مختلف قبل و بعد از انجام ترابرد است.


بزرگترین ایرادات ترابردپذیری برای مشترکانی که ترابرد کرده‌اند


به گزارش آی تابناک : با گذشت حدود شش ماه از آغاز طرح ترابردپذیری، بازخوردهای فراوانی درمیان مشترکانی که برای ترابرد اقدام کرده‌اند ایجاد شده است که حاکی از ایرادات مختلف قبل و بعد از انجام ترابرد است.
تعدد و گستردگی ایرادات فنی تا آنجا بود که چندی پیش «حسین فلاح جوشقانی» معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که متولی اجرای طرح ترابردپذیری است، به رئوس مهم‌ترین ایرادات فنی و اجرایی در این طرح پرداخت. فلاح احراز نشدن هویت مانند تطابق نداشتن مشخصات اعلام شده با مشخصات دارنده شماره، رعایت نکردن ترابرد نظیر به نظیر مانند درخواست ترابرد سیم‌کارت دایمی به اعتباری و بالعکس، فعال نبودن سیم‌کارت، فعال‌بودن کمتر از سه ماه سیم‌کارت مورد درخواست برای ترابرد و پرداخت نکردن به موقع صورت‌حساب اولیه صادر شده از اپراتور فرستنده توسط مشترک در سیم‌کارت‌های دائمی را از دلایل رد درخواست ترابرد عنوان کرده است.
وقوع این ایرادات باعث شد تعدادی از مشترکان انگشت اتهام را به سوی اپراتورها نشانه‌روند اما فلاح ضمن تاکید بر نظارت دقیق بر عملکرد و همکاری اپراتورها و با اشاره به مقایسه گزارش‌های سیستمی از فرایند ترابردپذیری عنوان کرد:«میزان ترابرد تکمیل شده از ۲۴ درصد به ۵۵ درصد در حال حاضر رسیده است و ۴۵ درصد عدم تکمیل ترابرد نیز به دلیل انصراف خود مشترکان و یا رد درخواست ترابرد به دلایل قوانین تجاری ترابردپذیری است و اپراتورها در این زمینه کوتاهی نکرده‌اند.»
صحبت‌های معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی البته ناظر به عدم موفقیت ۴۵درصد از متقاضیان ترابرد در حال حاضر است؛ به عبارت دیگر از هر صدنفر که برای ترابرد اقدام می‌کنند حدود 45 نفر امکان ترابرد موفق را ندارند. گاهی برای متقاضیانی که ترابرد ناموفق داشته‌اند ایراداتی پدید آمده است که بدتر از عدم‌توفیق در انجام فرایند ترابرد است. در فروم‌ها و بلاگ‌ها نظراتی دیده شده که حاکی از ایراداتی چون قطع‌شدن اینترنت پس از درخواست ترابرد است. یکی از این نظردهندگان در این رابطه چنین می‌نویسد:« الان 4 ماه هست که ایرانسل اینترنتش قطع شده؛ به‌این صورت که آمدم ایرانسلم را ترابرد کردم به همراه اول و 5 دقیقه بعدش انصراف دادم از اون زمان به بعد اینترنتم قطع شده و به هر دری میزنم درست نمیشه . حتی سیم کارتم را سوزاندم و یکی روش صادر کردم دوباره مشکل حل نشده. 700 هم که نمی دونن چی به چیه. الانم که نمی دونم چیکار کنم.»
با این همه، ایرادات فنی در طرح ترابردپذیری فقط مختص به ترابردهای ناموفق نیست. حجم قابل توجهی گلایه و شکایت از مشترکین ترابرد کرده در فضای وب منتشر شده است.
مشترکانی که ترابرد کرده‌اند به صورت کلی با چند مشکل اساسی مواجه شده‌اند که بعضی از آن ها را در این گزارش جمع آوری کرده‌ایم؛


بزرگترین ایرادات ترابردپذیری برای مشترکانی که ترابرد کرده‌اند


-  اختلال در دریافت پیامک‌ها پس از ترابردپذیری

اختلال در دریافت پیامک‌ها یکی از شایع‌ترین ایراداتی است که پس از انجام ترابرد گزارش شده است. تعداد زیادی از این گزارشات به اختلال و عدم‌دریافت پیامک‌هایی نظیر پیامک بانک‌ها، پیامک‌های صورت‌حساب و قبوض، پیامک از سرویس های پیامکی نظیر اخبار و خطرناک‌تر از همه پیامک‌هایی که برای عضویت و ورود در سرویس های آنلاین مورد نیاز است، اشاره دارند. تصور کنید برای ورود به حساب ایمیل خود «ورود دومرحله‌ای» را فعال کرده‌ باشید و حالا پس از انجام ترابرد برای ورود به ایمیل یا سرویس های مشابه دچار مشکل جدی می‌شوید.
راه‌حل: در اولین قدم با اپراتور جدید خود تماس بگیرید و خواستار کمک شوید؛ در صورتی که مشکل حل نشد با سامانه ۱۹۵ تماس بگیرید و شکایت کنید و درنهایت در صورت ادامه این مشکل تنها راه «لغو ترابرد» و بازگشت به اپراتور نخستین است.

اختلال در سرویس‌های USSD
سرویس‌های USSD امکانی فراگیر برای استفاده از خدمات ارزش افزوده از قبیل پرداخت قبوض، شرکت در مسابقات، یا خرید بسته‌های اینترنتی و از این قبیل است. در گزارشاتی که مشترکین از ایرادات ترابردپذیری عنوان کرده‌اند؛ به نسبت اختلال پیامک‌ها که مشکلی فراوان و شایع است تعداد کمتری به اختلال در سرویس‌های USSD اشاره کرده‌اند. شاید چون کاربرد این سرویس به نسبت کمتر از پیامک است. به هرروی این ایراد نیز دقیقا مشابه اختلال در پیامک پس از ترابرد رخ می دهد و راه حل آن نیز مشابه است.

از دست رفتن امتیازات تشویقی و بسته‌ها پس از ترابرد
پس از انجام ترابرد، همه‌ی مشترکان امتیازات تشویقی، بسته‌های اینترنتی، اشتراک در طرح‌های تشویقی اپراتور قبلی و عضویت در سرویس‌های ارزش‌افزوده را از دست می‌دهند. از دست رفتن این امتیازات مشکلی فنی نیست اما بعضی از مشترکانی که ترابرد کرده‌اند از این اتفاق اطلاع نداشته‌اند و همین امر به نارضایتی هرچه بیشتر از طرح ترابردپذیری و اپراتورها انجامیده است. البته اینکه این ایراد نوعی اختلال فنی نیست، مسوولیت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را در اطلاع‌رسانی و صیانت از حقوق مشترکان نفی نمی‌کند. شایسته است این سازمان، اپراتورها را ملزم کند که از دست رفتن این امتیازات را در صفحه ترابردپذیری سایت خود به صراحت و شفافیت در معرض دید مشترکانی که می خواهند ترابرد کنند قرار دهند. اپراتورها این امکان را دارند که به مشترکانی که ترابرد کرده‌اند بسته‌های تشویقی جدیدی ارایه دهند؛ هرچند درحال حاضر اپراتورها صرفاً به تبلیغات گسترده روی آورده‌اند و پیشنهادات چندان باارزشی به مشترکان تازه خود نمی دهند؛ اما در کنار تبلیغات می بایست بااحترام به حقوق مصرف‌کنندگان، از دست رفتن امتیازات پیشین و اختلالات فنی احتمالی را بصورت شفاف به مشترکانی که می خواهند از خدمات آن ها برای ترابرد استفاده کنند اطلاع دهند.


بزرگترین ایرادات ترابردپذیری برای مشترکانی که ترابرد کرده‌اند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار