کد خبر: ۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 08
یش از دو سال از صدور مجوز اپراتور رادیوترانک می‌گذرد اما تاکنون به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی خدمات رادیو ترانک تنها در ۱۶ استان کشور ارائه شده و پیش از این مشکلاتی بر سر راه این بخش بوده است.
به گزارش آی تابناک:درباره ماهیت سیستم‌های رادیوترانک می‌توان گفت سیستم‌های رادیوترانک مشابه سیستم‌های تلفن راه دور هستند که با بهره‌گیری از آنها مشترکان می‌توانند از یک کانال یا فرکانس بصورت مشترک استفاده کنند.
 
در این روش تجیهزات جانبی شامل تکرار کننده‌های رادیوئی، ایستگاه‌های اصلی و آنتن‌ها بصورت مشترک استفاده می‌شود و در نهایت هزینه‌های اصلی کاهش پیدا می‌کند البته این سیستم‌ها در ابتدای بکارگیری برای ارتباطات سیار استفاده می‌شد اما باتوجه به باند فرکانسی در دسترس در محدوده UHF, VHF، ۸۰۰MHz و ۹۰۰MHz با شرایطی می‌توان برای مخابرات ثابت هم آنها را مورد استفاده قرار داد.
 
اما در ایران در سال ۱۳۹۳ از سوی وزارت ارتباطات پروانه رادیو ترانک عمومی به کنسرسیوم برنده اعطا شد و اینگونه اعلام شد که خدماتی که دارنده پروانه باید از طریق شبکه ارائه کند، مکالمه پایانه بی سیم با پایانه بی سیم، مکالمه پایانه بی سیم با سایر شبکه های تلفنی، مکالمات گروهی، مکالمات اضطراری، مکالمه پایانه بی سیم با اپراتور، ارسال و دریافت داده در شبکه با سرعت حداقل kbs۵/۶، خدمت داده کوتاه و قابلیت ایجاد شبکه های مجازی خصوصی را شامل می‌شود.
 
پس از دریافت این پروانه نیز مدیران شرکت دریافت کننده در نشستی مطبوعاتی به ارائه توضیحاتی درباره چشم انداز فعالیت‌های خود پرداخته و اعلام کردند: در تمام دنیا بازار مخابرات به دو بخش مخابرات عمومی و حرفه‌ای تقسیم می‌شود. در ارتباط با بخش مخابرات حرفه‌ای مصرف‌کنندگان خدمات ارتباطی به واسطه مشاغل خود نیاز به برقراری تماس‌های صوتی و غیره دارند که به این افراد کاربران حرفه‌ای گفته می‌شود.
 
نوید میرمطهری - معاون بررسی‌های فنی شرکت خدمات جامع آوای ارتباطات نوین خاورمیانه ‌-همچنین عنوان کرد: قطعا برای ارائه این خدمات ما مخاطبان خاصی را خواهیم داشت که از میان این مخاطبان می توان به بخش‌هایی مانند سازمان‌های دولتی، بیمارستان‌ها، اورژانس، آتش نشانی، شرکت‌های حمل ونقل و صنعت هوایی، نفت و گاز و ... اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: تاکنون در کشور ما در حوزه پروانه‌های رادیویی در باندهای UHF و VHF پروانه صادر می‌شد اما نیاز به این بود که با توجه به اهمیتی که دسترسی به فضای فرکانسی دارد و در عین حال محدودیتی که در این فضا وجود دارد طیف دیگری نیز در نظر گرفته شود که حال با صدور این پروانه می توان برای برخی خدمات به فرکانسی خاص دسترسی داشت.
 
سیدایمان میری - مدیر عامل شرکت خدمات جامع آوای ارتباطات نوین خاورمیانه – نیز به پرداخت حق امتیاز که با مبلغی حدود ۱۵ میلیارد تومان همراه بوده اشاره کرد و گفت:بی شک دراین زمینه بازار بکری وجود دارد اما با این حال تعداد مشترکان این حوزه طیف خیلی وسیعی نخواهد بود.
 
وی همچنین اظهار کرد: ما براساس پروانه صادره موظف هستیم در یک چارچوب زمانی خاص به ارائه سرویس های خود بپردازیم که در حال حاضر از این برنامه زمانی جلوتر هستیم و فکر می کنم تا پایان شهریور ماه امسال برخی شهرها را به طور آزمایشی تحت پوشش این شبکه خواهیم برد و امیدواریم در زمان مقرر سرویس‌های مربوطه ارائه شود.
 
مدیر عامل شرکت خدمات جامع آوای ارتباطات نوین خاورمیانه با تاکید بر این‌که سال‌ها است در حوزه ارتباطات بحث مکالمه سوددهی خود را از دست داده و درآمدزایی آن رو به کاهش است گفت:‌ بر همین اساس ما تلاش داریم بسته‌های مختلفی را به کاربران خود ارائه کنیم که پس از ارائه خدمات توضیحاتی بیشتری درباره این بسته‌ها داده خواهد شد.
 
وی یادآور شد: براساس پروانه این شرکت موظف است ظرف مدت دو سال ۸۰ درصد مراکز استان‌های کشور و منطقه عسلویه را تحت پوشش خود قرار دهد.
 
حال بیش از دو سال از اعطای این پروانه می‌گذرد و همچنان ارائه خدمات رادیو ترانک در بسیاری استان‌ها تجربه نشده و به گفته معاون وزیر ارتباطات تنها ۱۶ مرکز استان امکان بهره‌مندی از این خدمات را دارند.اما علی اصغر عمیدیان درباره چرایی این موضوع نیز توضیحاتی ارائه کرده که شاید تا حدی بتوانند این تاخیر را توجیه کنند.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات در همایشی که چندی پیش با حضور فعالان بخش خصوصی حوزه فاوای کشور برگزار شده بود در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم ارائه خدمات از سوی اپراتور رادیوترانک و عدم رسیدگی رگولاتور اظهار کرد: بر اساس پروانه‌ای که برای این شرکت صادر شده بود، فرکانسی در نظر گرفته بودیم که این فرکانس پیش‌تر توسط دستگاه‌های حاکمیتی دریافت شده و ما از آن بی اطلاع بودیم همین موضوع مشکلاتی ایجاد کرد اما پس از مدتی فرکانس جدیدی به این شرکت اعلام شد و اکنون در ۱۶ مرکز استان خدمات رادیوترانک ارائه می‌شود و برای برگزاری مناقصه اپراتورهای دیگر در این حوزه در حال بررسی‌های لازم هستیم.

منبع:ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار