کد خبر: ۶۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 13
سیستم‌های جهانی ناوبری (جی‌پی‌اس) با کمک ماهواره‌های جدید ناسا خواهند توانست درک بهتری از توفان‌های موسمی و ارتقای پیش‌بینی‌ها در مورد قدرت آن‌ها ارائه کنند.
به گزارش آی تابناک:سیستم‌های جهانی ناوبری (جی‌پی‌اس) با کمک ماهواره‌های جدید ناسا خواهند توانست درک بهتری از توفان‌های موسمی و ارتقای پیش‌بینی‌ها در مورد قدرت آن‌ها ارائه کنند.

 ماموریت سیستم ماهواره ناوبری جهانی گردباد(CYGNSS) که امروز (دوشنبه) در ساعت 13:24 به وقت گرینویچ بر روی موشک پگاسوس XL شرکت اوربیتال از پایگاه کیپ کارناوال پرتاب خواهد شد، از سیگنال‌های رادیویی ماهواره‌های جی‌پی‌اس برای سنجش سرعت باد در نزدیکی زمین در مناطق استوایی که زادگاه توفان‌های موسمی است، استفاده خواهد کرد.

موشک پگاسوس XL توسط یک هواپیمای حامل استارگریزر L-1011 تا ارتفاعات بالا انتقال یافته و سپس به سمت فضا پرواز خواهد کرد.

ماموریت 157 میلیون دلاری CYGNSS از هشت ماهواره کوچک تشکیل شده که در مدار زمین در ارتفاع حدود 508 کیلومتری مستقر خواهند شد.

این مجموعه ماهواره‌ها به سنجش سرعت باد با استفاده از سیگنال‌های منعکس شده جی‌پی‌اس خواهند پرداخت. سطح زمین مانند یک آینه عمل کرده و سیگنال‌های جی‌پی‌اس را مجددا به فضا باز می‌گرداند. اگر باد وجود نداشته باشد، این سیگنال مانند نوربازتاب شده از ماه در آب صاف، نسبتا واضح است. اما در شرایط بادی، تصویر ایجاد شده توسط سیگنال‌های رادیویی نسبتا تار است زیرا امواج رادیویی پراکنده می‌شوند.

البته تنها ماموریت این ماهواره‌ها، بررسی توفان‌ها نخواهد بود بلکه همچنین به مطالعه رطوبت خاک و پدیده نوسانی مادن- جولیان (MJO) که بر بارش‌ها در اقیانوس هند اثر می‌گذارد، نیز خواهند پرداخت.

عمر کلی این ماموریت برای حدود دو سال برنامه‌ریزی شده اما برنامه‌ریزان امیدوارند بتوانند طول آن را بسته به شرایط ماهواره‌ها و کیفیت داده‌های ارسالی گسترش دهند.

منبع:عصر ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار