تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 12
رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد گفت: مفهوم حریم خصوصی در وب۳ تغییر می کند و کاربران در آن غرق می شوند.
 سید مرتضی موسویان در اجلاس توسعه دهندگان وب فارسی با اشاره به پدیده وب1 که بین سال های 1991 تا 2000 توسعه یافت، اظهار کرد: وب1 با BBS که سرویس های یکطرفه بودند کار خود را شروع کرد تا بعدها به ایمیل و یوزنت رسید.

به گزارش آی تابناک: رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با اشاره به اینکه از سال 2000 شاهد وب تعاملی (وب2) بودیم، گفت: در وب1 ارسال بسیار پایین است اما در سال 2006 ارسال کاربران حجم قابل توجهی را به خود گرفته است.

وی افزود: سال 2006 وب توانست به بیش از یک میلیارد کاربر برسد. نرم افزارهای مبتنی بر وب رفته رفته برای تسهیل دسترسی به حجم انبوهی از اطلاعات موجود در وب پدید آمدند.

او خاطر نشان کرد: وب2 تبدیل به بستری شده که می توان همه جور نرم افزار را بر پایه آن ساخت تا کاربران بدون دغدغه از نصب آنها روی رایانه خود، بتوانند اطلاعات شان را بگیرند.

موسویان درباره برخی سایت های مشهور به وجود آمده در دوران وب2 گفت: ویکی پدیا یک سایخ وب2 است که یک دایره المعارف بدون هیچ مولف خاصی است. فلیکر هم نمونه بارز یک سایت عکس با نگرش وب2 است.

وی ابراز کرد: با توجه به نگاه پلت فرمی که به وب2 بود موجب شد تا به این پدیده به عنوان یک سیستم عامل جهانی نگاه شود. کاربر با داشتن یک مرورگر روی دستگاه خود می تواند به کلیه نیازهای سیستمی اش پاسخ گوید.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد بیان کرد: آنچه در دهه آینده به عنوان بزرگترین بیزینس مطرح خواهدبود Big-Data است.

وی با بیان اینکه طراحی رابط کاربری پویا باعث شد تا سرعت سرویس های موجود روی وب2 ارتقا یابد، ابراز کرد: سرویس های وب2 مانند دستیار کاربر عمل می کنند و برای وقت کاربرانشان اهمیت زیادی قائل هستند مانند اینکه یکبار آدرسی را در گوگل وارد می کنید و برای دومین بار که اقدام به این کار می کنید، آدرس مورد نظر را به شما پیشنهاد می دهد.

موسویان با اشاره به اینکه وب3 از سال 2010 در برخی کشورها کار خود را شروع کرده است، گفت: این وب هوشمند و فراگیر است و کاربر به صورت 100 درصد درگیر آن خواهد بود.

وی افزود: این وب که با عنوان وب زمینه نیز شناخته می شود و رویه توسعه آن از 2010 تا 2020 خواهد بود، به معنای این است که کاربران غرق آن خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با اشاره به اینکه وب3 به عنوان وب مفهومی نیز معرفی می شود، گفت: این پدیده دنبال استفاده از هوش مصنوعی است و در آینده هر شی ای علاوه بر اتصال به وب دارای هوش مصنوعی نیز خواهد بود که در واقع قدرت یادگیری به اشیا می دهد.

وی افزود: وب3 سه بعدی خواهد بود و قدرت نظاره بر اطراف را خواهد داشت به گونه ای که می توانید صدای پای تان را زمان قدم زدن، بشنوید و وارد فضای چت های سه بعدی شوید.

او خاطر نشان کرد: از وب3 به عنوان وب رسانه ای هم یاد می شود به گونه ای که کاربران می توانند نقاشی خود را در اختیار وب قرار دهند و نتایجی را به صورت عکس و فیلم ببینند.

موسویان با تأکید بر اینکه مفهوم حریم خصوصی در وب 3 و 4 به معنای امروزی مطرح نخواهد بود، تصریح کرد: در سال 2023 هر کاربر با چندین گجت همراه خواهد بود که اطلاعاتش را سِنس می کنند.

وی افزود: وب 4 از سال های 2020 تا 2030 درگیری کامل برای کاربران ایجاد خواهد کرد و مانند وب3 مقطعی نیست. از سال 2025 به بعد نیز امکان شبیه سازی مغز و الگوریتم های موجود در آن وجود دارد.

او گفت: وقتی به وب 3.5 برسیم ادراک نسبت به وب4 بیشتر می شود. استفاده از هوش مصنوعی در وب4 بسیار پیچیده خواهد بود.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار