تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۱۱ دی ۱۳۹۵ - 2016 December 31
بارش شهابی

سال ۲۰۱۶ برای کره زمین سال خشنی بود، از این رو بد نیست چند دلیل بشنویم که چرا جشن سال ۲۰۱۷ بسیار هیجان انگیز است.

به گزارش آی تابناک : همه چیز از بارش شهابی گرفته تا کسوف و خسوف و ماموریت های فضایی حماسی، ارزش منتظر سال جدید بودن را دارند.

  1. بارش شهابی ربعی

شروع سال جدید در شب ۳ / ۴ ژانویه به لطف بقایای دم شهاب سنگ ۲۰۰۳ EH1 خواهد بود. زمین در غبار و ذرات کوچک سنگ غوطه ور خواهد شد  که در ورود به جو زمین سوخته و تبدیل به شهاب خواهند شد.

این بارش از شمال و صورت فلکی دب اکبر آغاز می‌شود و ناظرین نیم کره شمالی دید خوبی خواهند داشت. ماه تا حدی روشن است و این یعنی ۱۰۰ شهاب مورد نظر را تحت الشعاع قرار نخواهد داد.

  1. جونو به اکتشاف مشتری خواهد پرداخت

کشف یکی از خطرناک ترین مکان های منظومه شمسی بلند پروازانه است اما ۳۷ بار انجام این کار دیوانگی است. با این حال ماموریت جونوی ناسا امسال آن را انجام خواهد داد.

جونو در ۴ جولای سال ۲۰۱۶ وارد مدار مشتری شده و هم اکنون آغاز به کشف چیزهایی در زیر ابرهای اطراف این غول گازی کرده است.

همان طور که در زیر تابش خطرناک کمربند اطراف مشتری حرکت می‌کند، با فاصله ۵۰۰۰ کیلومتری از بالای ابرها نظاره گر است اما تصاویر نمای نزدیک شگفت انگیزی از ترکیبات شیمیایی و ساختار سیاره به ما نشان می‌دهد. به لطف دوربین جونو این تصاویر نمای نزدیک هم زیبا بوده وهم دارای ارزش علمی هستند.

  1. پرتاب آزمایشی اسپیس اکس

در سال ۲۰۱۶، اسپیس اکس با فرود فالکن ۹ تاریخ ساز شد.زمانی که موشک در محل پرتاب منفجر شد، یک شکست نگران کننده برای یک سیستم بود که نزدیک آزمایش پرواز با خدمه رخ داد که قرار بود فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین المللی ببرد.

در کنار سایر اکتشافات انسان، با اشتیاق منتظر ازسرگیری پرتاب ها در سال ۲۰۱۷ خواهیم بود. اگر اسپیس اکس بتواند از راکت ها استفاده مجدد داشته باشد به جای اینکه آن ها را دور بریزد، می تواند آغازگر دوره جدید سفرهای ارزان فضایی شود.

اتفاق خوب در سال ۲۰۱۶ زمانی بود که اسپیس اکس به راحتی بر روی یک کرجی روی اقیانوس فرود آمد. از سر گیری پرتاب های آزمایشی در سال ۲۰۱۷ مشتاقانه توسط جهانیان دنبال خواهد شد.

  1. کسوف بزرگ آمریکا

این خورشید گرفتگی در ۲۱ آگوست رخ می دهد و گرفتگی کامل در یک منطقه باریک در قاره آمریکا قابل مشاهده است. در پیش بینی این رویداد، ناسا یک مدل ماه دقیق برای مسیر گرفتگی ایجاد کرده است.

سطح سنگی و ناهموار ماه مانع از رسیدن نور خورشید به زمین شده و از این رو منطقه سایه(آن‌طوری که از فضا دیده می شود) مانند بیضی نخواهد بود.

  1. پرتاب TESS

 به لطف فضاپیمای کپلر ما هزاران دنیای بیگانه را می شناسیم و در سال ۲۰۱۷، ناسا جانشین آن یعنی TESS را به فضا پرتاب خواهد کرد.

TESS با هدف قرار دادن ۲۰۰،۰۰۰ ستاره در پهنه آسمان امیدوار است ۵۰۰ جهان در اندازه زمین پیدا کند که از بین ما و ستارگان کم نور عبور می‌کند.

مهم تر از همه این است که این جهان های بیگانه به ما نزدیک تر از سیاره هایی خواهند بود که کپلر تعیین کرده و به طور بالقوه می توان محتوی اتمسفر آن‌ها را اندازه گیری کرده و شرایط زندگی در آنجا را بررسی کرد.

چین به پیشرفت سریع خود در توانایی های فضایی ادامه می دهد و نمونه آن ماموریت بازگشت به ماه است.

Chang’e 5 بدون خدمه در سال ۲۰۱۷ با هدف فرود آمدن و آوردن ۲ کیلوگرم رگولیت از ماه به زمین، به فضا پرتاب خواهد شد.

در صورت موفقیت این اولین بار پس از یوجین سرنان و آپولو ۱۷ در  ۴۵ سال پیش خواهد بود که موادی از ماه به زمین آورده می شود.

  1. گردش آخر به دور زحل

در ۱۵ ام سپتامبر، فضاپیمای کاسینی با ورود به اتمسفر این غول گازی به ماموریت دو دهه خود پایان خواهد داد. این کار پایان یک ماموریت علمی بسیار با ارزش را رقم خواهد زد و برای این کار به بخش های درونی حلقه‌های زحل می رود.

یک منطقه که پیش از این تا کنون هرگز کشف نشده و با حدود ۲۰ بار حرکت بین حلقه و ابرهای بالایی سیاره، به ما در نحوه تشکیل این حلقه ها و همین‌طور محتوی مخفی این سیاره کمک خواهد کرد.

پایان آتشین تضمین می کند که میکروب های سرسخت روی فضاپیما نخواهند توانست ماه های قابل سکونت آن یعنی انسلادوس و تایتان را آلوده کنند.

در سال ۲۰۱۷ مجبور نیستیم متکی بر انیمیشن های تولید کامپیوتر باشیم و شیرجه‌ی وداع کاسینی در زحل واقعی بوده و بخشی از گردش نهایی خواهد بود.

  1. بارش شهابی جوزایی

پایان سال نیز مانند آغاز آن بارش شهابی خواهیم داشت که مربوط به خرده سیارک ۳۲۰۰ Phaethon می شود و در ساعات اولیه ۱۴ دسامبر به اوج خود خواهد رسید.

این رویداد را می توان در بیشتر نقاط جهان در صورت فلکی جوزا مشاهده کرد و بهتر از همه این که چند روز پس از ماه جدید خواهد بود و آسمان برای مشاهده تمام ۱۲۰ شهاب سنگ تاریک است.

ماموریت ها و رویدادهای فضایی بسیار دیگری نیز در پیش است اما حتی تجربه برخی از این رویدادها در سال ۲۰۱۷ واقعا شایسته جشن گرفتن هستند.

منبع:کلیک


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار