کد خبر: ۶۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 13
اندیشکده آمریکایی نوشت: لازم است آمریکا با ساز و کار راهبردی که بیانگر توان دفاع موشکی خود و متحدانش است به ایران نشان دهد حملات موشکی‌اش با واکنش قاطع هوایی و موشکی نیروهای ائتلاف مواجه می‌شود.
به گزارش آی تابناک: «اندیشکده واشنگتن» چندی قبل در گزارشی تحلیلی به برنامه موشکی ایران پرداخت.

در ابتدای این گزارش آمده است: ایران بزرگترین قدرت موشکی در خاورمیانه است و زرادخانه آن متشکل از بیش از هزاران موشک برد کوتاه ، متوسط و بلند بالستیک و احتمالا موشک‌های سطح به سطح هجومی کروز است. با وجودی که این موشک‌ها از نوع متعارف هستند، اما بسیاری از آن‌ها می‌توانند تجهیزات اتمی حمل کنند البته به شرطی‌که که این کشور به چنین قابلیتی نیز دست یابد.

به نوشته این اندیشکده مطالعاتی، در حالی‌که توافق اتمی ایران با قدرت‌های جهانی شاید چنین روزی (قابلیت حمل کلاهک اتمی با موشک) را دور نماید، اما این توافق محدودیت جدیدی در برنامه موشکی ایران اعمال نکرده است .

بر این اساس، کمیت نیروی موشکی ایران می‌تواند همراه با لغو تحریم‌ها در طول  15 سال شدت نیز یابد. تا آن زمان نیز افزایش فزاینده توان موشکی و سایبری ایران چالشی بزرگ برای توان دفاع موشکی منطقه و علیه اهداف حیاتی،زیر ساختی، نظامی و مراکز شهری است و به این دلیل هر تلاشی در زمینه بهبود توافق اتمی با ایران باید نگرانی ناشی از برنامه موشکی این کشور را رفع نماید.

 در ادامه این گزارش آمده است: موشک‌ها نوعی ابزار تبلیغاتی ایران نیز محسوب می‌شوند و در هر رژه نظامی بر روی آن‌ها در حالی‌که شعارهای مرگ بر آمریکا، اسرائیل مشاهده می‌شوند  و حتی خواهان محو اسرائیل هستند رویت می شوند.ا ین موشک‌ها نشانگر رشد قدرت نظامی ایران بوده و برای این کشور توان موشکی ابزار جنگ روانی است .

در بخش دیگر این گزارش با اشاره به تنوع موشکی ایران آمده است: موشک‌های برد کوتاه ایران برای دشمنان نزدیکش در خلیج فارس است و موشک های «فاتح -110» با برد 300 کیلومتر از آن دسته هستند.

موشک‌های برد متوسط ایران چون «شهاب -3» «قدر» و «عماد» نیز  ویژه اسرائیل هستند. این کشور همچنین موشک سوخت مایع دو مرحله‌ای  «سجیل -2» را آزمایش کرده که بردی بیش از 2000 هزار کیلومتر دارد و می‌تواند جنوب شرقی اروپا را هدف قرار دهد. البته این موشک هنوز عملیاتی نشده است.

گفته می‌شود ایران آزمایش ناموفقی را بر نوعی موشک کره شمالی  داشته که برد آن 4 هزار کیلومتر تخمین زده می‌شود. از سوی دیگر موشک ماهواره بر «سفیر» که 4 ماهواره را در مدار زمین قرار داده است (سال 2009) تجربه‌ایی مناسب برای موارد مورد نیاز  ساخت یک موشک قاره پیما است .

در بخش دیگر این گزارش که در آن بررسی دقیقی بر انواع موشک‌های ایران همراه با تصاویر متعدد صورت گرفته، آمده است: دکترین مقاومت ایران شاید روزی به جایی منتهی شود که نبرد با آمریکا و اسرائیل یا نوعی درگیری محدود برای حصول اهداف سیاسی را شاهد باشیم.  سیاستی که موجب درگیری حزب‌الله و حماس با اسرائیل نیز شده است.

واشنگتن باید هر آنچه را که می‌تواند بکار بندد تا ارزش توان موشکی تدافعی و هجومی ایران را که این کشور در آن سرمایه گذاری‌های مالی و انسانی انجام داده را کاسته و با تقویت توانایی خود این کشور را تنبیه کند. بنابراین، آمریکا باید تقویت به دفاع موشکی نیروهای ائتلاف پرداخته و ساختار دفاع موشکی یکپارچه را ایجاد کند.

  در انتهای این گزارش آمده است: در مجموع نیروی موشکی ایران یک معضل است و آمریکا باید شرکای عرب خود را ترغیب به توسعه دفاع شهری کند که در این میان اسرائیل مدلی خوب و مناسب می‌باشد. همچنین باید با برنامه‌های تبلیغاتی موشکی ایران و جنگ روانی این کشور با ساز و کار تبلیغاتی راهبردی که بیانگر توان دفاع موشکی آمریکا و متحدانش باشد برخورد گردد و در آن تاکید شود حملات موشکی ایران با واکنش قاطع هوایی و موشکی نیروهای ائتلاف مواجه می‌شود.

منبع:فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار