کد خبر: ۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۵ - 2016 December 21

به گزارش آی تابناک : کاربران تلفن همراه و یا کسانی که قصد خرید تلفن هوشمند بروزی دارند، وقتی به بررسی امکانات موجود در تلفن های هوشمند می پردازند به قدرت پردازشی توجه ویژه ای می کنند. پردازنده مغز متفکر تمامی تلفن های همراست و بر مسائلی از جمله کیفیت تصاویر و ویدیو های ضبط شده توسط دوربین موبایل، سرعت اجرای نرم افزار ها و یا حتی میزان سرعتی که می توانید به بارگذاری و یا دانلود با تلفن همراه بپردازید اثرگذار است.
امروز قصد داریم که به معرفی بهترین چیپست های پردازشی تلفن همراه بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

CPU_DIGIRO

cpu: نام هسته های پردازشی را مشخص می کند. امروزه صنعت ساخت هسته های پردازشی موبایلی در دستان ARM است و شرکت های مختلف با خرید امتیاز استفاده از هسته های ARM  می توانند به ساخت چیپست های خود بپردازند. از جمله چیپست هایی که از این هسته ها استفاده می کنند می توان به اگزینوس های ساخت سامسونگ، چیپست های کرین ساخت هواوی و پردازنده های اسنپدراگون ساخت کوالکام اشاره کرد.

clock: منظور از کلاک سرعت هرهسته پردازشگر است که مسلما هر چه بیشتر باشد سرعت اجرای دستورات نیز بیشتر خواهد بود و با واحد هرتز اندازه گیری می شود.

core: تعداد هسته های پردازشگر را مشخص می کند و لزوما تعداد بیشتر هسته ها دلیلی برای قدرت پردازشی بیشتر نیست؛ اما امکان اجرای بهتر چند برنامه به صورت همزمان را در پی دارد. از سال 2012 با معرفی چیپست انویدیا تگرا 3 شرکت های سازنده چیپست در محصولات خود از دو نوع هسته های کم مصرف برای پردازش های سطح پایین و هسته های با بازدهی و مصرف بیشتر برای زمان هایی که بار محاسباتی سنگین به پردازنده اعمال می شود استفاده می کنند.

GPU: نوع پردازشگر گرافیکی چیپست را مشخص می کند. پردازش های دو بعدی مربوط به سیستم عامل مانند پردازش های رابط کاربری به طور پیشفرض به عهده CPU تلفن همراه است اما وقتی نیاز به پردازش سه بعدی مانند اجرای بازی هایی مثل اسفالت باشد این GPU تلفن همراه است که به پردازش تصاویر و جلوه های ویزه می پردازد.

رقابت قویترین پردازشگر موبایلی حال حاظر را با معرفی کاندید های این عنوان آغاز میکنیم(کاندید ها از میان موارد موجود در بازار ایران انتخاب شده اند):

  • کوالکام اسنپدراگون 821
  • سامسونگ اگزینوس 8890 اکتا
  • های سیلیکون کرین 960
  • اپل فیوژن A10

اسنپدراگون 821

snapdragon-821-digiro

 

رقابت را با نماینده شایسته کوالکام آغاز می کنیم. چیپستی قدرتمند از شرکتی صاحب سبک. ابتدا به ساکن باید عرض کنم که این نسخه نسخه بهبود یافته تر از نظر سرعت پردازشی(2.4 گیگاهرتز) نسبت به اسنپدراگون 820(2.2 گیگاهرتز) است. شرکت کوالکام در اواسط سال جاری میلادی این مدل را معرفی و در اختیار سازندگان تلفن همراه قرار داد. این چیپست شامل 4 هسته پردازشی از نوع kyro ساخت ARM است و 2.4 گیگاهرتز سرعت به همراه 1.5 مگابایت حافظه کش دارد. با نگاهی به بنچمارک های مربوط به این پردازنده که در اولین تلفن همراه تماما ساخت گوگل یعنی پیکسل ایکس ال استفاده شده است میتوان نتیجه گرفت از نظر پردازشی با یکی از غول های بازار مواجه هستیم.(این بنچمارک صرفا قدرت پردازش CPU را در حالت تک هسته ای و تمام هسته ها اعلام می کند)

pixel-xl-benchmark-geekbench-digiro

پردازشگر گرافیکی ارائه شده در این چیپست از نوع ادرنو 530 با فرکانس 653 مگاهرتز است. اعداد و ارقام را کنار بگذارید با سابقه ای که از پردازشگر های ادرنو سراغ داریم میتوانید تا سه سال آینده خیالتان از پردازش های 3 بعدی راحت باشد و بروزترین بازی ها را اجرا کنید. ادرنو 530 در اواخر سال 2015 میلادی معرفی شد. این پردازشگر قابلیت پشتیبانی از OpenGL ES 3.1 AEP, OpenCL 2.0, Direct3D 11.1 را داراست. در مقایسه با نسل قبل یعنی ادرنو 430 می توان گفت با 40 درصد افزایش قدرت پردازشی و 40 درصد کاهش مصرف انرژی مواجهیم.

 

the-chipsets-adreno-530-g
پردازشگر های گرافیکی اسنپدراگون 820 و 821 یکسان است

با تفاسیر بالا می توان نتیجه گرفت با یکی از قدرتمندترین ها مواجه هستیم اما آیا اسنپدراگون 821 قدرتمندترین گزینه موجود در بازار ایران است؟

سامسونگ اگزینوس 8890 اکتا

شرکت سامسونگ بر خلاف باور همگان در زمینه ساخت چیپست ها سابقه طولانی و پر افتخاری دارد.این شرکت از سال 2000 میلادی اقدام به تولید SOC(سیستم روی چیپ یا همان چیپست) موبایلی کرده بود.بزرگترین خریداران این شرکت اچ پی و اپل بودند.بله اپل، اپل در تولید آیفون از ابتدا تا آیفون 3GS در سال 2009 از چیپست های طراحی و ساخته شده توسط سامسونگ استفاده می کرد. اگزینوس 8890 اکتا در سال 2015 معرفی و برای اولین بار در اوایل 2016 روی گلکسی اس 7 پرچمدار سال 2016 سامسونگ رویت شد.واحد پردازشی این چیپست شامل 8 هسته کورتکس a53 با فرکانس 2.6 گیگاهرتز است. در مقایسه با اسنپدراگون 821 در رقابت چند هسته ای به دلیل تعداد هسته های بیشتر روی اگزینوس 8890 اکتا با فاصله زیادی پردازنده ساخت سامسونگ پیروز مسابقه است.

 

geekbench-galaxy-s7-edge-exynos-digiro
نتایج مربوط به این چیپست بکار رفته روی گلکسی اس 7 اج

پردازشگر های گرافیکی استفاده شده توسط سامسونگ همیشه از بهترین های موجود بودند اینبار هم این شرکت به سراغ پردازشگر های مالی ساخت ARM رفته تا پیروزی خود بر رقبا را تضمین کند. ARM MALI-T880 MP12  استفاده شده در اگزینوس 8890 اکتا دارای 12 رشته پردازشی و فرکانس 650 مگاهرتزی است. طبق تست های انجام شده شما قادر خواهید بود تمام بازی های موجود را با حداکثر تنظیمات گرافیکی بدون هیچگونه افت فریم در طول بازی انجام دهید. همچنین نسبت به ادرنو 530 تجربه بهترین از بازی ها از نظر پردازش تصویر و جلوه های ویژه ارائه می دهد.

های سیلیکون کرین 960

جوانترین کاندید لیست ما، کرین 960 ماه گذشته میلادی توسط هواوی به عنوان مغز متفکر هواوی میت 9 معرفی شد.در چند وقت اخیر شاهد این سری پردازنده ها در تلفن های همراه رده بالای هواوی بوده ایم و به نتایج رضایت بخشی نیز چه از نظر قدرت پردازشی و چه از نظر میزان مصرف انرژی و گرمای تولید شده توسط پردازنده رسیدیم. نسخه کرین 960 شامل پردازنده 8 هسته ایست. این پردازنده شامل 4 هسته کم مصرف a53 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز برای پردازش های سطح پایین مانند مرور صفحات وب و 4 هسته قدرتمند a73 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز برای پردازش های سطح بالا مانند ضبط ویدیو های 4k است.از نتایج بنچمارک ها مشخص است که رقابت خیلی نزدیکی بین اگزینوس 8890 اکتا و کرین 960 در جریان است.

kirin-960

اما در مورد پردازشگر گرافیکی ماجرا اندکی متفاوت است. هر دو این چیپست ها از پردازشگر گرافیک ساخت ARM استفاده می کنند اما نسخه MALI-G71 MP8 استفاده شده در کرین 960 با فرکانس 900 مگاهرتز ضعیف تر از نسخه اگزینوسی عمل می کند.شاید دلیل آن را بتوان تعداد کمتر رشته های این پردازنده که 8 عدد هستند در مقایسه با 12 رشته نسخه اگزینوسی دانست. اما همچنان از ادرنو 530 قدرتمندتر است.

اپل فیوژن A10

نوبت به قدرتمندترین پردازنده اپل رسید.این چیپست شاما 4 هسته پردازشی است. دو هسته کم مصرف تر فرکانس 1.1 گیگاهرتز و دو هسته قدرتمند دارای فرکانس 2.34 گیگاهرتز هستند. در مقایسه با نسل قبلی یعنی A9 شاهد 40 درصد بهبود عملکرد در زمینه پردازشی هستیم. طبق تست های انجام شده روی ایفون 7 پلاس در آن واحد فقط یکی از این دو هسته ای ها فعال است یعنی چهار هسته باهم فعا نخواهند شد و نرم افزار ها فقط دو هسته را شناسایی می کنند این نکته در بنچمارک ها نیز قابل رویت است.

اپل فیوژن A10 استفاده شده در ایفون 7 پلاس
اپل فیوژن A10 استفاده شده در ایفون 7 پلاس

پردازنده گرافیکی استفاده شده در این چیپست ساخت شرکت PowerVr است با توجه با اطلاعات کمی که از آن موجود است می توان گفت 28 درصد قوی تر از ادرنو 530 در بعضی تست های انجام شده ظاهر شده است و نسبت به نسخه قبلی بکار رفته در A9 حدود 40 درصد قدرتمندتر است. تست های بازی صورت گرفته روی این پردازشگر نشان می دهند با قدرتمند ترین پردازشگر گرافیکی در تلفن های همراه روبه رو هستیم. هیچ یک از بازی های موجود در اپ استور قدرت به چالش کشیدن این پردازنده نیست.

منبع:دی جی رو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار