کد خبر: ۶۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 13
بازی‌های رایانه‌ای حالا در جهان تبدیل به یک صنعت شده است. صنعتی که در حوزه فرهنگ فعال بوده و چرخش مالی قابل توجهی دارد.


شوماخرهای گوشی به دست

 چرخشی که ناشی از حضور مصرف‌کنندگان فعالی است که حاضرند وقت خود را صرف این بازی‌ها کنند. اخیراً آماری منتشر شده است که هندسه جالبی از وضعیت مصرف بازی‌های رایانه‌ای در ایران ترسیم می‌کند. پدر، سر میان روزنامه برده است. مادر هم در آشپزخانه مشغول است. پسر خانواده اما به اتاقش پناه برده و در را هم بسته است. پدر سر از لای صفحات روزنامه بیرون می‌آورد. بیش از یک ساعت است که از اتاق پسر صدایی نمی‌آید. مشکوک می‌شود. روزنامه را کناری می‌نهد و به سمت اتاق پسرک می‌رود. چند تقه به در می‌زند. خبری نیست. در را باز می‌کند . پسرک هندزفری به گوش مشغول کج و راست کردن تبلت است و هر از چند گاهی هم گوشه لبش را گاز می‌گیرد.

به گزارش آی تابناک:مرکز دایرک، وابسته به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، اخیراً گزارشی درباره هندسه مصرف بازی‌های رایانه‌ای در ایران منتشر کرده است که جزئیات جالب توجهی از بازار 23 میلیون نفری این حوزه در ایران به نمایش می‌کشد. بخشی از این گزارش که به مصرف این بازی‌ها اشاره کرده حاوی آمار و ارقامی است که می‌توان نتایج قابل توجهی درباره حوزه سرگرمی و فراغت از آن استخراج کرد.

مردان بیش از زنان معتادند

بسیاری از خانواده‌های ایرانی از بازی مستمر و بیش از حد تعدادی از اعضای خانواده شکایت دارند. آنها این دسته از افراد را مسامحتاً معتادان بازی‌های رایانه‌ای می‌نامند. افرادی که دائم با گوشی، تبلت یا کامپیوتر شخصی خود مشغول گذراندن اوقات فراغت با یکی از این بازی‌ها هستند. حسب گزارش مرکز دایرک، تعداد کسانی که در سال 94 در ایران، مستمر با این بازی‌ها مشغول گذران اوقات خود بوده‌اند حدود 12 میلیون و 200 هزار نفرند. نکته جالب این آمار اینکه حدود 4 میلیون و 500 هزار نفر از این آمار معادل 37 درصد را خانم‌ها و 7 میلیون و 860 هزار نفر معادل 63 درصد کاربران مستمر بازی‌های رایانه‌ای را آقایان تشکیل می‌دهند.

چند سال دارند؟

همان‌گونه که عنوان شد حدود 23 میلیون نفر در ایران مشتری و مخاطب بازی‌های رایانه‌ای هستند. در این میان حدود 13 میلیون و 400 هزار نفر از این تعداد معادل 58 درصد کاربران در سال 94 پایین‌تر از 19 سال سن دارند. سن و سالی که حکایت از آن دارند که عمده بازار این محصولات و صنایع فرهنگی به قشر دانش‌آموز کشور اختصاص دارند. نکته جالب دیگر این آمار آن که، متوسط سن گیمرهای ایرانی 21 سال بوده است! نسل جوان کشور عمده مشتری این بازی‌ها هستند.

کِی بازی می‌کنند؟

زمان بازی در شبانه‌روز هم از دیگر مسائلی است که در این پژوهش به آن توجه شده است. برحسب این اطلاعات حدود 59 درصد جمعیت 23 میلیونی گیمرهای ایرانی در بازه زمانی غروب آفتاب تا نیمه شب مشغول اعتیاد رایانه‌ای خود می‌شوند؛ یعنی زمانی که معمولاً در منزل بوده و باید وقت خود را صرف رسیدگی به امور خانوادگی کنند. گیمرهای ایرانی همچنین مهم‌ترین دلیل برای مشغول شدن با این بازی‌ها را «لذت‌بخش بودن بازی‌های دیجیتال» عنوان کرده‌اند.

این مردان معتاد

ژانر بازی‌های مورد علاقه هم در این پژوهش مورد توجه پژوهشگران مرکز دایرک قرار گرفته است. ژانرهای مورد علاقه برحسب جنسیت کاربران متفاوت است. مردان بیشتر به بازی‌های رانندگی و مسابقه‌ای علاقه دارند و زنان به پازل. نکته دیگر اینکه حوزه بازی‌های دیجیتال در ایران در سال 94 مبلغی حدود 460 میلیارد تومان چرخش مالی داشته است. چیزی حدود 299 میلیارد تومان از این مبلغ معادل 65 درصد مربوط به حوزه بازی‌های موبایلی است. به عبارت دیگر بازی‌های مبتنی بر دستگاه‌های تلفن همراه یا تبلت چیزی بیش از نیمی از بازار بازی‌های رایانه‌های در ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

باقلوا، موتوری و آفتابه در صدر

به جز ژانرها، خود بازی‌ها هم مورد پرسش قرار گرفته‌اند. در این میان بازی‌های «باقلوا»، «موتوری»، «آفتابه»، «جدل بر روی سرعت 1.8» و «جدولانه» پنج بازی پرطرفدار ایرانی هستند که مورد توجه گیمرها قرار گرفته‌اند. در میان بازی‌های خارجی هم بازی‌های «کلش آو کلنز»(Clash Of Clans)، «کندی کراش»(Candy Crush Saga)، «ساب‍وی سورفرز»(Subway Surfers)،«ترافیک ریسر»(Traffic Racer)و«های کلایم ریسینگ»(High Climb Racing) پنج بازی پرطرفدار خارجی میان کاربران ایرانی هستند.

وضعیت بازی‌سازهای ایرانی

نیم‌نگاهی به آمارهای ارائه شده در این گزارش حاکی از آن است که حوزه بازی‌های رایانه‌ای در ایران یک ظرفیت بالقوه برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی است. بر همین مبنا حضور و فعالیت شرکت‌ها و مؤسسات بازی‌ساز ایرانی می‌تواند تبدیل به محلی برای جذب نقدینگی شود. بیشترین بازی‌های ایرانی تولید شده در سال 94 در ژانر بازی‌های اکشن بوده است. بعد از این ژانر، گونه پازل قرار دارد.

تا پایان سال گذشته 116 شرکت در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای ثبت شده‌اند که از این تعداد 71 شرکت در تهران قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، فارس، البرز، قم و خراسان رضوی محل تمرکز بازی‌سازهای ایرانی است و بیشترین شرکت‌های ایرانی در این استان‌ها استقرار دارند. در این میان بازی «جنون سیاه» محصول شرکت «فن‌آوران توسن گام» گران‌ترین پروژه بازی ایرانی در سال 1394 لقب گرفته است.

منبع:صبح نو

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار